Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko Nirvana vielä suositumpi tyttöjen kuin poikien parissa silloin melkein 35 vuotta sitten

Vierailija
01.06.2025 |

Suomalaisten teinien piirissä, siis.

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmat hitit Suomessa 1992:

1. Hallikainen, Joel KUURANKUKKA

43. Nirvana SMELLS LIKE TEEN SPIRIT

Asuin tuolloin pienessä kaupungissa Länsi-Suomessa ja Kuurankukka oli ISO hitti siellä. Siellä nuoretkin kävi lavatansseissa. Hesasta sinne muuttaneena en osannut edes valssia. Kaveri yritti opettaa tangoa, ja mä olin vaan että mikä hiton neliö???

Vierailija
102/119 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainut syy miksi tytöt tykkäsivät Nirvanasta oli Kurtin jumalaisen kaunis naama. Muistan kun luokkalaiseni tuli itkien kouluun, kun oli kuullut Kurtin kuolemasta. Todella harva tyttö olisi välittänyt koko bändistä yhtään mitään, jos laulaja olisi ollut tavallisen savolaismiehen näköinen.

Näinhän se oli. Olihan silloin muitakin Grunge-bändejä. Mutta NIrvana ja Kurt oli tyttöjen mieleen. Olin vihainen jo silloin, kun se hutsukka Courtney Love nai väkisin Kurt-raukan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä suosittu. Me ei 90-luvulla mietitty tuollaisia jonninjoutavuuksia, kuten sukupuoli tai etnisyys. Ihmiset vain olivat.

Nykyään on todella ahtaisiin muotteihin laittamista. Ei ole vapautta kuin silloin oli.

Hahahahaha! Ysärillä ei ollut vapaata. Oltiin niin muoteissa kuin voi olla. Erityisesti musiikki, jota kuuntelit, määritti muiden (ja itsesi) silmissä, millainen ihminen sinä olet.

Eikä määritellyt. Minä kuuntelin esim. Nirvanaa, Madonnaa, Metallicaa, Britney Spearsia yms. Kukaan ei silmäänsä räpäyttänyt sille. Nykyään on hyvin tarkkaan määritelty, mitä saa tehdä ja mitä ei, ja identiteettipolitiikka määrittää kaiken.

Ai niin Madonna. Kuuntelinhan mäkin sitä. Silloin. Nyt häpeän sitä pedomummoa.

Vierailija
104/119 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen Spirit oli kai joku dödömerkki. Kurt ei tiennyt.

En ollut edes syntynyt kun Kurt kuoli ja silti minäkin tiedän, että se biisi nimenomaan on nimetty "Kurt smells like teen spirit" -tägin mukaan jossain bändiksen seinällä, kun K käytti juuri sitä dödöä...

Mä en tiennyt. En lukenut silloin mitään sanomalehtiä, eikä ollut vielä internettiä tai somea. En kyllä lukenut tuolloin mitään muuta kuin muotilehtiä ja imagea (miksi?).  :o

Vierailija
105/119 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skeittarinuoret käyttää nykyäänkin Nirvana-paitoja vaikka en tiedä ovatko edes kuulleet yhtään biisiä koskaan.

Ja Vanseja käyttää ihan kaikki tietämättä asiasta mitään...

Minusta niitä sanottiin ennen vain koripallokengiksi. Brändit ei ainakaan minulle olleet yhtä tärkeitä 90 luvulla. Sitten taas joskus 70 luvulla ilmeisesti oli hyvinkin tärkeää minkä merkkiset farkut oli.

70-luvulla piti olla Beaversit, ysärin alussa 501-Levikset. Ne tuli joka kauppaan, jopa Seppälään.

Vierailija
106/119 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skeittarinuoret käyttää nykyäänkin Nirvana-paitoja vaikka en tiedä ovatko edes kuulleet yhtään biisiä koskaan.

Ja Vanseja käyttää ihan kaikki tietämättä asiasta mitään...

Minusta niitä sanottiin ennen vain koripallokengiksi. Brändit ei ainakaan minulle olleet yhtä tärkeitä 90 luvulla. Sitten taas joskus 70 luvulla ilmeisesti oli hyvinkin tärkeää minkä merkkiset farkut oli.

Vansit taitaa olla enemmänkin skeittikengät.

Normaalit nuoret käytti Converseja 90-luvulla.

Vierailija
107/119 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainut syy miksi tytöt tykkäsivät Nirvanasta oli Kurtin jumalaisen kaunis naama. Muistan kun luokkalaiseni tuli itkien kouluun, kun oli kuullut Kurtin kuolemasta. Todella harva tyttö olisi välittänyt koko bändistä yhtään mitään, jos laulaja olisi ollut tavallisen savolaismiehen näköinen.

Näinhän se oli. Olihan silloin muitakin Grunge-bändejä. Mutta NIrvana ja Kurt oli tyttöjen mieleen. Olin vihainen jo silloin, kun se hutsukka Courtney Love nai väkisin Kurt-raukan.

Ja olen vieläkin katkera, kun Courtney ei antanut Brad Pittin tehdä leffaa Kurt Cobainista. Kun totuus olisi paljastunut... Brad kosti sitten, eikä antanut Courtneylle Marlan roolia Fight Clubissa, vaikka Edvard Norton oli jo ehtinyt luvata sen silloiselle tyttikselleen Courtneylle, Kurtin leskelle. Helvetin hyvä, Courtney ei jää historiaan, vaan unohtuu. Tällaisia me pohdittiin 90-luvulla, ja sen jälkeenkin.

Vierailija
108/119 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja olen vieläkin katkera, kun Courtney ei antanut Brad Pittin tehdä leffaa Kurt Cobainista. Kun totuus olisi paljastunut... Brad kosti sitten, eikä antanut Courtneylle Marlan roolia Fight Clubissa, vaikka Edvard Norton oli jo ehtinyt luvata sen silloiselle tyttikselleen Courtneylle, Kurtin leskelle. Helvetin hyvä, Courtney ei jää historiaan, vaan

En tiedä riittääkö se siihen, että Courtneyta ei unohdeta, mutta onhan ainakin Live Through This kova levy.

Vierailija
109/119 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä suosittu. Me ei 90-luvulla mietitty tuollaisia jonninjoutavuuksia, kuten sukupuoli tai etnisyys. Ihmiset vain olivat.

Nykyään on todella ahtaisiin muotteihin laittamista. Ei ole vapautta kuin silloin oli.

Juuri näin. Elämä oli monin verroin vapaampaa, johtuen tietysti siitä, että älykännyköitä ei ollut. Oltiin oikeasti ihmisten kanssa tekemisissä, eikä vain tykkäilty ja fomoiltu somessa.

Aika kultaa muistot.

Miksi kultaisi? Ihan validit muistot minulla on tuosta ajasta.

Vierailija
110/119 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on aika ahdasmielistä että festareilla vahdataan sitä miten ajattelet musiikin ulkopuolisista asioista.

Se ei ole tervettä millään tavalla vaan ahtaisiin muotteihin pakottamista.

Kaikille eri seksin muodoille on myös tarkat raamit ja nimet. Ennen sai vaan panna, nykyään pitää käydä joku kurssi että osaa kysyä oikeaa lyhennettä.

Niin tosiaan, 90-luvun alkupuolella rais   kaus avioliitossa ei ollut rikos. Oli se vapaata aikaa.

Nykyään nähtävästi jotkin ääliöidentiteetin omineet eivät osaa käyttäytyä ilman kursseja.

Ja kuitenkin rais.kauks

Oletko sä jotenkin katkera ysärinuorille?

Vierailija
111/119 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on aika ahdasmielistä että festareilla vahdataan sitä miten ajattelet musiikin ulkopuolisista asioista.

Se ei ole tervettä millään tavalla vaan ahtaisiin muotteihin pakottamista.

Kaikille eri seksin muodoille on myös tarkat raamit ja nimet. Ennen sai vaan panna, nykyään pitää käydä joku kurssi että osaa kysyä oikeaa lyhennettä.

Niin tosiaan, 90-luvun alkupuolella rais   kaus avioliitossa ei ollut rikos. Oli se vapaata aikaa.

Nykyään nähtävästi jotkin ääliöidentiteetin omineet eivät osaa käyttäytyä ilman kursseja.

Ja kuitenkin rais.kauks

Sammuneen rais.kaaminen oli kylläkin rikos, mutta eri nimikkeellä: seksuaalinen hyväksikäyttö.

Vierailija
112/119 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono bändihän se oli silloinki.

En koskaan tajunnu sen suosiota .

Vierailija
113/119 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveätä pee askaa. 

Vierailija
114/119 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin olla ainoa meiän tyttöporukoissa, joka kuunteli Nirvanaa enemmän (levy-haukka jo nuorena). Olin jotain 12-13 joten se varmaan selittää. Muut kuunteli sitä väkipakolla jos tulivat kylään.

Vierailija
115/119 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muista. Yhen biisin bändi

Höpö höpö.

Kyllä, täysin höpöä koko viritys. Turha. Paljon parempaa grungea oli pilvin pimein. 

Vierailija
116/119 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se nisti kaunis???

Vierailija
117/119 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut. Faneista jotain 80 prossaa oli valkoisia miehiä.

Vierailija
118/119 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Elämä oli monin verroin vapaampaa, johtuen tietysti siitä, että älykännyköitä ei ollut. Oltiin oikeasti ihmisten kanssa tekemisissä, eikä vain tykkäilty ja fomoiltu somessa.

Aika kultaa muistot.

Silloin ne kannattaa myös kertoa omina muistoina, eikä yleispätevinä totuuksina.

Vierailija
119/119 |
04.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kultaa muistot.

Silloin ne kannattaa myös kertoa omina muistoina, eikä yleispätevinä totuuksina

Niinhän täällä onkin kerrottu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän