Älkää meuhkatko Suvivirrestä, kun käytte kirkossa lähinnä häissä ja hautajaisissa
Turha möykätä virsistä ja väittää niitä omaisuudekseen, jos kirkko on pelkkä seremoniapaikka. Jos siis uskonto ei tosiasiassa merkitse mitään, niin miksi kiihkota yhdestä virrestä.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Ei minulle ainakaan virsien laulaminen ja kuunteleminen ole automaattisesti uskonnon harjoittamista. Ne voivat olla sitä, mutta eivät välttämättä aina ole. Virret ovat loppujen lopuksi pelkkiä lauluja, ja minulle suvivirsi on merkityksellinen sen tuomien muistojen vuoksi, ei uskonnollisuuden.
M.O.T
Nyt on taas virsikirjauudistus alkamassa. Voi olla että persuista ne harvat jäljellä olevat saavat sydärin kun uusi kirja julkaistaan.
Edellinen uudistus oli 40 vuotta sitten. Mä en osaa niitäkään virsiä vielä eikä kyllä osaa persutkaan :D
Pahinta on jos jossain lauletaan Suvivirren ideologisesti muunnettua versiota, Suvilaulua. Mieluummin toinen laulu kokonaan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Mä rakastin Suvivirttä ja varsinkin viimeistä säettä, koska heti sen jälkeen alkoi kesäloma!
En kuulu kirkkoon, eikä lapsiani ole kastettu, mutta samankaltaista rakkautta tähän lomanalkurunoon havainnut heissä. :D
En ole viimeiseen kymmeneen vuoteen ollut sellaisessa kevätjuhlassa, jossa Suvivirsi olisi ollut viimeinen laulu. Siellä se on jossain välissä. Eilenkin oli vain kaksi säkeistöä ja tuli vahva pakollinen ohjelmanumero fiilis. Lopussa laulettiin aivan ihana Lintu ja samalla kuutoset poistuivat salista. Tavat muuttuu, tuntuu vaan uskovaisille olevan kova paikka, kun ei enää tanssita heidän pillinsä mukaan.
Voi persu parkoja, niin ovat he taas mielensä pahoittaneet monesta asiasta. Ei ole stipendiä vastaanotettu järjestöltä, jonka toiminta-ajatus on täysin harmoniassa maan perustuslain kanssa.
Eikä kestetä, kun virrestä vaihdetaan sanat (tuo Suvilaulu-versio on muuten vanha).
Yleissivistynyt tietää Suvivirrestä tämän:
Suvivirren taustalla piilee nälkää, kannibalismia ja erotiikkaa "Joissain pitäjissä kuoli yli puolet väestöstä"
Suvivirren juuret löytyvät keskiaikaisesta eroottisesta runosta. Kun virttä suomennettiin 1600-luvun lopussa, suomalaisista kolmannes oli juuri kuollut nälkään ja tauteihin.
Tuomas Lehtonen sanoo osan Suvivirren juurista löytyvän syvältä keskiajalta, selibaattiin sitoutuneiden kirkonmiesten kokoamista eroottisista kevätrunoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonnottomalla ei saa olls valinnan vapautta?
Muilla pitää olla valinnan vapaus?
Uskonnottomat töihin Jouluna, pääsiäisenä ja Helatorstaina - peruspalkalla tietenkin. Siinä heille valinnan vapautta!
Valitettavasti tämän unelmasi toteuttaminen on persustuslain vastaista.
Faith kirjoitti:
Pahinta on jos jossain lauletaan Suvivirren ideologisesti muunnettua versiota, Suvilaulua. Mieluummin toinen laulu kokonaan.
Suvivirsi itsessään on sanatarkka kopio ruotsalaisesta virrestä. Se jos mikä on ideologista. Ja suvivirren pohjalla ovat irstaat runot, joita munkit keräsivät runkkumateriaalikseen.
Carmina Burana: Tempus adest floridum 1200-luvulta:
1. Nyt kukoistuksen aika on, sillä kukat kasvavat ja yhtäkkiä kaikkien tavat ovat muuttuneet keväisiksi. Ketä kylmä kiusasi, hän on nyt lämmön virkistämä.
2. Kisailuniittymme on täynnä kukkasia! Neidot kulkevat yhdessä klerkkien kanssa kisailemaan Venuksen rakkauden tähden. Kertokaamme tästä muillekin neidoille.
3. Oi rakastettu rouvani, miksi tällä tapaa lähdet? Etkö tiedä, että rakastan sinua niin? Jos olisit Helena, haluaisin olla Paris. Se sulostuttaisi rakkautemme.
