Mitä tekisitte tilanteessani? Työttömyys.
Olen ollut työtön jo vuosia masennuksen vuoksi. Nyt olen saanut selvitettyä tilannettani sen verran että haluaisin töihin takaisin. Olen ollut töissä sos alalla ja sieltä on koulutus mutta niitä töitä en ole tehnyt vuosikymmeneen ( olin välissä töissä yrityksissä muissa töissä) ja ole än kahden alakoululaisen yh joten en voi tehdä edes kaksivuorotyötä.
Olen etsinyt töitä lähes mistä vain mutta en ole päässyt edes haastatteluun. Kokemusta on myynnistä, sopimushallinnasta, taloushallinnon puolelta päiväkodista lastensuojelusta sairaalasta välinehuoltajana siivoamisesta järjestötyöstä.
Jos en pääse mihinkään töihin enää nyt 46 vuotiaana, mitä ihmettä teen, eläkeikä ok minulla 69 v.... työtönkö olen seuraavat 20 vuotta? Amk opinnot eivät enää ole mahdollisia ( uudet vaatimukset sellaiset etten pääse opiskelemaan enää).
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te muut päälle 40 v työttömät olette tehneet jos olette työllistyneet? Haluaisin todella paljon töitä.
Harrastuksia vaan. Elämästä nauttimista. Aika syvälle on orjamentaliteetti suomalaisiin iskostunut, jos on ihan hukassa kun joku ei komenna tekemään jotain.
Työttömänä on melko vaikeaa harrastaa muuta kuin kävelyä.
Urheilla ja tapailla baareissa ystäviä tai tulevia niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te muut päälle 40 v työttömät olette tehneet jos olette työllistyneet? Haluaisin todella paljon töitä.
Harrastuksia vaan. Elämästä nauttimista. Aika syvälle on orjamentaliteetti suomalaisiin iskostunut, jos on ihan hukassa kun joku ei komenna tekemään jotain.
Työttömänä on melko vaikeaa harrastaa muuta kuin kävelyä.
Mie harrastan baareissa istumista ja etsin uusia juoppokavereita.
"Amk opinnot eivät enää ole mahdollisia ( uudet vaatimukset sellaiset etten pääse opiskelemaan enää)."
Mitkä ihmeen uudet vaatimukset? Valintakoe?
Vaihtoehtoja
1. Voit treenata amkin pääsykokeisiin, vai mitä tarkoitat että et vaatimusten puolesta pääsisi?
2. Ala tutkailemaan vapaita markkinoita, onko sinulla jotain erityisosaamista mitä voit tarjota muille tai muutoin osallistua yhteiseen tekemiseen. Sinuna suuntaisin ulos tuolta hoiva-sosiaali-sektorilta jonkin konkreettisemman pariin, alalla ei ole kovin valoisa tulevaisuus
3. Ajattele asiaa siltä kannalta, että jos sinä et työllisty ja mahdollisesti lapsillesikaan ei ole tehtäviä tarjolla, voitko alkaa rakentamaan jotakin sellaista, mikä helpottaisi heidän integroitumistaan yhteiskuntaan ja tarjoaisi heille roolin yhteisöissä tulevaisuudessa
4. Palkkatyötä ennen oli paljon ammatinharjoittajia, joiden toimeentulo perustui omissa verkostoissa tietyn roolin ylläpitämiseen. Naisilla pitää olla muitakin osaamisia, kuin lasten kasvattelu ja toisten ihmisten lähmiminen, sillä tällaista tekemistä on vain rajallisesti ja jossakin vaiheessa nainen myös menettää rakastavan ja hoivaavan kosketuksensa, minkä jälkeen ihmiset eivät halua hänen hoivaansa. Vanhemmat naiset tykkäävät erikoistua esim. fytoterapiaan, ääniterapiaan, huuhaa-juttuihin (jotka eivät kylläkään ole mitään huuhaata vaikka niitä sellaiseksi väitetään), taiteeseen, ym.
Elämän ei tarvitse pyöriä palkkakuitin ja/tai äitiyden ympärillä. Kaikenlaista muutakin voi tehdä ja harrastaa, osa voi olla tuottavaa taloudellisesti tai sitten se tuottaa/tuo esim. kulttuuripääomaa yhteisöön. Myös teknistä osaamista, mutta tämä harvemmin hirveästi naisia kiinnostaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ap tuossa kaivannut parempia tuloja kuin mitä työttömyyskorvauksella saisi. Ei siinä ole aina orjuudesta kyse.
Olen jo työelämässä kiitos vaan!
Kannattaa hakea myös muualle Suomeen töihin. Taloushallinnonpaikkoja on jäänyt täyttämättä, kun ei ole ollut osaajia.