Miten saat kahvista oikeasti hyvää?
Joskus tulee käytyä näissä kahviketjujen kahviloissa. Niissä kahvi on taivaallista ja kun kylkeen ottaa täytetyn ruisleivän, niin olo on tyytyväinen viikkoja. Olen ostanut vuoden sisällä 2 uutta kahvinkeitintä ja kokeillut kaiken, mutta kahvi on aina pettymys. Hyvä kun pystyy puoli kuppia irvistelemättä juomaan. Nyt kehiin parhaat keittimet, kahvimerkit ja kikat.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan moccamasterin omalla mitalla kahvipuruja juuri sen verran kuppia kohti, mitä lusikassa sanotaan. Kuitenkin tapana lisätä joku pieni teelusikallinen päälle, ihan että jos vaikka sittenkin hieman vielä. Jostain syystä kahviani kehutaan usein. Oli se sitten vaikka Juhlamokkaa. Olen vähän sellainen tarkka ja sääntöorientoitunut tyyppi ollut jo nuoresta asti, jolloin kotiin saatiin ensimmäinen moccamaster. Ja kun lusikassa oli annosteluohje, niin sitähän kuuluu sitten noudattaa (pistepistepiste) eikä heitellä niitä puruja sinne kuinka sattuu. Eikä säilyttää sitä kahvia ainakaan puolta tuntia kauempaa siitä kun se on valmistunut.
Kahvia ei myöskään kannata pilata rasvattomalla maidolla, vaan vähintään punaisella. Paras tietysti on kerma.
Kermassa on 10% rasvaa, haloo
Ehkä siihen ei kuole jos satunnaisesti käyttää, ja vähän liikkuu joskus. Käyttäisin varmaan useammin, mutta ei viitsi maksaa kermapurkista montaa euroa.
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän kotona nescafen gold purukahvia ja vedenkeitintä. Saa helposti säädettyä makua.
Suurin yksittäinen asia mikä mielestäni vaikuttaa kahvin makuun, on vesi. Helpoiten tämä selviää kotona sillä, että keitä kahvit hanavedellä ja toinen satsi pullovedellä. Jos huomaat eron maussa?
Ja tietty jos tavallista kahvinkeitintä käyttää, ne osat pestään jokaisen käyttökerran jälkeen, eikä vain vedellä huljutella. Kahvipavuissa on rasvaa, joka ei peseydy pelkällä vedellä.
Samasta syystä kannattaa ostaa kahvipapuja ja jauhaa itse se määrä mitä tarvitsee. Jauhettu kahvi härskiintyy nopeasti, varsinkin jos ei ole viileässä ja ilmatiiviissä paketissa.
T. Ex kahvilatyöntekijä
En kyllä jaksaisi sitä tiskata joka käytön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heittäkää ne helvetin yliarvostetut mokkamasterit helvettiin ja siirtykää pannukahviin niin juhla mokastakin saa hyvää
Pannukahvi nostaa haitallista veren LDL-kolesterolipitoisuutta, joka lisää sydän- ja verisuonisairauksien riskiä.
Kohtuullinen suodatinkahvin juonti eli noin 45 kuppia päivässä sen sijaan jopa suojaa sydäntä ja verisuonia.
45 kupillista per päivä tulee melko tyyriiksi eikä taida monenkaan maha moista määrää vetää. Ei edes kylmänä vaikka naama sitä vaatisikin ;-)
Pienpaahtimon kahvipapuja aloin jauhaa juuri ennen kahvin valmistusta vakuumikeittimellä niin alkoi kahvi maistua oikeasti hyvälle. Paremmalle kuin kantakahvilassani, vaikka hekin jauhavat pavuista juuri ennen valmistusta. Kun lähes kiehuva vesi menee höyryn paineella suodattimen ja kahvipurujen läpi ja valuu kohta takaisin kannuun niin valmistus on aina optimaalisen hyvä. Kerran kokeilin eikä vanhaan suodatukseen ollut paluuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heittäkää ne helvetin yliarvostetut mokkamasterit helvettiin ja siirtykää pannukahviin niin juhla mokastakin saa hyvää
Pannukahvi on epäterveellistä.
Niin ja sotien aikaan oli mokkamasterit ? Kyllä tuo ainakin sen jauhinkoneen rasvan erottelee pannun sisäpuolelle . Hanasta tulee kuumempaa vettä kuin mokkamasterista . Eikö vastarannankiiski eläkeläinen dementiassaan tuota enää muista. Tapelkaa keskenänne , siirryn toiseen keskusteluun
Mokkapannulla, tunnetaan myös nimellä mutteripannu, saa tehtyä hyvää kahvia. Jauhan itse tummapaahtoiset arabica- ja robustakahvipavut. Tuohon kahden kupin (noin 1,4 dl valmista kahvia) mokkapannuuni mahtuu kohtuudella 13,5 grammaa kahvia ja siitä tulee hyvää ja vahvaa kahvia, johon ei tarvitse laittaa maitoa. Kun tuollaiseen parempaan kahviin tottuu, niin se perussuodatinkahvi on huonoa ja hengetöntä.
