Olen järjestämässä luokkakokousta syksylle, mitä kannattaa ottaa huomioon?
En ole ennen järjestänyt. Peruskoulusta nyt 10 vuotta aikaa.
Kommentit (47)
Ilmoita kaikilke paikka ja aika, sekä pidä huoli, että KAIKKI saa kutsun. Vai mitä tarkoitit kysymyksellä?
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita kaikilke paikka ja aika, sekä pidä huoli, että KAIKKI saa kutsun. Vai mitä tarkoitit kysymyksellä?
Tarkoitin että mitä noissa kokouksissa yleensä tehdään ja miten ne järjestetään oikeaoppisesti
Tässä pari pointtia:
- paikka: sinne pitää päästä helposti
- mitä tehdään: jos on tarkoitus vain jutella ja ruokailla, niin tiloilta ei ihmeitä vaadita, mutta jos oletusarvoisesti on jotain yhteistä pelaamista, kisaamista jne., tilanne mutkistuu (ja porukkaa tulee vähemmän)
- jatkot: aina joku haluaa jatkoille eli siis minne? Keskeltä korpea ei pienessä humalassa pääse mihinkään.
Tärkeintä on kerätä järjestelytiimi, ilmoittaa ajoissa ajankohta (ja pyytää tiedottamaan niille, joihin itse ei saa yhteyttä) ja pyytää vastaus saapumisesta. Meillä oli myös Teamsilla videotervehdyksiä niiltä, jotka eivät päässeet mukaan ("Täällä Los Angeles" -tyyppisesti), joten jos niitä on mahdollista esittää, niin voi kertoa vaihtoehtoisesta tavasta olla paikalla edes kuvana.
Vierailija kirjoitti:
Mua olis vaikea löytää luokkakokoukseen,kun kukaan ei tiedä nykyistä nimeäni enkä ole somessa.
Mun yhteystiedot saivat soittamalla mun veljelle.
En kuitenkaan mennyt paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Se mitä työtön voi sanoa ja uraton, jos muilla on hienot uraputket, autot, lapset, perheet ja matkat.
Ei 25-vuotiailla noita vielä ole.
Ajankohta kannattaa valita lauantaiksi tai sunnuntaiksi jotta mahdollisimman moni pääsee mukaan. Jos alat ehdotella päivämääriä, varaudu siihen että AINA löytyy joku koka sanoo että ei ei ei silloin, se ei käy, miten olisi viikkoa ennen. Jossain vaiheessa päätät ajankohdan ja ilmoitat ettäsilloin se tapahtuu, tulee kuka tahtoo ja pääsee.
Paikka kannattaa valita huolella. Joku missä ei ole kauhean kallista, eikä hirveä meteli eikä kauheasti tungosta. Entä nyyttikestit, löytyykö paikkaa? Toisaalta siellä pitäisi siivota ja järjestellä, eikä ole kivaa jos joudut tekemään sen kaiken itse.
Älä varaa paikkaa josta pitää maksaa vuokra! Joudut vielä itse maksamaan sen kokonaan.
Perusta whatsapp-ryhmä luokan oppilaille tiedottamista ja keskustelua varten. Tee alustavia kyselyjä mutta tee itse niiden pohjalta itse ne lopulliset päätökset, koska sinähän teet ne järjestelytkin.
Mitään erityistä ohjelmaa tai aktiviteettia ei kannata etukäteen suunnitella. Aina on joku joka ei tykkää yhtään. Jos ihmiset eivöt viihdy kun vain juttelevat ja syövät yhdessä niin ei siinä sulkapallopelit ja seuraleikit auta.
Millaisia kokemuksia ihmisillä on luokkakokouksista?
Mikä oli toimivaa? Mikä ei? Millaiset ryhmädynamiikat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mitä työtön voi sanoa ja uraton, jos muilla on hienot uraputket, autot, lapset, perheet ja matkat.
eikai tuolla mitään väliä ole.
Ne saattaa jättää tulematta.
Kaksi pointtia: kuinka moni tulee, paljonko se maksaa per osallistuja.
Itsellä on peruskoulun aikaisia luokkakokouksia ollut kaksi, ja kumpaankaan en ole mennyt. Olin niin rankasti koulukiusattu aikoinaan, niin ei vaan huvittanut mennä sinne. Juu, nyt ollaan aikuisia jo, mutta niin sitä vaan alkoi mennä kouluaikaa läpi kuin kuvanauhalta, kun luokkakokouskutsu tuli. Toisaalta, olisi hauska ollut mennä katsomaan, kuinka moni niistä kiusaajista olisi tajunnut edes jälkikäteen pyytää anteeksi, mutta ei vaan taipunut moiseen.. joten ap, älä ihmettele, jos kaikki eivät riemusta kiljuen saavu paikalle.
Kaikkia ei halua tavata, yhteistä ei ollut silloin aikoinaan tuskin nytkään. Kyse ei ole kiusaamisesta, kemiat ei vain kohtaa kaikkien kanssa. Silloin oli omat pienet ryhmät, joita olisi kiva nähdä, suurinta osaa ei.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on peruskoulun aikaisia luokkakokouksia ollut kaksi, ja kumpaankaan en ole mennyt. Olin niin rankasti koulukiusattu aikoinaan, niin ei vaan huvittanut mennä sinne. Juu, nyt ollaan aikuisia jo, mutta niin sitä vaan alkoi mennä kouluaikaa läpi kuin kuvanauhalta, kun luokkakokouskutsu tuli. Toisaalta, olisi hauska ollut mennä katsomaan, kuinka moni niistä kiusaajista olisi tajunnut edes jälkikäteen pyytää anteeksi, mutta ei vaan taipunut moiseen.. joten ap, älä ihmettele, jos kaikki eivät riemusta kiljuen saavu paikalle.
ai luokkakokouksen lähtökohta kiusaajille on tulla pyytelemään anteeksi -.-'
Eikö kymmenen vuotta peruskoulun lopusta ole vähän liian aikaisin? Tuossahan on saattanut moni olla esimerkiksi samassa lukiossa sen jälkeen, joten eipä nyt niin ihmeellistä ole nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kymmenen vuotta peruskoulun lopusta ole vähän liian aikaisin? Tuossahan on saattanut moni olla esimerkiksi samassa lukiossa sen jälkeen, joten eipä nyt niin ihmeellistä ole nähdä.
Yhteinen sopimus oli että järjestetään 10 vuoden kuluttua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos peruskoulusta 10 vuotta niin nuo on 25-vuotiaita. Tuskin monella uraa tahi lapsia.
Mutta joo, kannattaa miettiä ohjelma niin että se ei keskity mitä kukin on opiskellut ja tehnyt ja saavuttanjt, vaan niin että teette jotain yhdessä. Tykkäsittekö pesiksestä? Yhteinen pesispäivä, ja mahdollisuus jäädä myös sivuun vaikka grillaamaan.
Ainahan on se pakollinen esittelykierros jossa kerrotaan elämästään.
Meille sanoi eräs opettaja aikoinaan, että järjestäkää luokkakokous ennemminkin liian pian kuin liian myöhään. Elämä vie muualle , perhe ja työ voivat rajoittaa ja muistot haalistuu.
Meidän luokkakokousta yritettiin järjestää yhdessä saaressa jonne ei olisi ollut muuta kuljetusta kuin se yksi vene jolla koko porukka sinne yhdellä kertaa vietäisiin ja tuotaisiin pois. Luokkakokous sitten peruuntui kun ei ollut tarpeeksi kiinnostusta. En itsekään halunnut mennä, syynä juuri tuo paikka. Minusta paikka pitää olla sellainen että sieltä voi poistua milloin haluaa ja jonne pääsee julkisilla tai omalla autolla. Ei myöskään innostanut mökkivaatetus ja joku saunominen ihmisten kanssa joita en ollut nähnyt 15 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos peruskoulusta 10 vuotta niin nuo on 25-vuotiaita. Tuskin monella uraa tahi lapsia.
Mutta joo, kannattaa miettiä ohjelma niin että se ei keskity mitä kukin on opiskellut ja tehnyt ja saavuttanjt, vaan niin että teette jotain yhdessä. Tykkäsittekö pesiksestä? Yhteinen pesispäivä, ja mahdollisuus jäädä myös sivuun vaikka grillaamaan.
Ainahan on se pakollinen esittelykierros jossa kerrotaan elämästään.
toihan on tosi eriarvoista
Koska yhdestäkään 25-vuotiaasta ei ole tullut vielä mitään? Ja ruokkii turhaa jaottelua amikset ja opiskelijat, kun amis kertoo omistavansa asunnon ja auton ja opiskelija just valmistumassa koulusta ja sitten ei puhuta muuta. Parempi olisi löytää yhteisiä asioita kuin niitä, mitkä erottaa yhden toisista.
t: maisteri jota ei kiinnosta leveillä asialla