4. Se sattui kerran kävellessäni niityn poikki. Näin siellä seisovan neidon, joka tervehti minua innokkaasti. Hän sanoi: Rakkaani, minne haluaisit mennä täältä? Kaipaako seuraa? Minä polvistuin hänen jalkoihinsa ja kiitin tästä hyvästä. (=tarjosin neidolle suuseksiä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä rakastin Suvivirttä ja varsinkin viimeistä säettä, koska heti sen jälkeen alkoi kesäloma!
En kuulu kirkkoon, eikä lapsiani ole kastettu, mutta samankaltaista rakkautta tähän lomanalkurunoon havainnut heissä. :D
En ole viimeiseen kymmeneen vuoteen ollut sellaisessa kevätjuhlassa, jossa Suvivirsi olisi ollut viimeinen laulu. Siellä se on jossain välissä. Eilenkin oli vain kaksi säkeistöä ja tuli vahva pakollinen ohjelmanumero fiilis. Lopussa laulettiin aivan ihana Lintu ja samalla kuutoset poistuivat salista. Tavat muuttuu, tuntuu vaan uskovaisille olevan kova paikka, kun ei enää tanssita heidän pillinsä mukaan.
Alle puolet vauvoista kastetaan ja heistäkin suurin osa vain tavan vuoksi. Nämä äärioikeistokonservatiivit ovat koomisia hilluessaan "kristillisyyden" nimissä, kun ei heillä selvästi ole mitään käsitystä siitä, mitä Kristus opetti, saati että se heidän omassa elämässään ja käytöksessään näkyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, kun ei ole perinteitä eikä mitään pyhää! Sunnuntainakin voi mennä Prismaan valkkaamaan uutta tuulitakkia. Oi tätä modernin vapaan ihmisen elämän auvoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla syvästi uskovainen tykätäkseen Suvivirrestä.
Ja toisaalta, voi olla uskovainen ja silti sallia Suvivirren uusin sanoin. En ole yhtään herkkä tässä asiassa - kristillisyys ei häiritse, muut uskonnot ei häiritse, ja sekin on ok että koukun ei tarvitse olla tunnustuksellinen.
Tuo hälläväliä-asenne valmistaa maaperää islamin nousulle ja sen jälkeen keltään ei enää kysytä, mitä haluaa nähdä ja kuulla.
Salaliittoteorioiden levittäminen ja uskonnollisen fundamentalismin pelkääminen uskonnollista fundamentalismia puolustamalla on juuri sellaista käsittämättömän epäloogista akrobatiaa, jota persut on harjoittaneet aina ja jossa eivät itse näe minkäänlaista loogista tai moraalista ongelmaa.
Sinä projisoit omaa mielenmaisemaasi. Suurin osa ihmisistä on sekulaareja ja sinun kaltaisesi ovat uhka muille. Kaikki fundamentalismi ja salaliittotaipumus johtuu passiivisesta ohimoaivokuoresta. S. o. sinä olet typerä ja älyllisesti laiska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja suomalainen yhteiskunta on mennyt paremmaksi, mitä enemmän maallistuminen on edennyt? Ihmiset voivat henkisesti ja ruumiillisesti paremmin, kaikista huolehditaan ja maa on pysynyt turvallisena? Talous kukoistaa jne.?
Mä otan mieluummin muslimin kuin persun. Muslimeille on kunnia-asia käydä töissä ja elättää perhe ja olla loisimatta etuuksilla.
Mitään uskonnollisuuden hyökyä ei ole tulossa, vaikka te ääripersut yritätte sitä ihan itse aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonnottomalla ei saa olls valinnan vapautta?
Muilla pitää olla valinnan vapaus?
Uskonnottomat töihin Jouluna, pääsiäisenä ja Helatorstaina - peruspalkalla tietenkin. Siinä heille valinnan vapautta!
Valitettavasti tämän unelmasi toteuttaminen on persustuslain vastaista.
Mutta miksi uskonnoton pitää vapaata esim pääsiäisenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, kun ei ole perinteitä eikä mitään pyhää! Sunnuntainakin voi mennä Prismaan valkkaamaan uutta tuulitakkia. Oi tätä modernin vapaan ihmisen elämän auvoa!
Mä olen ateisti ja demari enkä kannattanut kauppojen sunnuntaiaukioloa, joka oli eräs Kokoomuksen kärkihankkeista sillä hallituskaudella. Veikkaan että persuja ei haittaa rampata kaupoissa yötä päivää ja joulunpyhinäkin, kunhan vain saatte mölistä Suvivirrestä kolme viikkoa ennen ja jälkeen koulun päättäjäisten.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Suvivirsi itsessään on sanatarkka kopio ruotsalaisesta virrestä. Se jos mikä on ideologista. Ja suvivirren pohjalla ovat irstaat runot, joita munkit keräsivät runkkumateriaalikseen.
