Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys terapiasta

Vierailija
02.06.2025 |

Se tuntuu periaatteessa hyvältä joka kerran jälkeen, muttei helpota masennusta, ahdistusta ja pahaa oloa. Pitäisikö kokeilla jotain toista terapiamuotoa tai terapeuttia?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö terapian jotenkin nostaa jaloilleen, vai onko normaalia ikään kuin lillua elämäntilanteessaan ja menneisyyden tapahtumissa? Ap

Vierailija
2/27 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan olet käynyt, ja mikä on nykyinen terapiasuuntaus? Mitä mieltä terapeutti on? Käytkö lääkärillä seurannoissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan olet käynyt, ja mikä on nykyinen terapiasuuntaus? Mitä mieltä terapeutti on? Käytkö lääkärillä seurannoissa?

Noin puolitoista vuotta. Terapeutti pitää suhdetta toimivana. En vaan kyllä uskaltaisi ottaa puheeksi sitä, että haluaisin miettiä jotain muutakin. En ole käynyt missään seurannassa.

Vierailija
4/27 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin jonkun vuoden psykologin jutulla.

Ainoa mitä se kaveri osasi jankata, oli 

"Noh Mikko, miltä se sinusta tuntuu?

Noh Mikko, mitä sinä voisit asialle tehdä?"

Ymmärrän toki ettei psykologikaan ihmeisiin pysty, mutta odotin enemmän.

Vierailija
5/27 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin puolitoista vuotta. Terapeutti pitää suhdetta toimivana. En vaan kyllä uskaltaisi ottaa puheeksi sitä, että haluaisin miettiä jotain muutakin. En ole käynyt missään seurannassa.

Etkä siis tiedä psykoterapiasuuntausta? Kun olet jo toista vuotta terapiassa, onhan jatkolausuntokin jo tehty. Vai etkö puhu Kelan kuntoutuspsykoterapiasta, vaan jostain muusta terapiasta?

Vierailija
6/27 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkä siis tiedä psykoterapiasuuntausta? Kun olet jo toista vuotta terapiassa, onhan jatkolausuntokin jo tehty. Vai etkö puhu Kelan kuntoutuspsykoterapiasta, vaan jostain muusta terapiasta?

On kyse Kuntoutuspsykoterapiasta ja tiedän suuntauksen. Jatkolausunto on tehty muttei siihen tarvittu kuin käynti terveyskeskuslääkärillä, joka oli joku vastavalmistunut nainen, kirjoitti vain lausunnon. 

Vierailija
7/27 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä terapia vaikuttaisi mitään mihinkään?

Puhutaan hetki roskaa terapeutin kanssa ja mikään ei muutu.

Vierailija
8/27 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suuntaus sellainen ettette voi puhua siitä, mitä muuttaisit elämässäsi?

Vierailija
9/27 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla jokin lääkitys? 

Vierailija
10/27 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia ei toimi jos ihminen ei avaudu täysin. Jokainen terapeutti ei toimi jokaisen asiakkaan kanssa.. 

On tärkeintä löytää itselleen sopiva terapeutti.

Vierailija
11/27 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla jokin lääkitys? 

Ei. Olen kyllä kokeillut mielialalääkettä, mutta se ei toiminut ja lopetin. Mietin, pitäisikö kokeilla jotain toista laatua. Ap

Vierailija
12/27 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat niin niukasti tietoja, että asiaasi ei voi kunnolla kommentoida. Ei tämä siihen toki ihan paras foorumi olisikaan. Sanoisin kuitenkin, että kyllä psykoterapeutin kanssa pitää uskaltaa puhua myös terapian toimivuutta koskevista ajatuksistaan. Jos se ei mitenkään tunnu mahdolliselta, käy psykiatrilla arviointikeskustelussa.

Vierailija
13/27 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli toista vuotta on se aika, jolloin terapia on pahillaan. Olo voi olla jopa huonompi, kun kaikki asiat on auki. Hyvin tyypillistä. Puhuisin noista ajatuksista terapeutille ja jos hän alussa tuntui hyvältä, en missään nimessä vaihtaisi. Sinulle on saattanut kehittyä vastustusta ja projisoit terapeuttiin kaikki vaikeat tunteet, mitä sinulla on. Tämä on hyvin tyypillistä ensimmäisen vuoden jälkeen, joka menee tutustuessa. 

Vierailija
14/27 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jotenkin tuntuu, että vellotaan enemmän menneessä. Mikä sekin on todella tärkeää. Mutta tuntuu, etten ehkä saa niin konkreettisia keinoja hallita nykyisyyttä mitä ehkä kaipaisin. Olen jotenkin tosi vahvasti elämän olosuhteiden armoilla ja kun ne eivät tue mielen hyvinvointiani, olen ihan vereslihalla. Se on tosi raskasta. Ap

Vierailija
15/27 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole kovin muodikas mielipide mutta saatat tarvita lääkitystä. Tietääkö terapeuttisi, että lopetit sen?

Vierailija
16/27 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole kovin muodikas mielipide mutta saatat tarvita lääkitystä. Tietääkö terapeuttisi, että lopetit sen?

Tietää ja olen avoin uudelle lääkitykselle, mutta sivuvaikutukset pelottavat. Ap

Vierailija
17/27 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapia ei toimi jos ihminen ei avaudu täysin. Jokainen terapeutti ei toimi jokaisen asiakkaan kanssa.. 

Ja jotkut terapeutit on huonoja ja/tai epäammattimaisia. Mun entinen psykoterapeutti on tällä hetkellä vankilassa. 

Vierailija
18/27 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jotenkin tuntuu, että vellotaan enemmän menneessä. Mikä sekin on todella tärkeää. Mutta tuntuu, etten ehkä saa niin konkreettisia keinoja hallita nykyisyyttä mitä ehkä kaipaisin. Olen jotenkin tosi vahvasti elämän olosuhteiden armoilla ja kun ne eivät tue mielen hyvinvointiani, olen ihan vereslihalla. Se on tosi raskasta. Ap

Ota asia puheeksi terapeuttisi kanssa. Kerro että tarvitsisit keskustelua keinoista hallita nykyisyyttä ja lähitulevaisuutta. Jos hän ei lähde siihen mukaan, kysy häneltä edustaako hän suuntausta, jossa ei voi puhua konkreettisistta keinoista.

Vierailija
19/27 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi avautua, koska yksityisyys on mennyt. Kaikki kirjataan ylös.

Vierailija
20/27 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että terapia ei tällä hetkellä toimi. Terapeutti ei halua päästää irti maksavasta asiakkaasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi