Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä: vanhuksille ja omaishoitajille ilmaista kauppa- ja kodinhoitoapua?

Vierailija
01.06.2025 |

Eli siis. Olen tavallinen, korkeuakoulutettu työtön työnhakija. Työtilanne vaikuttaa mahdottomalta, ja haluaisin viettää päiväni merkityksellisesti. 

Suunnittelen vieväni kauppojen ilmoitustauluille ilmoituksia, joissa tarjoan ilmaista siivous ym kotiapua vähävaraisille vanhuksille ja esim omaishoitajille. Ahdistaa ihan vietävästi tämä epäinhimillinen toistemme kohtelu, jossa sosiaalinen kanssakäyminen ja toisista välittäminen mitataan rahassa. Hoivafirmat veloittavat hurjia summia piipahdiksista ja riistävät mummojen ja pappojen kämpät käänteisillä asuntolainoilla.

Voisin käydä vanhuksilla siivoamassa ja kaupassa ym. Mitä mieltä, olisiko kauppojen ilmoitustaulut hyviä paikkoja ilmoittaa avusta? Luulen, että niitä lukevat pääsääntöisesti seniorit. Monille voi olla erilaisista yhdistyksistä avun hakeminen ison kynnyksen takana, joten ehkä tällainen tavallinen vanhanaikainen lähestymistapa olisi sopiva? 

Onko täällä ketään, jolla kokemusta ilmaisen avun tarjoamisesta?

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppojen ilmoitustaululta en osta nuppineulaakaan. Kaikki apu jonka haen on maksullista, esim ikkunanpesusta maksan palkan ja saan pikkasen kotitalousvähennystä. Mitään ei saa ilmaiseksi, se tiedän. Sorry

Vierailija
2/70 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään tapauksessa. Eläkeläiset ovat Suomen varakkain kansanosa, käyttäkööt omia rahojaan palveluihin.

Tein joitain vuosia sitten opiskeluaikoinani sivuhomminani vanhusten avustustyötä. Toki tietyillä asuinalueilla oli varakkaampaa, mutta lähiöissä se meno oli todella karua, pieniä kansaneläkkeitä ja yksinäisyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita naapureistasi.

Vierailija
4/70 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ajatus, mutta sun tuet lähtee, jos te tsto saa kuulla tuosta. Voit joutua takautuvastikin maksamaan takaisin. Työtön ei näet saa tehdä vapaaehtoistyötä. 

Vierailija
5/70 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, olet tarjoamassa maksutonta apua, se ei ole sama asia kuin ilmainen.

Aika monelle riittäisi ihan juttuseura ja mukaanlähtö sinne kauppaan. 

Vierailija
6/70 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä vaan tutuille ja sukulaisille niin ei tule te tston kanssa ongelmia. 

Vierailija
7/70 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisimme siis tehdä ahneelle sukupolvelle vielä "viimeisen palveluksen"? Eikö mikään riitä?

Vierailija
8/70 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lataa Commu appi niin näet paikkakuntasi avuntarvitsijat. Sitten vaan hommiin.

Vierailija
9/70 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-Suomen juoppoontuneet, työttömät salametsästäjä-pontikankeittäjät pakkotyöhön vanhuksia kauppaan kuskaamaan. Mikä voisikaan mennä pieleen?

Vierailija
10/70 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva ajatus, mutta sun tuet lähtee, jos te tsto saa kuulla tuosta. Voit joutua takautuvastikin maksamaan takaisin. Työtön ei näet saa tehdä vapaaehtoistyötä. 

Voitte alapeukuttaa, mutta tämä pitää paikkansa. En minä sitä ole keksinyt. Ei oo kovin kiva apn maksella takaisin tukiaan. 

Vierailija
11/70 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä kuulostaa, mutta kannattaa tosiaan selvittää omat oikeudet tukiin sen jälkeen. 

Vierailija
12/70 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Commu-sovellus tekee naapuriavun ja vapaaehtoistyön helpoksi ja turvalliseksi. Sen avulla voit pyytää tai tarjota apua arjen askareissa, juttuseurassa, ruoka-avussa tai talkoissa. Olipa apu pientä tai suurta, sillä on merkitystä niin avun antajalle kuin saajallekin. Commu yhdistää auttajat ja avuntarvitsijat, vahvistaa yhteisöllisyyttä ja tuo hyvän mielen molemmille osapuolille."

Vierailija
13/70 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään tapauksessa. Eläkeläiset ovat Suomen varakkain kansanosa, käyttäkööt omia rahojaan palveluihin.

Ja siinä on se vaara, että korut häviää ja kaupassakäynnistä jää loppurahat saamatta😬

Vierailija
14/70 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siinä on se vaara, että korut häviää ja kaupassakäynnistä jää loppurahat saamatta😬

Tämähän se, vaikka rehellinen ihminen auttaisi, ei sitä avun saajana voi ikinä olla varma. Valitettavasti. Ehkä kuitenkin eri järjestöjen kautta olisi järkevämpää, ja turvallisemman oloista. Naapurit sitten asia erikseen.

Vierailija
15/70 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata, saatat menettää tuet.

Ja ne autettavat eivät välttämättä todellakaan ole mitään kiitollisia ja mukavia ihmisiä. Itse en ilmaiseksi jaksaisi kuunnella jatkuvaa valitusta, vttuilua yms. Osa myös saattaa keksiä tarinoita, että olet varastanut tai rikkonut jotain.

Vierailija
16/70 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotipalveluyrityksiltä lähti asiakkaita kotitalousvähnennyksen myötä pois! Minä yksi niistä yrittäjästä joka pani pillit pussiin! Ei ihmisillä ole rahaa maksaa pariasataa, kun siivooja käy viikkosiivouksen tekemässä. Ja niillä kellä olisi niin eivät raaski. 

Ap kaunis ajatus, mutta haluatko vielä vähentää yrittäjien työtä?! Tuo seura-/ulkoilujuttu on ihan jees

Vierailija
17/70 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itä-Suomen juoppoontuneet, työttömät salametsästäjä-pontikankeittäjät pakkotyöhön vanhuksia kauppaan kuskaamaan. Mikä voisikaan mennä pieleen?

Eihän tuo mikään yleinen neuvo ollut, vaan hän itselleen hommaa kehittelee.

Vierailija
18/70 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ajatus. Toivottavasti toimii. 

Asutaan kivassa rivariyhteisössä ja olen itse pitkällä sairaslomalla.

Meillä on tuossa pihalla muutamia kotiäitejä lapsineen ja hyvinä päivinä käyn kattelemassa leikkejä ja jutustelemassa. Ehkä saan osallistuakin. Toisinaan lapset jo innokkaina hakeekin mua ulos.

Ajattelin sitten antaa vähän yhteisölle takas, kun ovat mua jaksaneet. Olen muutamia kertoja tehnyt heille kevyitä lounaita tai sitten leiponut iltapäiväkahvit. Saavat äidit vähän vapaata kyökkivuorostaan. Tai sitten vahdin isompia (kouluikäisiä) lapsia ja olen jelpannut läksyissä. Pienempiä en uskalla ottaa, kun en perässä pysy.

N48, näin saa osan päivistä kulumaan.

Vierailija
19/70 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa tehdä vapaaehtoistyötä, jota normaalistikin tehdään talkoilla. 

Vierailija
20/70 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisissä on paljon ikänsä kotirouvana olleita tai jonain surkeapalkkaisina siivoojina työskennelleitä vain kansaneläkettä saavia leskirouvia. Eivät he ole mitään rikkaita. Raataneet ikänsä ja saaneet vaan känsät käsiinsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi