Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan ajaa ajokortin mutta pelkään kuollakseni moottoritielle liittymistä. Saanko koskaan korttia?

Vierailija
02.06.2025 |

Haluan kortin ja jonkun halvan auton vain siksi, että voisin asua metsässä luonnon keskellä mökillä järven rannalla. Kävisin autolla kaupoilla, töissä ja mökillä. Ei pitäisi olla vaikeaa mutta pelkään isoja kaupunkeja ja niiden liikennettä, moottoriteitä ja jos on paljon hälyä ympärillä ja liian monta suuntaa sekä kaistaa samaan aikaan.

Muuten ihan sama. Pakko se kortti on kuitenkin hommata että saan unelmani toteutumaan. Missä kannattaa suorittaa? 

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa onkin todella ärsyttävää se, että moottoritielle liittymästä tulevaa ei muka saa väistää toiselle kaistalle. Ja monella autoilijalla tuntuu olevan ajatus, että minun eteeni et ainakaan tule, myös kadulla kaistaa vaihtaessa, kiihdytetään, jos jollain vilkku on päällä.

Muualla maailmassa liikenne sujuu joustavasti, tielle tulevaa väistetään, kaistaa vaihtavalle annetaan tilaa, vetoketjua osataan käyttää kaistojen yhdistyessä jne., mutta ei Suomessa. Esim. Costa del Solilla A 7:llä  ajaessa liityntäkaistoja ei juuri edes ole, tielle tullaan ilman niitä, mutta hyvin sujuu, kun tietä ajava väistyy vasemmalle kaistalle aina kun siinä tilaa on.  Minä, minä, minä- ajattelu on vallalla Suomessa.

Jokainen vähänkään fiksu väistää silti, eikä poliisi siitä sakota. Kerran väistin rampista motarille tulevaa maijaakin näin. Ei pysäyttänyt.

Se ramppiväistöasia nousee vain säännöllisesti otsikoihin kun jonkun kynäniskaviranomaisen pitää saada 15minuuttisensa.

Vierailija
22/38 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin pelkäsin juuri tuota motarille liittymistä, kun menin autokouluun kolmekymppisenä. Onhan se jännää, kun on kovat nopeudet ja pitäisi hahmottaa monta asiaa samaan aikaan. Autokoulussa kuitenkin opettaja on vastuussa myös sinun ajostasi, ja siinä on hyvä harjoitella noita jännimpiä tilanteita. Edelleen nykyäänkin vähän jännitän ruuhkamotareita, mutta kun muistan että maltti on valttia, niin sillä pääsee pitkälle. 

Onnea matkaan!

Ei motarille liittymisessä tarvitse hahmottaa montaa asiaa. Jokaisen suojatien läheisyydessä tarvitsee hahmottaa huomattavasti enemmän asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motarille liittyminen on sitä helpompaa mitä nopeammin saa sen kotteron kiihtymään motarivauhtiin, se 100/120 pitäisi olla jo lasissa ennenkuin katkoviiva motarin kaistalle alkaa.

Vierailija
24/38 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta lappiin. 

Vierailija
25/38 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittele hiljaisena aikana vähemmän liikennöidyllä motarilla.  Kunnon kiihdytys rampilla ja tsekkaat kuolleen kulman vasemman olkapään yli. Kun näet että on tilaa, niin ei muuta kuin kaistalle ja lisää hanaa. Käytännössä suomalaiset antavat hyvin tilaa (ainakin pk-seudun ulkopuolella), mutta siihen ei saa sokeasti luottaa, pikemminkin kiva huomata kun niin käy. Onnettomuuksia sattuu silloin, kun monta asiaa menee samaan aikaan pieleen. Mutta jos ihan älyttömästi pelottaa, niin elämänsä voi elää ilman motarille liittymistäkin.

Vierailija
26/38 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekö pelottaa että pitäisi kiihdytyskaistalla ottaa autosta voimavarat käyttöön ihan kunnolla että se kiihtyy siihen moottoritien liikennevirran vauhtiin, jopa 120 km/h nopeuteen joillain moottoriteillä kesäaikaan?

Siihen riittää kun painaa sitä kaasupoljinta vaan syvempään, ei ole vaikeaa. 

Ja sinä ajoitat siirtymisen kiihdytyskaistalta moottoritielle siten että moottoritiellä ajavan ei tarvitse väistää, hidastaa eikä kiihdytellä, kiihdytyskaistalta tulijalle on kolmio ja siis väistämisvelvollinen.

Muutkin autoilijat kykenevät tähän, mikset myös sinä kykenisi?

27/38 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole turvallinen liikenneympyröissä, koska kerran auto ajoi kolarin kanssani ( hänen syy)  ja sen jälkeen olen vähän peloissani. 

