Anna: Narsistimies nimesi hu oraksi, potki kadulla, repi hiuksista ja ku risti - silti Emma, 44, "antoi hänelle vielä mahdollisuuden"
Emma, 44, kertoo jutussa jääneensä narsistin kanssa suhteeseen, vaikka tämä käy päälle fyysisesti, nimittelee ja uhkailee mm. liivijengillä. Taustalla on ylisukupolvinen kuvio: myös Emman äiti ja isoäiti elivät hyväksikäyttävissä suhteissa. Väk ivalta ja manipulointi on jatkunut vuosia. Emma käy terapiassa ja haluaa lopulta "arvostaa itseään tarpeeksi" lähteäkseen.
Mammat, miksi meillä naisilla kestää vuosia tajuta, että meitä vedetään nenästä? Miksi me selitetään ja siedetään? Oikeasti: jos mies käy kimppuun, onko siinä enää mitään selitettävää? Miksi lapsuuden tuttu, entinen "herrasmies", saa tuhota aikuisen naisen elämän, talouden ja itsetunnon - eikä nainen osaa sanoa EI?
Minua kiinnostaa erityisesti yksi asia: miksi niin moni nainen puhuu vuosia "rakkaudesta", kun kyse on puhtaasta riippuvuudesta, pelosta ja hyväksikäytöstä? Missä kohtaa me opitaan, että väk ivalta ja hu ora-nimittely kuuluu "riitaan"?
Ja missä kohtaa alkaa se vaihe, jossa lapsille näytetään, että näin kuuluu elää? "Rakkaus on vuoristorataa" jne. En osta tuota enää. Oikeasti jos mies uhkaa tap paa, eikä nainen lähde, niin mitä meidän muiden pitäisi tehdä? Taputtaa?
Vihaksi pistää. En Emmaa syyllistä, vaan tätä koko kuviota. Montako Emmaa vielä pitää kuris taa ennen kuin tajuamme, että olemme kasvattaneet sukupolvia alistumaan?
Onko teidän lähipiirissä tällaisia tapauksia? Miten niistä on päästy ulos vai ollaanko vieläkin "antamassa mahdollisuus"?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
nosto
Tää ketju nyt ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Emma voi rakastaa Hänet ehjäksi.
Tämä varmaan ajatus. Emman pitäisi kuitenkin ensin rakastaa itsensä ehjäksi, ihan rikki on monella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Annetaan miesten olla miehiä ja naisten naisia, eiks vaan.
? Ei se sukupuolesta ole kiinni et ootko narsku.
Loukkaavaa et mies muka aina olisi narsisti.
Yhteinen tekijä näille naisten yksipuolisille tarinoille on yleensä se, että mies on paha ja nainen vain viaton ja kaltoin kohdeltu uhri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä mies kiinnostaa naisia. Ei voi mitään.
Mies on tarpeeksi komea, joten tämä valitaan turvallisen kilttimiehen sijaan. Päivän aiemmissa keskusteluissa ylivoimainen enemmistö kommenteista kertoi, että mukavaa miestä ei valita, jos tämä ei ole hyvännäköinen.
Onneksi sinä valitset mukavan naisen, vaikka tämä ei olekaan hyvännäköinen! Eiku, ei ole onni kenellekään....
Vierailija kirjoitti:
BREAKING NEWS: naiset tykkää jännä miehistä.
Breaking news: sairaat naiset tykkää jännämiehistä.
Mitäpä jos ottaisit terveen naisen?
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen tekijä näille naisten yksipuolisille tarinoille on yleensä se, että mies on paha ja nainen vain viaton ja kaltoin kohdeltu uhri.
Miten tämä sinusta sitten oikeasti menee, mikä on totuus kun sen ainakin luulet tietäväsi?
Oikeuttaako naisen virheet väkivallan?
Väkivaltainen juoppo "hyvän seksin" suhteeseen 😬.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen samantapaisessa suhteessa ja meillä on yhteinen alakouluikäinen lapsi. Mies on myöntänyt alun kontrolloinnin olleen totta etten lähtenyt toisen miehen mukaan... asui silloin työn takia ulkomailla ja tuli luokswni joka vkloppu vaikka pyysin ettei tulisi. Minulla oli kiva asunto ja puhui ympäri hankiomaan yhteisen asunnon jo 6 kk jälkern ja valitsi asunnon joka oli kaukana ystävistäni. Halusi naimisiin ja pakotti siihen uhkailulla ja väkivallalla. Joo olin tyhmä ja suostuin. Olen ymmärtänyt että johtuu sisäisestä turvattomuusestani josta olen kärsinyt koko elämäni.
