Mitä mieltä: vanhuksille ja omaishoitajille ilmaista kauppa- ja kodinhoitoapua?
Eli siis. Olen tavallinen, korkeuakoulutettu työtön työnhakija. Työtilanne vaikuttaa mahdottomalta, ja haluaisin viettää päiväni merkityksellisesti.
Suunnittelen vieväni kauppojen ilmoitustauluille ilmoituksia, joissa tarjoan ilmaista siivous ym kotiapua vähävaraisille vanhuksille ja esim omaishoitajille. Ahdistaa ihan vietävästi tämä epäinhimillinen toistemme kohtelu, jossa sosiaalinen kanssakäyminen ja toisista välittäminen mitataan rahassa. Hoivafirmat veloittavat hurjia summia piipahdiksista ja riistävät mummojen ja pappojen kämpät käänteisillä asuntolainoilla.
Voisin käydä vanhuksilla siivoamassa ja kaupassa ym. Mitä mieltä, olisiko kauppojen ilmoitustaulut hyviä paikkoja ilmoittaa avusta? Luulen, että niitä lukevat pääsääntöisesti seniorit. Monille voi olla erilaisista yhdistyksistä avun hakeminen ison kynnyksen takana, joten ehkä tällainen tavallinen vanhanaikainen lähestymistapa olisi sopiva?
Onko täällä ketään, jolla kokemusta ilmaisen avun tarjoamisesta?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-tyoelamasta/tyottomy…
Ainoastaan laiskuus on syynä, jos työttömänä ollessaan ei edes sen vertaa voi yhteiskuntaan osallistua, että menisi tekemään talkoo tai vapaaehtoistyötä.
Selitä tämä byrokraateille. Yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Tulkinnanvaraa on liikaa mikä on vapaaehtoistyötä ja mikä ei.
No ei ole. Tuolla linkin takana on aivan selvästi kerrottu rajauksista.
Kuten kerroin. Selitä tämä byrokraateille. Jos TE toimisto päättää että joku työ ei kuulukaan vapaaehtoistyöhön, niin se ei kuulu. Vaikka kuinka linkissäsi niin väitetään. Näissä on aina tulkinn
Te-toimisto toimii lakien ja sisäisten ohjeiden mukaan. Vaikka kuinka haluat uskotella itsellesi jotain muuta ja perustella laiskuuttasi jollain tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-tyoelamasta/tyottomy…
Ainoastaan laiskuus on syynä, jos työttömänä ollessaan ei edes sen vertaa voi yhteiskuntaan osallistua, että menisi tekemään talkoo tai vapaaehtoistyötä.
Selitä tämä byrokraateille. Yksi sanoo yhtä ja toinen toista. Tulkinnanvaraa on liikaa mikä on vapaaehtoistyötä ja mikä ei.
No ei ole. Tuolla linkin takana on aivan selvästi kerrottu rajauksista.
Kuten kerroin. Selitä tämä byrokraateille. Jos TE toimisto päättää että joku työ ei kuulukaan vapaaehtoistyöhön, niin se ei kuulu. Vaikka kuinka lin
Te-toimisto toimii lakien ja sisäisten ohjeiden mukaan. Vaikka kuinka haluat uskotella itsellesi jotain muuta ja perustella laiskuuttasi jollain tavalla.
Kerro minulle selkeästi ja laillisesti pätevästi mitä on vapaaehtois- tai talkootyöjoka ei vaikuta työttömyysturvaasi, jos se on palkatonta ja tavanomaista yleishyödyllistä työtä. Missä menee palkattoman ja tavanomaisen työn raja? Kerro täydellinen ja yksityiskohtainen vastaus jossa ei ole tulkinnanvaraa.
Kerro minulle selkeästi ja laillisesti pätevästi mitä on vapaaehtois- tai talkootyöjoka ei vaikuta työttömyysturvaasi, jos se on palkatonta ja tavanomaista yleishyödyllistä työtä. Missä menee palkattoman ja tavanomaisen työn raja? Kerro täydellinen ja yksityiskohtainen vastaus jossa ei ole tulkinnanvaraa.
Tuolla on aivan selkeästi kerrottu, että et voi tehdä vapaaehtoistyötä yrityksessä, mutta järjestössä voit. Mitä epäselvää tässä jaottelussa on?
