Miksi käytät joukkoliikennettä auton sijaan? Käytät aikaa matkustamiseen?
Kommentit (38)
Auton pitäminen on liian kallista Suomessa. On valtion lypsylehmä. Julkisilla pääsee tarvitsemiini paikkoihin, välillä nopeammin ja välillä toki hitaammin.
Ei auto ole aina nopein. Helsingissä on helpompi maalaisen nenä julkisilla niin ei tarvitse miettiä reissuja. Täältä myös pääsee Helsinkiin nopeammin Pendolinolla kuin autolla. Mulla on rautatieasemalle 10 minuutin kävely.
Vaivatonta suhata junalla ja ratikalla/metrolla. Välttyy pysäköintipaikan etsimiseltä ja parkkimaksuilta. Julkisilla kesksuteen piipahtaminen on streesitöntä. Omalla autolla suuntaan Kehä III:n ulkopuoliseen maailmaan. Tosin matkat kaupunkien keskustoihin junalla tulevat eläkeläiselle edulliseksi.
Mun työpaikalla pitäisi olla kahdeksan jälkeen jos tuumaa saada autolleen parkkipaikan. Minä en niin aikaisin välitä työpäivääni aloittaa, ja tästä syystä kuljen tuon reilun 10 km matkan joko bussilla tai pyörällä.
Ruuhka-aikaan töistä junalla kotiin on nopeampaa kuin taksilla.
Kuten on jo ketjusta ilmennyt, niin ainakin täällä Helsingissä joukkoliikenteellä kulkeminen on paitsi halvempaa, niin usein myös nopeampaa.
Ratikalle tai bussille muutama kymmenen metriä ja lähes ovelle vie ilman parkkeerauksen vaivaa ja aikaa.
Oletteko maalaiset ihan pihalla vai oliko puhdas provo?
Laskin paljon vuodessa tulee maksamaan: ajokortin suorittaminen, autolaina, vakuutukset, mahdolliset huollot, bensat, parkkimaksut ja autopaikka, niin tulin tulokseen että joukkoliikenne tulee halvemmaksi .....ainakin Helsingissä.
En levitä persettäni istumalla junassa, ratikassa, linja-autossa tjn. Käytän polkupyörää tai kävelen.
Olen opiskelija ja käytän sen ajan myös opiskeluun minkä istun julkisissa
Vierailija kirjoitti:
Miksi käytät ap autoa polkupyörän sijaan?
Eri. Koska kaikki eivät asu lattekahvilan lähellä johon voi ajaa punaviinipäissään pyörällä.
En omista autoa, koska ei ole ajokorttia, jolla ajaa sitä.
Joukkoliikennettä käytän silloin, kun matka on liian pitkä käveltäväksi, kävellen kestäisi liian kauan päästä perille tai olen menossa jonnekin, jossa pitää olla edustavamman näköinen, ja voin välttää ylimääräisen säädön menemällä joukkoliikenteellä kävelyn sijaan.
Vierailija kirjoitti:
On mukava olla ammattikuskin kyydissä.
Jos haluaa olla moniosaajan kyydissä, joka ajaa kotimaasta perityillä opeilla. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää.
Tässä elinympäristössä auto olisi vaan haitta. Mulla menis aikaa jatkuvasti parkkipaikan etsimiseen. Ei se arkiaikataulua helpota. Lisäksi aivan jäätävää rahanmenoa, että seisotan autoa kotona parkkihallissa, kun ei sillä kannata töissä käydä.
Joskus innostun kesälomalla reissaamaan, niin silloin auto on näppärä, kun saa kaikki kamat mukaan. Silloin lainaan auton muutamaksi kuukaudeksi. Että pidän mä ajotaitoa yllä, vaikkei sitä joka vuosi tarviikaan.
Joukkoliikenteessä matkustaja ei maksa muusta, kuin tekemästään matkasta. Oman auton osalta tulee maksaa hankintahinta kerran ja läpi auton käyttöiän kaikki ylläpitokustannukset, eli mm. polttoaineet, huollot ja vakuutukset, sekä mahdolliset pysäköintiin liittyvät kustannukset. Sekä tietty arvonaleneman voi laskea kuluksi senkin.
Eikö autolla matkustamiseen kulu aikaa? Teleporttaako itsesi paikasta toiseen??
Vierailija kirjoitti:
Ajallinen säästö on niin mitätön että vaakakupissa painaa enemmän bussikulut 40/kk kuin auton ylläpito 400/kk. Reissaan mieluummin noilla säästöillä ihan kunnon kohteisiin ulkomaille ja nautin arjet sujuvasta joukkoliikenteestä ja äänikirjojen parissa rentoutumisesta kaikki työmatkani. Vuokraan auton erikseen jos sille joskus on todellista tarvetta
Miten auton ylläpito maksaa 400 e kuussa?
En ole lähes koskaan elänyt tilanteessa jossa olisin autoa tarvinnut tai että olisi edes merkittävästi helpottanut arkea. Kun asuin pk-seudulla, se olisi lojunut käyttämättömämä varmaan 25 päivää kuukaudessa. Kun asuin Lapissa, asuntoni sijaitsi kivenheiton etäisyydellä työpaikasta. Ja kyllähän tuossa paljon rahaa säästänyt kun sitä ei ole ollut.