Voiko lahjasumma olla mielestäsi liian iso?
Jos on varaa ja haluaa antaa niin onko mielestäsi ok antaa isojakin summia tai lahjoja?
Kommentit (41)
Lapselle ei, mutta jos aikuiselle antaa liian ison lahjan niin se on kiusallista.
10.000€ vois olla semmone maksimi.
Kyllä voi olla liian iso. Jos vaikka naapuri antaisi yhtäkkiä ylioppilaslahjaksi ison summan rahaa vaikka ette ole läheisiä niin olisi outoa ja pitäisi aina miettiä että jääkö juttelemaan ja pitääkö tehdä lähempää tuttavuutta. Ja entä jos tällä henkilöllä on joku juhla niin pitääkö muistaa. Tai pitääkö olla hänen puolella vaikka taloyhtiön asioissa.
Vähän pelisilmää syytä olla. Mutta miksei isompikin lahja. Mä olen nykyään niin köyhä että saa lahjoa vapaasti
Kiitos vastauksista! Ajattelin lähinnä läheisempiä ihmisiä, esim. kummilasta.
Ap
Kyllähän se on vaivaannuttavaa, kun siinä tulee samalla odotus vastavuoroisuudesta. "Mitäköhän *lahjan antaja* oikein odottaa minulta kun antoi näin kalliin lahjan?"
Kunhan ei tartte veroja alkaa siitä maksamaan, niin siitä vaan. Tai sitten niin iso summa, että ei edes verojen maksaminen haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi olla liian iso. Jos vaikka naapuri antaisi yhtäkkiä ylioppilaslahjaksi ison summan rahaa vaikka ette ole läheisiä niin olisi outoa ja pitäisi aina miettiä että jääkö juttelemaan ja pitääkö tehdä lähempää tuttavuutta. Ja entä jos tällä henkilöllä on joku juhla niin pitääkö muistaa. Tai pitääkö olla hänen puolella vaikka taloyhtiön asioissa.
Miksi alat ajatella asioita hänen puolestaan? Ota lahja vastaan ja sillä sipuli. Ei siitä tarvitse olla mitenkään kiitollisuudenvelassa.
Mä toin kokonaisen hevosen. Piti koira ostaa. Vttu se äiti huusi naama punasena.
Vierailija kirjoitti:
Siitä pitää jo maksaa lahjaveroa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on vaivaannuttavaa, kun siinä tulee samalla odotus vastavuoroisuudesta. "Mitäköhän *lahjan antaja* oikein odottaa minulta kun antoi näin kalliin lahjan?"
Miten niin? Minä ottaisin lahjan vastaan ja sanoisin kiitoksia paljon. Ajattelisin, että pyyteettömästi tämän lahjan mulle haluaa antaa eikä muuta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Minä ottaisin lahjan vastaan ja sanoisin kiitoksia paljon. Ajattelisin, että pyyteettömästi tämän lahjan mulle haluaa antaa eikä muuta sitten.
Ilmaisia lounaita ei ole jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä pitää jo maksaa lahjaveroa.
Eihän se haittaa. Tuosta menee 1050 euroa veroa kakkosveroluokassa. Käteen jää mukavat 8950 euroa. Kyllä mulle kelpais.
Vierailija kirjoitti:
Siitä joutuu maksamaan veroa.
Kyllä kummilapselle voi antaa isommankin määrän rahaa lahjaksi. Kannattaa kuitenkin antaa alle sen summan mistä menee veroa.
Esim. meillä erittäin varakas kummi antoi kummilapselle rahaa sijoitettavaksi osakkeisiin ja niin tietty nuori sijoittikin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisia lounaita ei ole jne
No se on lahja. Ei kukaan voi pakottaa antamaan mitään vastalahjaa.
Sukulaiselle ei, mutta kyllä monen sadan euron ylppärilahja isovanhempien kavereilta tuntuu kiusalliselta.
Vierailija kirjoitti:
Mä toin kokonaisen hevosen. Piti koira ostaa. Vttu se äiti huusi naama punasena.
Sitten heräsit ja olit pöristellyt housuihisi.
Liian iso lahja on kiusallinen ja voi aiheuttaa kiitollisuudenvelkaa