Nyt olen kuulemma niin ruma lehmä ettei kukaan enää halua olla kanssani. Hänellä on oma asunto ja olemme virallisesti eronneet mutta majailee luonani usein. Väkivaltaa on ollut paljon, kaikenlaista. Nöyryyttävintä se on ollut lapsen nähden,kerran esim.mies heitti lautasen täynnä puuroa lattialle tahalleen ja kun siivosin otti vesilasin ja kaatoi sen päälleni. Muistan il
Iso halaus sinulle 🧡. Toivottavasti löydät ystäviä, vaikka netistä, jotka voisivat tukea sinua löytämään itsesi uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen samantapaisessa suhteessa ja meillä on yhteinen alakouluikäinen lapsi. Mies on myöntänyt alun kontrolloinnin olleen totta etten lähtenyt toisen miehen mukaan... asui silloin työn takia ulkomailla ja tuli luokswni joka vkloppu vaikka pyysin ettei tulisi. Minulla oli kiva asunto ja puhui ympäri hankiomaan yhteisen asunnon jo 6 kk jälkern ja valitsi asunnon joka oli kaukana ystävistäni. Halusi naimisiin ja pakotti siihen uhkailulla ja väkivallalla. Joo olin tyhmä ja suostuin. Olen ymmärtänyt että johtuu sisäisestä turvattomuusestani josta olen kärsinyt koko elämäni.
Nyt olen kuulemma niin ruma lehmä ettei kukaan enää halua olla kanssani. Hänellä on oma asunto ja olemme virallisesti eronneet mutta majailee luonani usein. Väkivaltaa on ollut paljon, kaikenlaista. Nöyryyttävintä se on ollut lapsen nähden,kerran esim.mies heitti lautasen täynnä puuroa lattialle tahalleen ja kun siivosin otti vesilasin ja kaatoi sen päälleni. Muistan il
Missä päin asut? Haluaisin auttaa .
N55
Tuollaisistahan naiset tykkää ja sitten sitä selitellään jollain huonolla perhetaustalla. Ei me miehetkään voida selitellä heikkouksiamme jollain lapsuuden traumoilla tai perhetautalla, vaan ollaan aina itse vastuussa kaikista valinnoistamme. Empatia on aina loistanut poissaololla miesten maailmassa.
Miksi näitä naisikaan pitäisi ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisistahan naiset tykkää ja sitten sitä selitellään jollain huonolla perhetaustalla. Ei me miehetkään voida selitellä heikkouksiamme jollain lapsuuden traumoilla tai perhetautalla, vaan ollaan aina itse vastuussa kaikista valinnoistamme. Empatia on aina loistanut poissaololla miesten maailmassa.
Miksi näitä naisikaan pitäisi ymmärtää?
Älä jaksa syyllistää uhreja. Kiitos.
Pikku vinkki, kannattaa kasvattaa selkäranka, itsekunnioitusta ja lakata herra isä nää "uudet mahdollisuudet". Ai niin mutta kun se mies on pohjimmiltaan ihku. Anna mun kaikki kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä sinusta sitten oikeasti menee, mikä on totuus kun sen ainakin luulet tietäväsi?
Oikeuttaako naisen virheet väkivallan?
Tarkoitatko naisen "virheellä" väkivaltaa?
Vierailija kirjoitti:
narsisminuhrientuki.fi sieltä löytyy vertaistukiryhmiä ja neuvontapalvelua/lakipalvelua tms. Lapsesi traumatisoituu tästä kuviosta myöskin eli teidän pitäisi päästä siitä kuviosta eroon.
Noiden väkivaltaperheiden lapsia pitäisi erikseen terapoida ja valistaa miten ei tarvitse toistaa mitään ylisukupolvisia tapoja.
Sä altistat sun lapsen näkemään tuollaista käytöstä?! Anna se lapsi edes johonkin turvaan. Lapsen ei kuulu elää tuollaista elämää, se on LAPSI. Sinä AIKUINEN. Mutta hei, hankkikaa nyt pari muksua lisää tuohon. Ehkä se mies muuttuu😍
Vierailija kirjoitti:
Noiden väkivaltaperheiden lapsia pitäisi erikseen terapoida ja valistaa miten ei tarvitse toistaa mitään ylisukupolvisia tapoja.
Ei ne lapset yleensä uskalla kertoa mitä kotona tapahtuu. Näillä on yleensä kulissit kunnossa. Harvat jää lasten hakkaamisesta/henkisestä väkivallasta kiinni.
Mies oli päinvastainen jännämiehen kanssa. Hiljainen, kiltti ja hyvä työpaikka, insinööri.