Vaiettu totuus: pienillä yrityksillä menee surkeasti, asiakkaat kadonneet kevään aikana
Asiakaskato näkyy erityisesti erikoiskaupassa, hyvinvointialalla ja palvelualoilla, eli ns. ei-pakollisessa kulutuksessa. Asiakkaat myös venyttävät pakollisten palveluiden ostoa viime hetkeen saakka.
Tilanne on suoraan sanottuna karmea, kun kuluttajakauppa hiljentynyt tai paikoin loppunut kokonaan. Ihmisillä ei joko ole rahaa (koska kaikki menee mm. ruokaan) tai he panttaavat sitä pahan päivän varalle ja säästävät nyt kaikesta mistä voivat.
Tästä ei puhuta ääneen koska ei haluta lietsoa enempää kriisitietoisuutta ja pahentaa lamaa. Pienyrittäjänä on kuitenkin pakko todeta, että suuri konkurssiaalto on ihan nurkan takana, jos ei tapahdu ihmettä. Kohta on montakymmentä tuhatta pienyrittäjää työntekijöineen Kelan luukulla.
Oletteko muut huomanneet samaa?
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettelin leikkaamaan itse pitkät hiukseni enkä ole käynyt yli vuoteen kampaajalla. Viimeeksi jopa kerrostukset ja "verho-otsis" onnistui hienosti 🙂 Ja otsis vielä paljon parempi kuin yhdenkään kampaajan jäljiltä! Itse kai luonnostaan tajuaa omien kasvojen mittasuhteet ja mikä sopii parhaiten. Kaveri värjää juurikasvun muutamia kertoja vuodessa ja minä hänen. Ainakin pitkiä hiuksia voi aloittaa leikkaamaan ajatuksella että jos menee ihan päin helvettiä niin kampaaja voi sitten helposti korjata epätasaisuudet.
Minäkin leikkaan itse. Ostin Normalista 10e sakset ja sillä sitten pätkin. Pompuloiden avulla löytää oikean mitan.
Etuhiuksista tulee suoraan sanottuna yleensä pask at, toinen puoli onnistuu ja toinen ei.
Mielellään kävisin kampaajalla. Olen 45-vuotta ja hiukset kaipaisivat muotoa, kun se naamasta alkaa jo mennä.
Mutta minkäs teet. Kotona
Käyn kerran vuodessa lähiopistolla, missä opiskelijat leikkaavat. Olisiko maksanut 15e/krt. Tekevät parempaa jälkeä kuin ammattiin valmistuneet. Vielä on intoa.
Kyllä on menossa keskiluokan köyhdyttäminen Suomessakin. Se on tehty jo Briteissä ja Amerikassa.
Palkoilla ei enää pärjää ja "working poor", eli ne pienituloiset jotka ennen pärjäsivät palkallaan, eivät enää pärjää.
Mä asioin nykyisin vaan suuryrityksessä(alko). Ruokaa haen jonosta, vaatteet pelastusarmeijalta ja naiset lähibaarista. Että kiitosta vaan synnyinmaani Suomi.(maa kallis isien)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksamme nyt vihervasemmistohallituksen tyttöporukan toimien hintaa.
Älä kehtaa valehdella. Marinin aikana oli nousukausi kun korona-ajasta päästiin. Työllisyys ennätyslukemissa ja kuluttajilla luottamusta tulevaan. Tämä hallitus on joka ikisellä budjettikierroksella onnistunut kiristämään talouden ruuvia kireämmälle, eikä yksikään uudistus ole tuonut pk-yrittäjien elämään mitään helpotusta. Päinvastoin.
Kuluttajien ostovoima tuhoutui juuri bilelorton ja hupakoiden aikana.
Kuopan pohjalla suomalainen palkansaaja oli vuonna 2023. Tuolloin palkan ostovoima oli alimmillaan 15 vuoteen, kun ostovoima laski kolmatta vuotta perätysten. Jos asia sanotaan toisin, viime vuonna suomalaiset saivat rahallaan ostettua vähemmän ruokaa, sähköä ja vaatteita kuin viiteentoista vuoteen.<
Antamasi linkin takana lukee: "ostovoima on pudonnut vuoden 2021 huhti-kesäkuusta alkaen energiakriisin ja Venäjän Ukrainassa aloittaman sodan takia"
Miten Marinin hallitus aiheutti nämä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen enää, vaikka käyn töissä. Ruoka ja asuminen vie kaikki tulot.
Lerppa-alkkis antaa veronmaksajien rahat rikkaille
Hinnat nousee, tulot ei. Verotuksen jälkeen ei työntekijälle tai pienyrittäjälle jää paljonkaan tuhlattavaa. Tämä on se syy mikseivät ihmiset enää käy ravintoloissa tai kuppiloissa, asuntoja ei osteta, ei autoja, eikä juuri muitakaan ylellisyystuotteita.
EI vaan ole varaa siihen.
Jos miettii aikaa ennen koronaa: tuli käytyä elokuvissa useamman kerran vuodessa/kuukaudessa, kahvilla/syömässä viikoittain, kampaajalla ja kasvohoidossa säännöllisesti. Korona lopetti kaikki nuo ja nyt kun olisi taas mahdollista kuluttaa, ei viitsi laittaa rahaa esim. elokuviin montaa kymppiä kerta, kun on suoratoistopalvelut. Samoin kohonneet hinnat on pitäneet huolen siitä, että kampaajalla käynti on vähentynyt ja kasvoja hoidan kotona joten kuten. Vaatteet tilaan netistä tarjousten perusteella.
