Mitä mieltä: vanhuksille ja omaishoitajille ilmaista kauppa- ja kodinhoitoapua?
Eli siis. Olen tavallinen, korkeuakoulutettu työtön työnhakija. Työtilanne vaikuttaa mahdottomalta, ja haluaisin viettää päiväni merkityksellisesti.
Suunnittelen vieväni kauppojen ilmoitustauluille ilmoituksia, joissa tarjoan ilmaista siivous ym kotiapua vähävaraisille vanhuksille ja esim omaishoitajille. Ahdistaa ihan vietävästi tämä epäinhimillinen toistemme kohtelu, jossa sosiaalinen kanssakäyminen ja toisista välittäminen mitataan rahassa. Hoivafirmat veloittavat hurjia summia piipahdiksista ja riistävät mummojen ja pappojen kämpät käänteisillä asuntolainoilla.
Voisin käydä vanhuksilla siivoamassa ja kaupassa ym. Mitä mieltä, olisiko kauppojen ilmoitustaulut hyviä paikkoja ilmoittaa avusta? Luulen, että niitä lukevat pääsääntöisesti seniorit. Monille voi olla erilaisista yhdistyksistä avun hakeminen ison kynnyksen takana, joten ehkä tällainen tavallinen vanhanaikainen lähestymistapa olisi sopiva?
Onko täällä ketään, jolla kokemusta ilmaisen avun tarjoamisesta?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Commu-sovellus tekee naapuriavun ja vapaaehtoistyön helpoksi ja turvalliseksi. Sen avulla voit pyytää tai tarjota apua arjen askareissa, juttuseurassa, ruoka-avussa tai talkoissa. Olipa apu pientä tai suurta, sillä on merkitystä niin avun antajalle kuin saajallekin. Commu yhdistää auttajat ja avuntarvitsijat, vahvistaa yhteisöllisyyttä ja tuo hyvän mielen molemmille osapuolille."
Olen käyttänyt Commua, mutta se ei ole vanhuksille saavutettavissa. Paljon pervoja jotka etsivät naispuoleisia ystävää.
Omalla paikkakunnalla Commussa ei ole pervoja ja omaiset käyttävät sitä vanhustensa puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva ajatus, mutta sun tuet lähtee, jos te tsto saa kuulla tuosta. Voit joutua takautuvastikin maksamaan takaisin. Työtön ei näet saa tehdä vapaaehtoistyötä.
Tämä! Olin itse osallistumassa erään mielenterveysyhdistyksen vapaaehtoiskurssille, kun mulle vinkattiin tuota samaa. Otin sitten te-keskuksesta selvää. Paikkansahan se piti. Että pidän itseni aktiivisena jne? En ole kuulemma siilloin heidän tavoitettavissaan silloin ja millä ajalla mä sitten haen töitä? jne. Olihan tähän joku virallinenkin selitys, mutta noi jäi paremmin päähän.
Olisin vetänyt askartelua muutaman tunnin viikossa, ehkä kokkikerhoa tai retkelle lähtenyt "järjissään olevana aikuisena". Täysin vapaaehtoisesti, noista ei taloudellisesti hyödy. Hulluintahan tässä on se, että mä voin kyllä osallistua noille tunneille asiakkaana. Saan osallistua tuolle retkelle, mutta en vapaaehtoisena va
Vapaaehtoistyötä ei ole kielletty työttömiltä. Et selkeästi ole itse ymmärtänyt, mitä sinulle on kerrottu.
Vapaaehtois- tai talkootyöei vaikuta työttömyysturvaasi, jos se on palkatonta ja tavanomaista yleishyödyllistä työtä ja olet valmis vastaanottamaan kokoaikatyötä.
Suoraan te-toimiston sivuilta, jossa on todella selkeästi kerrottu asia.
https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-tyoelamasta/tyottomy…
Ainoastaan laiskuus on syynä, jos työttömänä ollessaan ei edes sen vertaa voi yhteiskuntaan osallistua, että menisi tekemään talkoo tai vapaaehtoistyötä.
AP: Suosittelen muuttoa ulkomaille. Näin molemmat korkeastikoulutetut lapseni tekivät. Ei kannata jäädä Suomeen tuhlaamaan elämänsä.
Mitäs sitten kun sinua syytetään rahojen varastamisesta? Tai kun asunnosta on kadonnut jotain ja sinä olet ainoa vieras joka siellä on käynyt? Vanhukset ei ole useinkaan mitään herttaisia ja hyväntahtoisia. Monilla muistin tai mielenterveyden kanssa vaikeuksia ja todellisuus hämärtyy. Sen takia on ihan hyvä olla se hoivafirma taustalla kun kotona autetaan. Mitä jos hakeutuisit vapaaehtoiseksi esim seurakunnan tai jonkun järjestön kautta?
Hassusti muuten iso osa näistä vuodesta toiseen säilyvistä vääristyneistä tiedoista liittyy jotenkin laiskuuteen - työtön muka ei saa tehdä vapaaehtoistyötä tai se, että nuoren kesätyöansiot vähentää toimeentulotukea. Onhan se joo helpompaa valehdella, jotta voi rauhassa maata sohvalla yhteiskunnan elättinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva ajatus, mutta sun tuet lähtee, jos te tsto saa kuulla tuosta. Voit joutua takautuvastikin maksamaan takaisin. Työtön ei näet saa tehdä vapaaehtoistyötä.
Saa tehdä vapaaehtoistyötä, jota normaalistikin tehdään talkoilla.
