Kokemuksia aurinkopaneeleista?
Mies haluaa hankkia paneelit. Minusta noi on aika turhia kun ollaan kuitenkin pörssisähkössä.
Kommentit (13)
Ei juuri hyötyä! tuottavat sähköä silloin kun se on halvimmillaan. Korkeintaan jos on sähköautoa tai jotain vesivaraajaa mihin tuotetun sähkön voi käyttää.
Takaisinmaksuaika on pitkä jos maksaa koskaan itseään takaisin. itse keskittyisin säästämään sähköä
Aurinkopaneeleilla tienaa aina vähintään siirtomaksun verran kun käyttää itse sähkön.
Minulla on nyt hieman yli vuoden verran ollut katolla 20 paneelia (8,4 kWp).Paneelit ovat lähinnä harrastus tällaiselle joihinkin asioihin hurahtaville ihmisille kuin minä olen. Ne saattavat maksaa itsensä takaisin joskus 15 - 20 vuoden kuluttua, mutta toisaalta sähköyhtiökartellit tekevät parhaansa sen estämiseksi. Nyt laskutusperuste muuttuu 15 minuuttia kestäviin jaksoihin, eli tarkoittaa sitä että 15 minuutin sisällä tasataan verkkoon tuottamani sähkö ja verkosta ottamani kuluttamani sähkö. Aikaisemmin näin tapahtui tunnin tarkkuudella. Tuo muutos syö valtaosan paneelien hyödystä. Ja jos se ei riitä, niin siirrytään minuuttipohjaiseen tarkasteluun.
Meillä on maalämpö, joten yli 90% sähkönkulutuksestamme tapahtuu talvella jolloin paneelit ovat lumen peitossa eikä aurinkokaan juuri nouse horisontin yläpuolelle. Lisäksi meillä on sähköauto ja siihen kotilaturi. Auton latausteho pitäisi säätää puoleen ja jopa alle jotta sen saisi ladattua pelkällä omalla tuotannolla, eikä sillloin päivä riitä tyhjän akun lataamiseen vaan pitäisi keskeyttää välillä ja jatkaa seuraavana päivänä. Ja toivoa lisäksi aurinkoista säätä kahdeksi päiväksi peräkkäin.
Lähinnä periaatteellinen hyöty tulee siitä että voi kesällä surutta käyttää maaviileää, lämmitää vettä, pestä pyykkiä ja astioita, mutta noiden sähkökulutus on aika mitätöntä.
Pahin skenaario on se kun pörssisähkö tuppaa kesällä olemaan usein negatiivinen ja joudun maksamaan omasta tuotannostani sähkölaitokselle.Tai laittamaan terassille sähkölämmittimiä lämmittämään ilmatilaa.
Minulla ei ole sähköä tallettavia akkuja, niitä pitäisi olla 10 megawattitunnin verran, jotta voisin kesällä tallettaa talvella käyttämäni sähkön.
En silti kadu, kaikki harrastukset maksavat. Ei tämäkään nyt niin sikakallista ole ja mukava seurata puhelimen äpistä sähköntuotantoa
Kaupustelija väitti ensin että mulla tienaa hintansa 8-10 vuoteen. Lupasin sitten vuokrata halvalla ulkorakennuksen kattoa, niin voisi itse alkaa tehdä bisnestä, ei tuo sitten innostunut.
Mutta laski sitten todellisen kuoletusajan kun ymmärsi että en jokatapauksessa ota. Olikin sitten yllättäen 32 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Kaupustelija väitti ensin että mulla tienaa hintansa 8-10 vuoteen. Lupasin sitten vuokrata halvalla ulkorakennuksen kattoa, niin voisi itse alkaa tehdä bisnestä, ei tuo sitten innostunut.
Mutta laski sitten todellisen kuoletusajan kun ymmärsi että en jokatapauksessa ota. Olikin sitten yllättäen 32 vuotta.
Kaupustelijoiden paneeliratkaisut ovat aina kaikkein kalleimpia. Kun ostaa lavallisen paneelia niin kWp-kustannus voi mennä alle 200 euron.
Kyllähän ne tuottaa sähköä. Tosiaan siirtomaksun säästää aina, ja välillä pääsee myymään hyväänkin hintaan. Kevättalvella on paras aika, kun on vielä kylmää, mutta tuotto on hyvä. Toki sähköauton kanssa paras yhdistelmä.
Pörssisähkö on nykyään halpaa, mutta jos hinta esim datakeskusten myötä nousee, hyötyy aurinkosähkön tuottaja.
Pörssisähkön keskihinta on kai n. 4 cnt/kwh ja itsellä on kinteä soppari 12 cnt / kwh. Paneelijärjestelmän äppi laskee tuosta, että oma käyttö + myynti on ollut vuoden aikana n. 340€. Paneelit maksoi kotitalousväh. jälkeen n. 5000€ eli n. 15 vuodessa on takaisinmaksu.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ennuste-sahko-kallistuu-rajusti-…
Kyllä ne paneelit alkaa kannattamaan...
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkön keskihinta on kai n. 4 cnt/kwh ja itsellä on kinteä soppari 12 cnt / kwh. Paneelijärjestelmän äppi laskee tuosta, että oma käyttö + myynti on ollut vuoden aikana n. 340€. Paneelit maksoi kotitalousväh. jälkeen n. 5000€ eli n. 15 vuodessa on takaisinmaksu.
Ei kannata katsoa pörssisähkön vuosikeskiarvoa. Katso edes kuukausikeskiarvo ja oma kulutus sekä tuotanto kuukausittain,niin saat hieman paremman kuvan. Oikeasti pitäisi tietysti laskea 15 minuutin tarkkuudella.
Tuo äppi tuskin huomioi sitä että sähkön hinta on kesällä hyvin alhaalla. Esimerkiksi eilen tuli kivasti sähköä, mutta hinta oli nollasta miinus puoleen senttiin per kWh, miinus mahdollinen marginaali. Eli eilen jokainen aurinkopaneeli tuotti tappiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata katsoa pörssisähkön vuosikeskiarvoa. Katso edes kuukausikeskiarvo ja oma kulutus sekä tuotanto kuukausittain,niin saat hieman paremman kuvan. Oikeasti pitäisi tietysti laskea 15 minuutin tarkkuudella.
Tuo äppi tuskin huomioi sitä että sähkön hinta on kesällä hyvin alhaalla. Esimerkiksi eilen tuli kivasti sähköä, mutta hinta oli nollasta miinus puoleen senttiin per kWh, miinus mahdollinen marginaali. Eli eilen jokainen aurinkopaneeli tuotti tappiota.
Joo, olet oikeassa, mutta vertaan myös sähkölaskujani ja ostan sekä myyn samalle yhtiölle niin koko vuoden tulos on hyvin lähellä tuota.
Vierailija kirjoitti:
Kesällä tuo pörssihinta on keskimäärin ehkä nolla silloin kun aurinko paistaa (ainakin viime kesä). Nytkin jo pitkään ( kuukauden) päivällä nolla. Tosin siirto maksun omalla kulutuksella (6snt/kWh) säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesällä tuo pörssihinta on keskimäärin ehkä nolla silloin kun aurinko paistaa (ainakin viime kesä). Nytkin jo pitkään ( kuukauden) päivällä nolla. Tosin siirto maksun omalla kulutuksella (6snt/kWh) säästää.
Ei ole nolla: https://omavoima.fi/spot-sahkon-hintahistoria/
Meille tuli ero sen jälkeen kun otettiin pörssisähkö, en suosittele kenellekään.