En lakkaa ihmettelemästä yrittäjien tyytymättömyyttä Marinin hallitukseen? Mistä kertoo?
Oletteko te yrittäjät tyytyväisiä nykyiseen hallitukseen? Ja mitä ajattelette teidän etujärjestöistä SY:stä?
Ja silti ravintolat on aina täynnä kun niihin menee, on se kumma. Itse olen käynyt jo kolme kertaa ulkomaillakin tänä vuonna, vaikka olen nimenomaan köyhä yksinyrittäjä. Edellisen kerran päivittelin lakkiaispäivän aattona, että miten voi olla kukkakauppoihin 50 metrin jono kaupan ulkopuolellakin. Rahaa on.
Menossa on varallisuuden uusjako. Tavalliset kansalaiset ja pienyritykset ovat tiukoilla. Suuryrityksillä menee hyvin. Ihmisen perustarpeet eli ruoka, asuminen, vesi, terveydenhuolto on nyt hinnoiteltu niin korkeisiin lukemiin, ettei ylimääräistä jää. Kauhulla odotan datakeskuksia, jotka kuluttavat valtavan määrän sähköä ja kansalaiset saavat siitä lisäkustannuksen sähköpörssin takia. Voittajia tässä menossa ovat sähköyhtiöt, ruokamonopolit jne. Aiemmin rakennusliikkeet ja remppafirmat vetivät posketonta ylihintaa, nyt taitavat kaupungit ylläpitää rakennushankkeita veronmaksajien rahoilla. Oululaisena minua sieppaa se, että kuihtuvan asuntomessukonseptin takia on tehty oikein ökyä infraa, uusi kävelysilta lähelle entisiä, asfaltoitu Toppilassa valtavia alueita ja rakennettu valtavan leveä kevyen liikenteen väylä keskelle luonnonkaunista Pikisaarta. Näin sanon siitä huolimatta että olen pyöräilijä. Entinenkin olisi ollut hyvä.
Kävin eilen Ideaparkissa ja suretti muutaman yrityksen selvä ahdinko. Ei ollut asiakkaita ja jatkuva ale päällä. Viereisissä ylikansallisissa liikkeissä näkyi porukkaa.
Kohta on muuten sähkö sairaan kallista. Datakeskus vie ihan helve-tin paljon sähköä. Nyt niitä rakennetaan Suomi täyteen.
En ymmärrä miten se, että keskustat autioituu, niin että niissä on pari halpapubia ja kirppari tekee oikeiston elämästä mukavampaa?
Maailma on peruuttamattomasti muuttunut ja ihminen on hidas sisäistämään sen. Kivijalkaliike alkaa olla harvinaisuus. Verkosta saa kaiken ja edullisemmin. Kivojahan ne putiikit ovat, mutta taitaa olla menneen maailman juttu. Tunnetko yhtään menestyvää kivijalkamyymälää? Taitavat useimmat yrittäjät kituuttaa? Isot jyllää...
Vierailija kirjoitti:
Maailma on peruuttamattomasti muuttunut ja ihminen on hidas sisäistämään sen. Kivijalkaliike alkaa olla harvinaisuus. Verkosta saa kaiken ja edullisemmin. Kivojahan ne putiikit ovat, mutta taitaa olla menneen maailman juttu. Tunnetko yhtään menestyvää kivijalkamyymälää? Taitavat useimmat yrittäjät kituuttaa? Isot jyllää...
Onhan se suuntaus tämä. Miksi kuitenkin kerrostalojen katutasoon rakennetaan paljon liiketiloja. Monet näyttävät olevan pitkiä aikoja tyhjillään. Vuokrauskyltit haalistuneena auringosta.
Myös kaikki lemmikkeihin liittyvä yritystoiminta on nyt tiukilla. Koiratrimmaamot, Eläinfysioterapeutit, lemmikkitarvikeliikkeet, koirankoulutusyritykset jne.
Eli kaikki tuollainen mihin syntyi aiemmin nopeassa tahdissa lisää uusia yrityksiä ja työpaikkoja.
Esimerkiksi trimmaamit ovat joutuneet nostaa hintoja kphonneitten kustannusten takia mutta asiakkaitten raha menee ruokaan ja asumiseen. Ei ole löysiä lemmikkipalveluihin. Itsekin trimmaan nykyään koirani itse ja samaa tekee lähes kaikki tuttunikin.
Veikkaan että monta trimmaamoa menee nurin ihan lähiaikoina.
Kampaajani sanoi juuri tätä samaa asiakkaiden katoamisesta viimeisen puolen vuoden aikana (alv-korotus/hintojen nousu) ja myös hiusten leikkausvälit ovat monilla pidentyneet ja lisäpalveluita (esim. värjäykset, kulmien ja ripsien kestovärjäys, rakennekynnet jne.) ei enää osteta entiseen malliin. Keskituloisillakin ihmisillä menee tänä päivänä rahat ihan jokapäiväisiin perustarpeisiin (ruoka, asuminen ja muut pakoliset elämisen menot) ja kaikesta muusta tingitään. Itsekin etsin nyt halvemmalla hiukseni 6 viikon välein leikkaavaa kampaajaa vaikka joutuisin tinkimään tasosta sillä lähes 50 euroa leikkauksesta alkaa olla eläkeläiselle liian iso hinta.