Sinun tulee pyytää asiasta etukäteen kirjallinen hyväksyntä työvoimatoimistolta. Ja tarkistaa ettei siinä ole tulkinnanvaraa. Sitten voit tehdä vapaahtoistöitä pelkäämättä tukien menetystä. Pienellä varauksella. Jos käsittelijä vaihtuu, niin asian voi joutua käymään uudestaan läpi.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan laiskuus on syynä, jos työttömänä ollessaan ei edes sen vertaa voi yhteiskuntaan osallistua, että menisi tekemään talkoo tai vapaaehtoistyötä.
Selitä tämä byrokraateille. Yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Tulkinnanvaraa on liikaa mikä on vapaaehtoistyötä ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Hassusti muuten iso osa näistä vuodesta toiseen säilyvistä vääristyneistä tiedoista liittyy jotenkin laiskuuteen - työtön muka ei saa tehdä vapaaehtoistyötä tai se, että nuoren kesätyöansiot vähentää toimeentulotukea. Onhan se joo helpompaa valehdella, jotta voi rauhassa maata sohvalla yhteiskunnan elättinä.
Älä viitsi jankata kun et tiedä asioista mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitä tämä byrokraateille. Yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Tulkinnanvaraa on liikaa mikä on vapaaehtoistyötä ja mikä ei.
No ei ole. Tuolla linkin takana on aivan selvästi kerrottu rajauksista.
Vierailija kirjoitti:
Aloita naapureistasi.
Älä ainakaan meille tuppaudu. Haluan olla rauhassa kaikilta hyväntekeväisyysihmisiltä.
- Eläkeläinen, mene ohi vaan
Commu on nykyään jo ihan aktiivinen suovellus. Esim siivousapu mt-ongelmista kärsiville tai väsyneille yh:ille on suuri apu, siisti koti auttaa mielenterveyttä ja arjessa jaksamista. Älä ota isoja laukkuja mukaasi tai muuten väljiä taskullisia vaatteita, ihan vaan sen takia ettei vainoharhaisille tule näpistysajatuksia, vaikka täysin rehellisesti hommaa tekisitkin. Ihmiset, varsinkin vaikeissa elämäntilanteissa olevat voivat käyttäytyä tavalla miten he parempina päivinään eivät käyttäytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tunnistat itsesi tuosta kuvauksesta? Vuodesta toiseen valehtelet, ettei voi edes vapaaehtoistyötä tehdä, ettei tuet mene ja lapsikaan ei voi kesätöihin mennä, ettei tuet mene? Taisi siis osua..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloita naapureistasi.
Älä ainakaan meille tuppaudu. Haluan olla rauhassa kaikilta hyväntekeväisyysihmisiltä.
- Eläkeläinen, mene ohi vaan
No eihän tässä ole kenenkään kotiin tuppautumassa, tai ovelta asti kyselemässä tarviikos apua... saat olla aivan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. Tuolla linkin takana on aivan selvästi kerrottu rajauksista.
Kuten kerroin. Selitä tämä byrokraateille. Jos TE toimisto päättää että joku työ ei kuulukaan vapaaehtoistyöhön, niin se ei kuulu. Vaikka kuinka linkissäsi niin väitetään. Näissä on aina tulkinnanvaraa ja asiakas ei ole koskaan oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
AP: Suosittelen muuttoa ulkomaille. Näin molemmat korkeastikoulutetut lapseni tekivät. Ei kannata jäädä Suomeen tuhlaamaan elämänsä.
Kerro ihmeessä, minkä alan korkeakoulutetut lapset? Saivatko koulutustaan vastaavan työpaikan ulkomailta? Mistä maasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tunnistat itsesi tuosta kuvauksesta? Vuodesta toiseen valehtelet, ettei voi edes vapaaehtoistyötä tehdä, ettei tuet mene ja lapsikaan ei voi kesätöihin mennä, ettei tuet mene? Taisi siis osua..
Oletko käynyt testaamassa onko sinulla mielenterveydellisiä ongelmia? Ei normaalit ihmiset luule, että täällä on vain yksi henkilö kirjoittamassa joka on aina sinua vastaan.
Jotenkin huvittavaa täällä palstalla se, että vaikka joku jakaa viralliselta sivulta ihan virallista ja selvää tietoa, niin silti sitä ei osata lukea tai ei haluta ymmärtää. Sama koskee tätä yleistukikeskustelua, joka jatkuu ja jatkuu vaan, vaikka aivan selkeästi lakiesityksessä lukee asian laita.
Kertauksena:
Työtön saa tehdä vapaaehtoistyötä.
Lapsen alle 3 kk ansiotyö ei vaikuta tt-tukeen.
Yleistukeen ei vaikuta omaisuus.
Tämä! Olin itse osallistumassa erään mielenterveysyhdistyksen vapaaehtoiskurssille, kun mulle vinkattiin tuota samaa. Otin sitten te-keskuksesta selvää. Paikkansahan se piti. Että pidän itseni aktiivisena jne? En ole kuulemma siilloin heidän tavoitettavissaan silloin ja millä ajalla mä sitten haen töitä? jne. Olihan tähän joku virallinenkin selitys, mutta noi jäi paremmin päähän.
Olisin vetänyt askartelua muutaman tunnin viikossa, ehkä kokkikerhoa tai retkelle lähtenyt "järjissään olevana aikuisena". Täysin vapaaehtoisesti, noista ei taloudellisesti hyödy. Hulluintahan tässä on se, että mä voin kyllä osallistua noille tunneille asiakkaana. Saan osallistua tuolle retkelle, mutta en vapaaehtoisena vain asiakkaana. Sitä pidetään sitten hyvänä ja piristävänä asiana.
Kyllä on ollut aika typeryttävä fiilis, kun tätä asiaa olen saman virkailijan kanssa käynyt läpi. Toinen ihan pokkana selittää noita vaihtoehtoja.