Jos työpaikkaruokalassa lounas maksaisi 4,50€, raaskisitko käydä syömässä joka päivä?
Itse käyn, mutta moni perheellinen työkaverini on sanonut, että tulee liian kalliiksi. Heillä omat eväät mukana.
Mietin vain, että on se 4,50€ nykyään lounaasta aika vähän. Vai onko?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo on edullinen hinta mutta edullisemmaksi tulee kuitenkin omat eväät. Jos joka päivä syö noin niin kuukaudessa tulisi yhteensä 90€. Ja siinä on vaan yksi päivän ruoka työpäivinä.
No, siinä ja siinä tuleeko omat eväät edullisemmaksi, jos laskee vähäänkään omalle ajalleen kustannusta. Päälle harvemmin ne omat eväät ovat saman vertaisia, kun lounasruokalan ruoka, jossa on monipuolisesti salaattia, kasviksia, lämmintä ruokaa, leipää, juomaa ja ehkä kahvi päälle. Harvempi rahaa kotoansa muuta kuin yhden mikroon laitettavan muovirasian.
Veikkaan, ettei tuohon hintaan saa kovin monipuolista tarjontaa.
Tuo on alle verotusarvon, joten jos se todella on työmaaruokala, niin työnantaja tukee sitä ja kompensaatio on sinulle verotettavaa tuloa.
No sehän on käytännössä ilmaista. Minkälaista mahtaa olla tuohon hintaan saatu ruoka?
Jos se on jotain koulumössön tasoista, niin en kävisi.
Perheelle pitää kuitenkin tehdä ruokaa työpäivän jälkeen, niin syön sitten itsekin mieluummin silloin, ja oman maun mukaan tehtyä ruokaa.
Onhan se siis yleisesti ottaen halpa että joku muu valmistaa sen sun puolesta ja voit vaan marssia ruokalaan. Mutta jos ajatellaan aterian hintaa et käyttää kuukaudessa lounaisiin noin satasen kuussa niin sillä alkaa olla hintaa vs että tekee ruuat kotona jolloin aterian hintaa saadaan hinattua puolta halvemmaksi. Siihen päälle jos vielä mahdollinen puolisokin käyttää saman verran niin siinä menee jo 200€ kuussa kahden ihmisen yhteen ruokailuun kuukaudessa. Muut ruokailut siihen päälle niin kyllä se monella tuntuu lompakossa
Eihän tuo Suomen hintatasoon nähden ole kallis. Täällä Saksassa olisi ryöstöhintainen. Ostamme ruokapassin lounasravintolaan josta maksamme itse 30€/kk ja työnantaja loput (kokonaishinta n. 90€/kk luokkaa) Sillä saa käydä kuukauden jokaisena työpäivänä syömässä.
Lounaaseen kuuluu maistuva salaattipöytä ja kolme erilaista lounasvaihtoehtoa sekä olut/vesi/sooda/limu.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo Suomen hintatasoon nähden ole kallis. Täällä Saksassa olisi ryöstöhintainen. Ostamme ruokapassin lounasravintolaan josta maksamme itse 30€/kk ja työnantaja loput (kokonaishinta n. 90€/kk luokkaa) Sillä saa käydä kuukauden jokaisena työpäivänä syömässä.
Lounaaseen kuuluu maistuva salaattipöytä ja kolme erilaista lounasvaihtoehtoa sekä olut/vesi/sooda/limu.
Ja mikä parasta: ruuan laittaa joukko lähes palkattomia oppisopimusopiskelijoita!
Saksassa vanhempien tulee elättää alle 25v lapsensa, siksi siellä moni asia on edullinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos se on jotain koulumössön tasoista, niin en kävisi.
Perheelle pitää kuitenkin tehdä ruokaa työpäivän jälkeen, niin syön sitten itsekin mieluummin silloin, ja oman maun mukaan tehtyä ruokaa.
Ihana koulumössön tasoinen ruoka. Maksan 2,95€ ruoasta koulussa ja se on joka kerta aivan todella hyvää, täyttävää ja terveellistä. Oikein harmittaa kun kesälomalla ei ole sitä lounasta tarjolla.
Jos ruoka on kinderperunoita ja kolme kalapuikkoa kaalisalaatilla niin en kävisi.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin huvittavaa, kun yli 4000€/kk tienaavat kauhistelevat jotain lounaan hintaa. Ei pitäisi paljon tuntua.
Itse 1800€/kk harjoittelijana syön aina työpaikkalounaan.
14 euron lounas joka työpäivä on nettokuukausipalkka vuodessa, ei tosiaan ole sellaiseen varaa. Kunhan nyt noista harjoitteluista pääset aikusten elämään ja vakityöhön, niin huomaat että elämässä on muitakin kuluja joihin sitä rahaa pitää riittää.
Ap:n 4,5e saa suunnilleen sen eväät tai toisinaan kaupasta jotain. Tänään mulla oli maitoon tehty kaurapuuro, jogurtti ja itse tehtyä kirsikkahilloa, kiivi. Eilen sunnuntaista pestokanaa ja pastaa (+jogu ja hedelmä). Jos haen kaupasta jotain, niin se ei ole saarioisten maksalodju, vaan jotain kalliimpaa.
En ole vuosiin käynyt lounaalla, teen ruoat itse, koska olen niin loistava kokki. Muut töissä ihailevat luomuksiani.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kyllä aika paljon siitä, että mitä tuolla 4:50 hinnalla saisi? Olen töissä oppilaitoksessa, joss ahenkilökunnan lounas maksaa 7:60€ eli on halpa verrattuna lounasravintolahintaan. Mutta kun se sapuska on usein kuivunutta kaaliraastetta, velttoja broilerinugetteja ja mautonta valkoista riisiä, ja sen syömisestä tulee vain paha mieli, niin en minä viitsi siitä halpaakaan hintaa maksaa.
Hehe veltto nugetti.
No tässä on varmaan kyse opettajien ruokailusta. Näyttävät esimerkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Olisikin tuon hintaista. Kävisin ainakin kolmesti viikossa tai jos on jotain suosikkia tarjolla.
Tuota hintaluokka, kun on ateria- tai lounasetu työsuhde etuna, josta maksetaan verotusarvo.
Vierailija kirjoitti:
Missä saa noin halvan työpaikkalounaan, tuohan on melkein opiskelijaruokailun hinta? Kävisin kyllä usein syömässä, jos saisi noin halvalla.
Lounasetu
Vierailija kirjoitti:
Kävisin niinä päivinä kun olisi mieleistä ruokaa.
Joo, mäkin miin nirso että en ehkä joka päivä ajattelisi että on jokapäivä tuon arvoista.
Vierailija kirjoitti:
No sehän on käytännössä ilmaista. Minkälaista mahtaa olla tuohon hintaan saatu ruoka?
Se voi olla vaikka viiden tähden ravintolaruokaa, jos on lounasetu. Vero% riippuen, käytännössä ruoka maksaa tuon.
Vain joskus. Minä väsyn jos syön lämmintä ruokaa keskellä päivää. Hinta ei niinkään ole kysymys.
Missä saa noin halvan työpaikkalounaan, tuohan on melkein opiskelijaruokailun hinta? Kävisin kyllä usein syömässä, jos saisi noin halvalla.