Vierailija
28/38 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule. Niitä motariliittymiä pelätään edelleen, vaikka on kohta 40 vuotta ollut kortti. Kyllä sen pelon kanssa oppii elämään.

Vierailija
29/38 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan kävin autokoulun Pieksämäellä, ei ollut motareita mihin harjoitella liittymistä. Myöhemmin kun olisi motarikin ollut reittivaihtoehdoissa säännöllisessä ajossa niin varmaan ekat pari vuotta köröttelin siinä motarin rinnalla kulkevaa vanhaa tietä, koskaan ei ollut niin kiire ettenkö olisi voinut vältellä motaria. Jossain vaiheessa kun muuta ajovarmuutta oli kertynyt niin uskalsi motarillekin.

Vierailija
30/38 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan kävin autokoulun Pieksämäellä, ei ollut motareita mihin harjoitella liittymistä. Myöhemmin kun olisi motarikin ollut reittivaihtoehdoissa säännöllisessä ajossa niin varmaan ekat pari vuotta köröttelin siinä motarin rinnalla kulkevaa vanhaa tietä, koskaan ei ollut niin kiire ettenkö olisi voinut vältellä motaria. Jossain vaiheessa kun muuta ajovarmuutta oli kertynyt niin uskalsi motarillekin.

No eipä ollut 1980-luvun Viitasaarellakaan motariliittymiä, liikenneympyröitä/kiertoliittymiä eikä edes liikennevaloja. Olen kiutenkin oppinut ihan itse näistä suoriutumaan. 

Moni pelotteli siitä, kuinka hankalaa on, kun ei ole autokoulussa päässyt harjoittelemaan liikennevaloristeyksiä. Mutta liikennevalothan helpottavat sitä risteyksestä suoriutumista. Pahimpia on valo-ohjatut risteykset, joissa liikennevalot eivät toimi, etenkin, jos tämä tilanne sattuu ruuhka-aikaan.

Vierailija
31/38 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en yleensä pelkää mitään, mutta kerran satuin näkemään risteyskolarin mikä oli jollainlailla hätkähdyttävä näky, joku kääntyi suoraanajavan eteen, vaikka olisi ollut väistämisvelvollinen ja toinen ei kerennyt väistämään joten osui kylkeen. Paikalla oli 50 km/h nopeusrajoitus, mutta silti näytti yllättävän voimakkaalta räiskähdykseltä, kylkeen osuman saanut auto lennähti ihan sivusuunnassa, lunta pöllähti ison pilven verran ja romut jäi siihen keskelle risteystä sitten. Siihen jo kerkesi muita auttajia niin ajoin itse jonon mukana ohi vaan.

Vierailija
32/38 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin motarille liittymistä pelkään vaikka kortin hankinnasta jo kaksi vuotta. En ole ajanut kortin saamisen jälkeen ollenkaan. kun en uskalla.

Vierailija
33/38 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän minua pelottaa ne moottoritielle tulevat, vauhtia 50-60 km/h vilkku vaan päälle ja yhtään katsomatta yritetään jonkun kylkeen tai suoraan eteen, "Herran haltuun" koko homma, välittämättä muiden turvallisuudesta, aina kun ei voi edes kaistaa vaihtaa vaan täysjarrutus päälle 

Vierailija
34/38 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittymässä vaan "läppä tiskiin"ja liittyminen moottoritien liikennevirtaan..siellä on kaasupoljin lattiassa..

Vierailija
35/38 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin autokoulun ajotunnit Helsingin keskustasta. Opettaja oli niin varma, että kykenin ja niinhän minä tein. Moottoritietä ajettiin kansa ekalla kerralla. No hätä.  Tässä tietysti se, että olin jo lapsena saanut ajella jäällä ja mökillä omalla maalla, enkä pelännyt ajamista.

Vierailija
36/38 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaasu pohjaan, jeesus ohjaa. Kyllä se siitä !

Vierailija
37/38 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittymässä vaan "läppä tiskiin"ja liittyminen moottoritien liikennevirtaan..siellä on kaasupoljin lattiassa..

Ainut auto jolla piti mennä moottoritielle lusikka pohjassa oli vw golf sdi diisselillä, 0-100km/t kesti sillä joku 20s

Vierailija
38/38 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa, mutta oli pakko tulla kommentoimaan että luulin tätä omaksi aloitukseksi. Olen kohta viisikymmentävuotias nainen ja ilman korttia. Sama asia pelottaa, lisäksi myös peileistä katsominen ja auton ympärillä olevan tilan hahmottaminen pelottaa. Auton tarvitsisin koska kunto heikkenee iän myötä, luonnon lähelle pääsemiseen ja se pikkuinen tupa jossain metsässä ois unelma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi