Miehen äiti pitää kotiamme ja mökkiämme omanaan
Alkaa mennä hiljalleen hermot, asiasta on keskusteltu ja keskusteltu ja tehty erilaisia rajanvetoja, mutta mikään ei muutu.
Asuu ihan kivenheiton päässä, saattaa itse vain pölähtää ovestamme sisään sen kummempia kyselemättä. Tämä on ratkaistu sillä, että pidämme oven lukossa. Yrittää määräillä kotimme sisustuksesta ja järjestyksestä esimerkiksi tuomalla mattoja ja kyselemättä levittelemällä ne lattioilla haluamiinsa paikkoihin, viime viikolla lasten syntymäpäivillä alkoi laittaa olohuoneen huonekalujen järjestystä uuteen uskoon muiden vieraiden läsnäollessa.
Asuu itse pienessä asunnossa ja on useampaan otteeseen luvannut omille yövierailleen majoituksen meillä kertomatta meille etukäteen, koska kyllähän meille mahtuu. Ehkä kahdesti ollaan näitä majoitettu, mutta sitten vedimme rajan ja olemme muutamaan otteeseen itse sitten joutuneet syntipukeiksi tilanteessa, jossa anopin meille entuudestaan tuntemattomat vieraat joutuivatkin menemään yllättäen hotelliin kun ei otettu meille pitkäksi viikonlopuksi 10 minuutin varoajalla. Lievemmissä tapauksissa tuo vieraansa pihallemme kahvittelemaan kysymättä ja ilmoittamatta etukäteen
Ostimme muutama vuosi saarimökin. Hänellä riittää mielipiteitä mökin pihan hoidosta, sisustuksesta sun muusta ja pyrkiikin näitä sielläkin toteuttamaan omatoimisesti. Lupailee omille vierailleen myös mökkireissuja meiltä kysymättä. Mökki on saaressa, jonne 20 km matka veneellä, eli ei edes pääse sinne käymään omin avuin. Saattaa soittaa torstaina että Marjaana ja Seppo tulevat lauantaina käymään ja lupasin käyttää mökillä, kumpi lähtee kuskiksi.
Kuten kirjoitettu, niin emme toki näiden aivoitusten mukaan hyppää ja ensisijaisesti mies hoitaa rajanvedon kyllä hyvin ja itsekin miellyttämiseen taipuvaisena olen opetellut sanomaan suoraan. Tuntuu kuitenkin todella pahalta kun omalle henkilökohtaiselle alueelle tunkeudutaan noin rajusti ja sitä joutuu ikään kuin jatkuvasti puolustamaan lähes tuloksetta. Nytkin työt lopetettuani huomasin, että anoppi on soitellut ja laittanut perään viestiä että nyt olisi hyvä keli ja ajankohta öljytä terassimme, koska hänelle on tulossa vieraita viikonloppuna ja parempi kahvitella siistillä terassilla.
Huoh.
Kommentit (454)
Porvoon anopit ne jaksaa tuppautua.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei olla Porvoossa vaan itä-suomessa.
Ihan kuin mun miniä! Paitsi että tämä yrittää kantaa kodistani ulos tavaroita, jotka hänen mielestään kannattaa laittaa myyntiin. Mökin tuo ennätti laittamaan vuokrattavaksi ennen kuin siskoni ryhtyi minulta kysymään, miksi en aio tulla kesäksi mökille vaan laitoin sen nettiin vuokrattavaksi.
Ymmärrän hyvin ap:n tuskan. Vaikka meillä on anoppiin melkein 200km välimatka, niin silti hän yrittää ujuttaa meille ystäviään ja sukulaisiaan kylään. On vihjaillut myös, että aikoo järjestää kesällä sukujuhlat meillä koska meillä on tilaa ja asutaan keskeisellä paikalla niin että kaikilla sukulaisilla on yhtä pitkä matka eri puolilta Suomea.
Kaveri aikoinaan tuli duunista himaan ja anoppi oli tullut omilla avaimillaan "siivoamaan". Lähti eukolta avaimet sillä sekunnilla. Miten törkeitä ihmiset voi olla...
No jos te ette osaa asialle mitään tehdä,niin se siitä sit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei olla Porvoossa vaan itä-suomessa.
Rakensiko aikamiespoika Pekko talon ilmaiselle tontille tsäääääh.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin mun miniä! Paitsi että tämä yrittää kantaa kodistani ulos tavaroita, jotka hänen mielestään kannattaa laittaa myyntiin. Mökin tuo ennätti laittamaan vuokrattavaksi ennen kuin siskoni ryhtyi minulta kysymään, miksi en aio tulla kesäksi mökille vaan laitoin sen nettiin vuokrattavaksi.
Aika harvinaista näin päin, mutta tietysti ihan yhtä ikävää.
Sulla sentään on mies puolellasi. Exä oli rajattoman äitinsä puolella. Minun olisi pitänyt hyväksyä kaikki rajanylitykset mm. omillla avaimillaan poissaollessamme kotiimme tehdyt siivoukset ja kaappien tonkimiset. Mies valitsi kaikessa äitinsä ja isänsä.
Äänekkäät bileet pystyyn joka kerta, kun anoppi on raahaamassa vieraitaan teidän luokse. Tai jos teillä on lapsia eikä terassiryyppäjäiset onnistu, niin sitten isot lastenjuhlat. Kun tarjoaa sopivat runsaasti pelkkää sokeria, niin lapsilauma kyllä ajaa kutsumattomat vieraat pois.
