YLE: Limsoille ja kivennäisvesille tulossa kuusiportainen verotus: mitä sokerisempi juoma, sitä kovempi vero
Coca-colan ja Batteryn, joissa on eniten sokeria, 8,1-11g per 100ml vero nousee nykyisestä.
ajatuksia? Onko hyvä?
Kommentit (36)
ASPARTAAMIJUOMAT LOISTOON JA KUNNIAAN? EI VOI OLLA TOTTA.
Xylitolkarkkien kuuluisi olla verottamattomia ja edullisia
Pitää TAAS muistaa olla ostamatta SUOMALAISTA TUOTETTA
Vierailija kirjoitti:
Xylitolkarkkien kuuluisi olla verottamattomia ja edullisia
Tässä ei olekaan kyse kansan edusta. Sehän tarkoittaa lisää töitä hammaslääkäreille kun kansalla ovat hampaat hajalla.
Kaikki mehut kallistuu ja kauramaito myös
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mehut kallistuu ja kauramaito myös
Jätän ne ostamatta. Kauramaitoa on helppo tehdä itse kotona.
Limptsa pahaa minä tykkään memukatista
Onko tämä nyt jonkun sortin moraalivero? Ostat sokeroitua mehua tarkoittaa sitä, että olet huono ihminen?
En osta muuta kuin mustaherukkamehua. Jos se leimaa minusta jotenkin huonon, voin kyllä lakata ostamasta sitä. En halua mitään stigma. Sääli, että taas tulee lisää työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jessus kun taas puuhastellaan typerien asioiden parissa.
Onhan sokeri nyt terveellisempää kuin keinotekoiset makeutusaineet, joten vaikea on tällaista ideaa ymmärtää. Ylipäätään verotuksen pitäisi olla yksinkertaista.
Sokerilimussa ei ole mitään terveellistä
Olen eri ja myöskin sitä mieltä, että kaavailtu sokerivero on täysin järjetön.
Eiköhän appelsiinitäysmehu ilman lisättyä sokeria nouse korkeimpaan veroluokkaan, kun siinä on niin paljon luontaista sokeria. Aspartaamilla ja muilla keinotekoisilla makeutusaineilla maustetut sokerittomat limut taas kuuluvat alimpaan veroluokkaan. Mielestäni appelsiinimehu on paljon terveellisempää kuin keinotekoiset makeutusaineet, joilla voi olla jopa negatiivisia vaikutuksia terveyteen.
Jostain luin, että nuo makeutusaineet aiheuttavat elimistön insuliinituotannolle saman efektin kuin sokeri. Eli voivat olla yksi suuri syy siihen miksi rasva varastoituu niin voimakkaasti elimistöön.
Pitäisi kieltää kokonaan ja ihmisten ryhtyä juomaan puhdasta vettä. Miksi sitä ei voi juoda janoon? Sitten joskus harvoin joku ihan oikea limpsa (ehkä kerran kuukaudessa)
Tässä käy samalla tavalla kuin jäätelön eli kansa alkaa tekee itse.
Eikuin trokaamaan limpparia ja energiajuomaa pimeenä ulkomailta.
Ei muuta kuin tilaamaan ulkomailta.
Onko tässä joku järkikin paitsi että taas kerran joku fanaattinen idealisti saa päättää kaikkien puolesta jotain?
Enemmän nuo sokerittomat limut epäilyttää kun makeutusaineet ei sen terveellisempiä ole maksalle yms. Tavallista sokeria on käytetty vuosituhansia joten ei se hirveän vaarallista ole paitsi ehkä hampaille. Makeutusaineista on hyvin vähän kokemusta ja samalla maksaongelmat vaan lisääntyy.
Selkeästi haitallisia on nää glukoosi-fruktoosi jotkut yhdistelmät joita halpatuotteissa käytetään mutta miksei sitten kielletä noita sen sijaan että jahdataan tavallista sokeria?
Mieluummin sokeria kuin makeutusainetta. Kummallista on vain se, että sitä sokeria pitää laittaa juomiin niin helevetin paljon. Onneksi on tultu vähän alaspäin makeimmista vuosista, nykyään on paljon limsoja joissa on vain 8 g sokeria desissä, kun ennen oli vakio, että on yli kymmenen aina. Mutta minun makuuni olisi vieläkin vähemmän sokeria. 6 grammaa olisi sopiva.
Olen eri ja myöskin sitä mieltä, että kaavailtu sokerivero on täysin järjetön.
Eiköhän appelsiinitäysmehu ilman lisättyä sokeria nouse korkeimpaan veroluokkaan, kun siinä on niin paljon luontaista sokeria. Aspartaamilla ja muilla keinotekoisilla makeutusaineilla maustetut sokerittomat limut taas kuuluvat alimpaan veroluokkaan. Mielestäni appelsiinimehu on paljon terveellisempää kuin keinotekoiset makeutusaineet, joilla voi olla jopa negatiivisia vaikutuksia terveyteen.