Kokemuksia vaatteiden värjäämisestä pesukoneessa?
Ajatuksenani on värjätä uudelleen mustaksi mustia haalistuneita vaatteita. Värjättävänä olisi kahdet collegehousut, kaksi trikoomekkoa ja kaulahuivi, Kaikissa materiaali on 95% puuvilla, 5% elastaani.
Onko kokemuksia Dylonin tai Nitorin pesukoneväreistä? Tarttuuko väri kunnolla, värjääntyykö pesukone ja onko lopputulos kuinka hyvä/pitkäikäinen?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Jos vaatteet on alunperin mustia, tulos on varmaan ihan hyvä. Muun värisissä vaatteissa kannattaa muistaa, että väri ei välttämättä tartu ompelulankoihin, joten ne saattavat näkyä mustassa vaattessa sitten vaikka vihreinä.
Joo ja jos tekokuitua on paljon. Kerran olin värjäämässä mustia vaatteita ja äiti pyysi saada laittaa pari omaa vaatetta mukaan. Lopputulos oli, että valkoiset housut oli tumman siniset valkoisilla ompeleilla... Ei pöllömpi. Mutta rintsikoista tuli sellaiset kaakaon ruskeat. Se oli aika hupaisa näky
Olen joskus poistanut värin alunperin turkoosista pellavamekosta, pidin hetken valkoisena. Valkoinen ei tuntunut omalta joten värjäsin sen vaaleanpunaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sanotte kokeneet värjääjät, olisiko 2 pakettia väriä (Dylon tai Nitor) tuolle luettelemalleni vaatemäärälle hyvä? En omista vaakaa, joten en pysty punnitsemaan vaatteita.
Haluisin värjätä nuo kaikki yhdellä koneellisella.
Ap.
Mikä määrä siis? 2 pillifarkut oli 600 g, samoin yhdet verkat ja pellavahousut. Koko 40
Värjättävänä olisi kahdet collegehousut, kaksi trikoomekkoa ja kaulahuivi, kaikissa materiaali on 95% puuvilla, 5% elastaani. Vaatteet kokoa L, mekot polvimittaisia. Pitäisikö tuohon määrään ottaa 2 väripakkausta? Haluaisin vaatteisiin takaisin nimenomaan sellainen syvän mustan nykyisen haalistuneen mustan tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin ne kollarihousut x 2 yhteen erään ja toiseen loput. Ja muista joudut pesemään yhtä settiä 4 eri kertaa eli ensin normipesu, sitten värjäyspesu, sitten huuhtelupesu ja lopuksi siivouspesu. 40 astetta riittää Dylonin pallolla.
Jos värjää puhtaita vaatteita, ei kyllä noin montaa pesua tule. Voi laittaa suoraan värjäyspesuun ja jos on toisen satsin värjäämässä heti perään, ei siinä välissä tarvitse konetta puhtaaksi pestä. Siis jos samalla värillä molemmat satsit aikoo värjätä, kuten ap:n aikomus oli.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin ne kollarihousut x 2 yhteen erään ja toiseen loput. Ja muista joudut pesemään yhtä settiä 4 eri kertaa eli ensin normipesu, sitten värjäyspesu, sitten huuhtelupesu ja lopuksi siivouspesu. 40 astetta riittää Dylonin pallolla.
Miksi näin? Tuleeko värjäystuloksesta parempi noin kuin jos laittasin kaikki vaatteet yhteen koneelliseen ja 2 väripakettia sinne? 7 kilon päältätäytettävä kone kyseessä. Perusohjelman lisäksi laittaisin varmuudeksi vielä lisähuuhtelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näin? Tuleeko värjäystuloksesta parempi noin kuin jos laittasin kaikki vaatteet yhteen koneelliseen ja 2 väripakettia sinne? 7 kilon päältätäytettävä kone kyseessä. Perusohjelman lisäksi laittaisin varmuudeksi vielä lisähuuhtelun.
No se ohje sanoo että pitäisi tiivisteet putsata värjäyskerran jälkeen niin eikö se vahvemmin jää jos kahdesti värjää pesemättä välillä
Dylon ja Nitro koitettu. Dylon on paras minusta. Olen sillä värjännyt 3 hengen sohvan päälliset ja yhden ison nojatuolin päälliset.