Minun anoppini sopi tyttärensä kanssa, että tytär voi aina opiskelupaikkakunnallaan käydessään majoittua meillä.
Asunto on vieläpä minun, miniän, sataprosenttisesti.
Anoppi tai anopin tytär ei kumpikaan edes kertonut meille ko. sopimuksestaan.
Tämä taitaa olla jo ennätys!
Anoppi jäähylle. Ehkä lopullisesti? Kaikkea ei tarvitse sietää.
Meillä oli samankaltaista aikoinaan. Mikään muu ei toiminut kuin se, että viilennettiin välejä. Mä en ole anopin kanssa missään väleissä, mieskun harvakseltaan.
Nämä kuuluisat 20km venematkan päässä olevat mökit...
Mulla oli aikoinaan aika samankaltainen kokemus. Anoppi asui kerrostalossa ja me omakotitalossa. Koki itsensä yksinäiseksi ja teki juuri tuota että pölähteli kylään yllätyskäynneille tuon tuostakin. Mieheni oli paljon matkatöissä ja senkin takia hänellä oli meidän avaimemme, jos jotain sattuisi tai unohtaisin avaimeni yms. Kävi varsinkin silloin kun poikansa oli matkoilla eli vain minä olin kotona. Olin nuori ja kiltti ,ja anoppi tiesi etten laittaisi samalla tavalla kampoihin kuin poikansa, joka aika tylystikin ilmoitti että häntä ei ole nyt kutsuttu, jos siis itse oli kotona.
Ja aivan taivaan tosi on sekin, että kerran kun tulin raskaan työpäivän jälkeen kotiin (kesä), niin sielläpä anoppi istui parin ystävättärensä kanssa pihalla kahvittelemassa, ja selitti iloisena, että kun nämä nyt halusivat nähdä millainen talo teillä nyt sitten on , olivat oikein olleet kierroksella talossamme.
Samoin meillä oli mökki saaressa, aika hankalan venematkan päässä. Anoppihan olisi halunnut tulla mökille aina ja jatkuvasti (vaikka yöpymistilana oli vain yksi kamari/olohuone jossa mekin nukuimme. Kerran tuli kova ukkosmyrsky emmekä voineet lähteä veneellä häntä hakemaan kuten alunperin oli sovittu (tämä tapahtui aikana ennen kännyköitä), mutta tietysti oletimme ettei kenenkään pieneen mieleenkään olisi tullut, että kukaan riskeeraa henkeään lähtemällä siihen monta tuntia raivonneeseen ukkosmyrskyyn, joten hänet haettiin vasta seuraavana päivänä. Kyllä sitten saatiin kuulla monta vuotta jälkeenkin päin , kuinka hänet hylkäsimme ja jätimme yksin asuntoonsa kaupunkiin ja oli kuulemma itkenyt koko vuorokauden jne.
No meille tuli sitten aikoinaan ero, ja jälkeenpäin olen miettinyt, että meidän olisi ollut viisaampaa muuttaa oikeasti vaikka toiseen kaupunkiin (anopilla ei ollut autoa eikä ajokorttia) , niin ei olisi voinut jatkuvasti vain ilmestyä paikalle. Minua tuo ainakin rassasi todella, todella paljon. Ero tuli toki paljolti muistakin syistä ja oli anopissa ihan hyviäkin puolia, mutta tuo rajattomuus oli pahinta. Nyt jo rauha hänen muistolleen.
Luulen, että tuota tapahtuu niin kauan, kunnes lopulta ne hermot menee ja joku sanoo pahasti ja toinen pahoittaa mielensä. Jos ihminen ei usko hyvällä, niin lopulta sitten pahalla. On varmasti väsyttävää.
Mikäli anoppi ei ymmärrä normaalia puhetta, täytyy varmaan sanoa melko rumasti ja suoraan että menee perille. Täytyy selvästi kertoa missä ovat rajat ja että hän ylittää ne jatkuvasti.
Mikäli ei mene perille sittenkään, voi välit laittaa poikki vaikka vuodeksi ja katsoa sen jälkeen onko asiat ymmärretty.
Miehen äiti = vihollinen, oma äiti = läheinen luotettu. Ei kannata odottaa anopilta lahjoja lasten juhlahetkinä.
No meillä onneksi niinpäin että valmistujaisissa kävin 2 h 200 kmn päästä, miehen äitinä.
Miniän äiti hääri kuin tyttärenpojan maisterin tutkinto olisi hänen ansiotaan. Viikon ollut ja vielä toiseksi jäi. Minulla on kiltti poika.
Vierailija kirjoitti:
Miehen äiti = vihollinen, oma äiti = läheinen luotettu. Ei kannata odottaa anopilta lahjoja lasten juhlahetkinä.
En minä hyväksyisi sitäkään, että äitini tarjoaisi kotiamme tai mökkiämme ilman lupaa kenellekään. Onneksi ei olekaan moukka.
Sairas vallankäyttäjä sellainen isovanhempi, joka ei anna lahjoja lapsille, jos lasten vanhemmat eivät alistu hänen oikkuihinsa. Lapsia pitääkin suojella tuollaisilta.
En jaksa lukea, mutta välit poikki.