Vierailija kirjoitti:
Saisimme siis tehdä ahneelle sukupolvelle vielä "viimeisen palveluksen"? Eikö mikään riitä?
Eikö sulle riitä että he ovat sotineet sulle vapaan maan öyhöttää ja olla kiittämätön? Valtaosa iäkkäistä eläkeläisistä elää köyhyysrajalla, jopa alle sen.
Tuossa on kaksi ongelmaa:
-Turvallisuus. On hiukan arveluttavaa ottaa apua vastaan tuntemattomalta yksityishenkilöltä.
-Avun jatkuminen. Sitten kun se loppuu, niin tulee suru puseroon.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla on aivan selkeästi kerrottu, että et voi tehdä vapaaehtoistyötä yrityksessä, mutta järjestössä voit. Mitä epäselvää tässä jaottelussa on?
Voit kuitenkin tehdä vapaaehtoistyötä yleishyödyllisessä yhteisössä, vaikka työ olisi yleisesti työsuhteessa tehtävää, jos se ei kohdistu elinkeinotoimintaan. Tuloverolaissa säädetään erikseen toiminnasta, jota ei pidetä yleishyödyllisen yhteisön elinkeinotoimintana.
Avaa minulle tummalla korostetut kohdat. Selitä minulle tuloverolaki niin, että myös te toimiston virkailijat ovat keskenään yhtä mieltä siitä.
Kannattaa tosiaan mennä vaikka seurakunnan tai spr:n kautta, niin löytää helpommin autettavia.
Vierailija kirjoitti:
Lisää. Jos talkoo- tai vapaaehtoistyön järjestäjän palveluksessa on satunnaisesti ollut esimerkiksi palkkatuella palkattuja työntekijöitä samoissa tai samankaltaisissa tehtävissä, kyse ei ole tehtävistä, joita yleisesti tehdään työsuhteessa.
Kerro mikä on satunnainen? Missä on se raja jolloin satunnainen ei ole enää satunnainen? Selitä asia niin, että myös te toimiston virkailijat uskovat sen.
Vierailija kirjoitti:
SPR on järjestö. Tuttava teki vapaaehtoistyötä ja sai työvoimaviranomaisilta kehotuksen lopettaa. Hän ei saanut tehdä vapaaehtoistyötä säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit kuitenkin tehdä vapaaehtoistyötä yleishyödyllisessä yhteisössä, vaikka työ olisi yleisesti työsuhteessa tehtävää, jos se ei kohdistu elinkeinotoimintaan. Tuloverolaissa säädetään erikseen toiminnasta, jota ei pidetä yleishyödyllisen yhteisön elinkeinotoimintana.
Avaa minulle tummalla korostetut kohdat. Selitä minulle tuloverolaki niin, että myö
Siellä yhdistyksessä kyllä ihan tasan tarkkaan tiedetään mikä osa toiminnasta on elinkeinotoimintaa, koska siitähän tehdään veroilmoitukset ja muut! Valtaosa toiminnasta yhdistyksissä on yleishyödyllistä toimintaa. Ei joku te-toimiston virkailija sitä päätä!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tosiaan mennä vaikka seurakunnan tai spr:n kautta, niin löytää helpommin autettavia.
Minusta olisi hiukan epäilyttävää ottaa joku auttamaan kotiini ilmoitustaululle jätetyn lapun perusteella. Mieleen tulee, että voi varastaa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaa minulle tummalla korostetut k
Siellä yhdistyksessä kyllä ihan tasan tarkkaan tiedetään mikä osa toiminnasta on elinkeinotoimintaa, koska siitähän tehdään veroilmoitukset ja muut! Valtaosa toiminnasta yhdistyksissä on yleishyödyllistä toimintaa. Ei joku te-toimiston virkailija sitä päätä!
Te toimiston virkailija päättää saanko minä tukea vai en. Avaa nyt selkeästi suomen kielellä mitä tummat kohdat tarkoittavat ja kerro se myös niin, että te toimiston virkailija ei laita tukea katkolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisimme siis tehdä ahneelle sukupolvelle vielä "viimeisen palveluksen"? Eikö mikään riitä?