Sanoisin, että kun kyseessä on jo valmiiksi mustat vaatteet, niin yksi tuommoinen dylonin pallo voisi riittää värin palauttamiseen
Vierailija kirjoitti
No se ohje sanoo että pitäisi tiivisteet putsata värjäyskerran jälkeen niin eikö se vahvemmin jää jos kahdesti värjää pesemättä välillä
En tiedä, mutta en usko, että ennättää pahemmin pinttyä, jos heti perään sen toisen satsin värjää. Siis heti välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tarkoitan, että värjäsin vaatteet yhdellä kertaa laittamalla nuo kaikki aloituksessa luettelemani vaatteet sinne samalla kertaa ja 2 pakettia väriä. Sitten tekisin puhdistuspesut. Näin pesuja tulisi 3 eikä 6.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että kun kyseessä on jo valmiiksi mustat vaatteet, niin yksi tuommoinen dylonin pallo voisi riittää värin palauttamiseen
Voisihan tätäkin kokeilla. Kiitos vinkistä!
Vierailija kirjoitti:
Miksei niitä voi värjätä pesuvadissa, niin kuin ennenkin tehtiin. Kumahanskat vain käsiin, ei tarvitse pilata konettaan.
Itse olen laittanut ensin saaviin , mustia värjännyt kun ovat haalistuneet , antanut värjäytyä monta tuntia ja sieltä sitten vasta pesukoneeseen. Kone ei ole värjäytynyt ja lopputulos erittäin hyvä. Näin ei toki ohjeissa neuvota , omaa kokeiluani.
Kannattaa noudattaa paketin ohjetta tarkkaan. Itsellä meni yksi värjäys pieleen kun en kastellut vaatetta kunnolla ensin ja tuli laikukas. Tilanne korjaantui värinpoistolla onneksi.
En muista värinapin nimeä nyt mutta automarketista ostettu. Värjättiin kahdet farkut. Kyllä niissä väri tasoittui mutta ei ne nyt ihan uutta enää vastaa. Koko pesukone värjäytyi vaikka tehtiin puhdistuspesu ja koneen sisäpuolen kumiosat värjäytyivät pysyvästi.
Olen värjännyt valkoista pellavaa ja viskoosisilkkiä todella hyvällä menestyksellä Nitorilla ja Dylonilla. Turkoosia, laivastonsinistä ja kirkkaansinistä ainakin. Minulla on vanha pesukone, koneen kumitiivisteisiin on jäänyt vähän väriä, mutta ei ole minua haitannut, on vain kosmeettinen haitta, eikä värjää seuraavia pyykkisatseja.
Mustat vaatteet varmasti onnistuvat samaan uuden ilmeen värjäämällä.
Nitorilla olen värjännyt, ja tehnyt omia värisekoituksia esim. vihreään lisäsin sinistä väriä mukaan ja sain tosi tumman vihreät verhot. Punaiseen laitoin sinistä mukaan ja sain tosi ihanan tumman violetin päiväpeiton. Pesukoneessa värjäsin eikä sinne värijäämiä jäänyt. Toki pesin ensimmäisen koneellisen värillisiä ja tummia vaatteita värjäyksen jälkeen enkä mitään valkoisia.
Sekä Dylonissa, että Nitorissa on värjäyspesun ohjelämpötila 30-40 astetta. Kuitenkin noita vaatteita, joita olen värjäämässä (kerrottu aloituksessa) olen jatkuvasti pessyt 60 asteessa. Voisikohan värjäyspesun tehdä 60 asteen ohjelmalla? Tarttuisikohan väri paremmin? Tai ainakin tehdä ensimmäisen värjäyksen jälkeisen pesun (siis jossa värjätyt vaatteet pestään pesuaineella) 60 asteessa?
Onko kokemuksia? Haluaisin mahdollisimman tumman ja kestävän tuloksen.
Ap.
Kiitos muuten kaikille kommnenteista! Hyviä ja asiallisia vastauksia.
Ap.