Carmina Burana: Tempus adest floridum 1200-luvulta:
1. Nyt kukoistuksen aika on, sillä kukat kasvavat ja yhtäkkiä kaikkien tavat ovat muuttuneet keväisiksi. Ketä kylmä kiusasi, hän on nyt lämmön virkistämä.
2. Kisailuniittymme on täynnä kukkasia! Neidot kulkevat yhdessä klerkkien kanssa kisailemaan Venuksen rakkauden tähden. Kertokaamme tästä muillekin neidoille.
3. Oi rakastettu rouvani, miksi tällä tapaa lähdet? Etkö tiedä, että rakastan sinua niin? Jos olisit Helena, haluaisin olla Paris. Se sulostuttaisi rakkautemm
Monet Suomessa perinteisesti lauletut virsikirjan virret ovat käännöksiä esim. ruotsista tai saksasta eikä siinä ole mitään ideologista.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Nyt on taas virsikirjauudistus alkamassa. Voi olla että persuista ne harvat jäljellä olevat saavat sydärin kun uusi kirja julkaistaan.
Edellinen uudistus oli 40 vuotta sitten. Mä en osaa niitäkään virsiä vielä eikä kyllä osaa persutkaan :D
Ok, jos vain persut haluavat pitää perinteistä kiinni, niin ei muuta kuin poistamaan ja muuttamaan. Edustamme kuitenkin vain neljännestä kansasta. Mitäs muuta poistetaan ja muutetaan? Itsenäisyyspäivän perinteet varmaan seuraavaksi, koska siinä voi joku ulkomaalainen tuntea itsensä ulkopuoliseksi? Uskonnolliset vapaapäivät pitää tietenkin poistaa - mitäs muuta?
onkohan tuo traditioista luopuminen vähän niinkuin vallankumousta vasemmistonuorille ja siksi kaikkea tällaista keksitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja suomalainen yhteiskunta on mennyt paremmaksi, mitä enemmän maallistuminen on edennyt? Ihmiset voivat henkisesti ja ruumiillisesti paremmin, kaikista huolehditaan ja maa on pysynyt
Romahdus on tapahtunut tällä Petteri Orpon hallituskaudella, kun vallassa ovat rahanpalvojat (Kokoomus) ja vihaajat (Perussuomalaiset). Sekä ahdasmieliset (KD) ja kieli-ideologinen purjeveneporvaristo (RKP).
Henkinen pahoinvointi liittynee siihen, että te persut olette mölisseet uskomattomia typeryyksiänne jo 30 vuotta ettekä edelleenkään osaa käyttäytyä edes ministeritasolla. Ja siihenkin, että Kokoomus on nyt viimeiset 25 vuotta (poislukien 2019-2023) leikannut sosiaaliturvasta, koulutuksesta, terveydenhuollosta ja lasten ja nuorten hyvinvoinnista.
aavikkojen huuhaat ulos, vain maanpetturit käyvät aavikkodemonin aivopesuhuoneissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, ettei sinulla ole perinteitä eikä mitään pyhää, mulla on paljonkin. Ja mä olen vasemmistolainen ateisti. Kunnioitan esimerkiksi isänmaatani, sen kulttuuria, taiteita, tieteitä ja instituutioita niin paljon, että pidän häpeällisenä tämän hallituksen toimillaan maallemme aiheuttamaa henkistä ja taloudellista rappiotilaa.
"He äänestivät kauppojen aukiolon vapauttamista vastaan. Yksimielisesti sitä vastustivat Vasemmistoliitto ja KD.
Hallituspuolueet keskusta, kokoomus ja perussuomalaiset sekä opposition Rkp äänestivät yksimielisesti hyväksymisen puolesta. Sdp:sta hyväksymistä kannatti 15 ja vihreistä kahdeksan kansanedustajaa.
Esityksen hylkäämistä kannatti 10 Sdp:n, neljä vihreiden, viisi kristillisdemokraattien ja 12 vasemmistoliiton kansanedustajaa."
https://www.verkkouutiset.fi/a/he-aanestivat-kauppojen-aukiolon-vapautt…
Tuo hälläväliä-asenne valmistaa maaperää islamin nousulle ja sen jälkeen keltään ei enää kysytä, mitä haluaa nähdä ja kuulla.