Eikö sulle riitä että he ovat sotineet sulle vapaan maan öyhöttää ja olla kiittämätön? Valtaosa iäkkäistä eläkeläisistä elää köyhyysrajalla, jopa alle sen.
Ai boomerit sotineet? Salli mun nauraa. Sodassa oli boomerien vanhemmat.
Lisää. Jos talkoo- tai vapaaehtoistyön järjestäjän palveluksessa on satunnaisesti ollut esimerkiksi palkkatuella palkattuja työntekijöitä samoissa tai samankaltaisissa tehtävissä, kyse ei ole tehtävistä, joita yleisesti tehdään työsuhteessa.
Kerro mikä on satunnainen? Missä on se raja jolloin satunnainen ei ole enää satunnainen? Selitä asia niin, että myös te toimiston virkailijat uskovat sen.
Tuo kappale ei viittaa edelliseen kappaleeseen eli yleishyödyllisessä yhteisössä voi vapaasti vapaaehtoistyötä tehdä (ja siellähän yleensä valtaosin vapaaehtoishommat onkin) . Satunnainen on ei-jatkuvaa eli esimerkiksi yksittäisiä kertoja.
Te toimiston virkailija päättää saanko minä tukea vai en. Avaa nyt selkeästi suomen kielellä mitä tummat kohdat tarkoittavat ja kerro se myös niin, että te toimiston virkailija ei laita tukea katkolle.
Jokainen yhdistys tietää tasan tarkkaan, mitkä toiminnot ovat elinkeinotoimintaa eli kysyt ihan suoraan yhdistyksestä. Ei yksittäinen te-toimiston täti päätä, että joku toiminto nyt yhtäkkiä onkin elinkeinotoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kappale ei viittaa edelliseen kappaleeseen eli yleishyödyllisessä yhteisössä voi vapaasti vapaaehtoistyötä tehdä (ja siellähän yleensä valtaosin vapaaehtoishommat onkin) . Satunnainen on ei-jatkuvaa eli esimerkiksi yksittäisiä kertoja.
Mikä on yksittäisiä kertoja? Jos te toimiston virkailija ei pysty tätä kertomaan, niin kuinka sinä sen voit kertoa? Kannattaako minun tehdä vapaahtoistyötä, jos minulta otetaan tuet pois? Tai ne menevät katkolle selvityksen ajalle. Eihän siinä ole mitään järkeä. Työtä jossa on riski, että joudun kärsimään taloudellisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SPR on järjestö. Tuttava teki vapaaehtoistyötä ja sai työvoimaviranomaisilta kehotuksen lopettaa. Hän ei saanut tehdä vapaaehtoistyötä säännöllisesti.
Joo, minunkin tuttu kuoli, kun pyöräili ilman pipoa märillä hiuksilla.. Kaikkea jonkun kertomaa ei todellakaan kannata uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on yksittäisiä kertoja? Jos te toimiston virkailija ei pysty tätä kertomaan, niin kuinka sinä sen voit kertoa? Kannattaako minun tehdä vapaahtoistyötä, jos minulta otetaan tuet pois? Tai ne men
Koita nyt oikeasti uskoa, että voit ihan rauhassa mennä johonkin järjestöön tekemään vapaaehtoistyötä rauhassa. Älä mene mihinkään yritykseen tai vastaavaan, jos pelottaa. Esimerkiksi ystäväpalvelu tai joku vastaava on täysin sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen yhdistys tietää tasan tarkkaan, mitkä toiminnot ovat elinkeinotoimintaa eli kysyt ihan suoraan yhdistyksestä. Ei yksittäinen te-toimiston täti päätä, että joku toiminto nyt yhtäkkiä onkin elinkeinotoimintaa.
Koeta ymmärtää että te toimiston virkailija päättää siitä saanko tukea vai en. Yhdistyksestä kysyminen ei auta mitään. He ilmoittavat että ei ole elinkeinotoimintaa. Mitä sitten. Te virkailija tekee silti päätöksen tuesta. Tuki voidaan katkaista muustakin syytä kuin onko työpaikan elinkeinotoiminnasta johtuen. Kuinka voit tietää sen etukäteen jos sitä ei tiedä virkalijatkaan yksimielisesti? Huomaa vielä ettei sinun mielipiteelläsi ole väliä koska sinä et sitä päätöstä tee.