Vierailija kirjoitti:
1. Maailman parhaat kahvit paahdetaan vaaleiksi, jollet usko käy lähimmässä laadukkaassa pienpaahtimossa
2. Kahvi on tuoretavaraa, alle kuukaudi paahdosta on must!
3. Kahvin aromit haihtuvat aina kun se on ilman kanssa tekemisissä
4. Osta papuja ja jauha ne sopivaksi mikä tarkoittaa yllättävä karkeaa
5. Kiehauta vesi ja jäähdytä se 95 asteeseen, suodata sillä käsin. Pyri n. kolmen minuutin suodatukseen.
Hyvään kahviin ei lisätä MITÄÄN.
Tosin hyvää kahvia ei suodateta ainakaan paperin läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan moccamasterin omalla mitalla kahvipuruja juuri sen verran kuppia kohti, mitä lusikassa sanotaan. Kuitenkin tapana lisätä joku pieni teelusikallinen päälle, ihan että jos vaikka sittenkin hieman vielä. Jostain syystä kahviani kehutaan usein. Oli se sitten vaikka Juhlamokkaa. Olen vähän sellainen tarkka ja sääntöorientoitunut tyyppi ollut jo nuoresta asti, jolloin kotiin saatiin ensimmäinen moccamaster. Ja kun lusikassa oli annosteluohje, niin sitähän kuuluu sitten noudattaa (pistepistepiste) eikä heitellä niitä puruja sinne kuinka sattuu. Eikä säilyttää sitä kahvia ainakaan puolta tuntia kauempaa siitä kun se on valmistunut.
Kahvia ei myöskään kannata pilata rasvattomalla maidolla, vaan vähintään punaisella. Paras tietysti on kerma.
Kahviin laitetaan tietenkin kuohukermaa, jossa on kylläkin 35% rasvaa. Ei millään litkuilla pelata, haloo!
Mun suosikki on Aeropress. Ei tarvi sähköä, helppo pestä, ja kahvi on todella hyvää. Paine jäljittelee espressomaisuutta vaikkei tietenkään pääse samoille lukemille.
Ai niin ja vesi aina suodatettuna kannusta. Vaikuttaa makuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahviin laitetaan tiete
Minä taas laitan kotonani kahviini oikeaa voita. 85-vuotias mummoni kertoi myös isänsä laittaneen kahviin voita, että ei ole mikään uusi asia tuokaan.
Kahvinkeitin, jossa vesi on juuri oikeassa lämpötilassa. Itsellä on käytössä Moccamaster. Pesen sen joka toinen viikko ruokasoodalla, jota liuotan veteen ( vesisammio täyteen plus yksi ruokalusikkA soodaa). Tämän jälkeen huuhtelu kaksi kertaa vedellä suodattamalla keittimen läpi. Kahvin paahtoaste on toissijaista, koska makuja on monenlaisia. Kokeile vaikka Löfbergin kaikki paahtoasteet läpi, niin suosikki löytyy. Jos jaksaa hifistellä, niin jauha kahvi pavuista. Kannattaa myös kokeilla erilaisia kermoja ja kaurajuoma. Itse tykkään eniten Lidlin Barista kaurajuomasta. Sen rinnalla kaikki muut maistuvat kamalilta. Tämä on tietysti hyvin henkilökohtaista, kokeilemalla löytyy oma suosikki.
Ööööh, keittämällä sen juhlamokan moccamasterissa. Aina tullut hyvää.
Reilusti Saludoa vaan suodattimeen, niin kyllä tulee älyttömän hyvää!
En käytä kahvinkeittimiä. Ovat olleet minulle pettymyksiä, tosin Moccamasteria en ole kokeillut. Ehkä juuri siksi että tarvittavat kahvimäärät ovat nykyisin melko pieniä. Suodatan suoraan lasikannuun, joita myydään kahvikaupoissa tai suoraan mukiin.
Braziliaa moccikseen ja valmiiseen loraus kuohukermaa ja loput punaista maitoa. Ei takuulla ole kahvihifistelijän lemppari, mutta minun on 😊
Vierailija kirjoitti:
Tummapaahtoinen kahvi raikkaaseen veteen tehtynä, maltillinen määrä puruja (yksi mitta per kuppi, tai toisella tapaa mitattuna 6g per desi vettä) ja halutut lisäkkeet. Itse käytän kauramaitoa. Kahvinkeitin voi olla mikä vaan kunhan sen muistaa pitää puhtaana.
Espressoon tulee 14-17g kahvia 30 millilitraan valmista juomaa. Siinä käytetään vieläpä 15-20 barin painetta. Kylmäuuttamalla laitetaan 12-15g kahvia desiin vettä. Näissä määrissä kahvin parhaat maut tulevat esiin ja vetisyys häviää.
Vierailija kirjoitti:
1. Maailman parhaat kahvit paahdetaan vaaleiksi, jollet usko käy lähimmässä laadukkaassa pienpaahtimossa
2. Kahvi on tuoretavaraa, alle kuukaudi paahdosta on must!
3. Kahvin aromit haihtuvat aina kun se on ilman kanssa tekemisissä
4. Osta papuja ja jauha ne sopivaksi mikä tarkoittaa yllättävä karkeaa
5. Kiehauta vesi ja jäähdytä se 95 asteeseen, suodata sillä käsin. Pyri n. kolmen minuutin suodatukseen.
Hyvään kahviin ei lisätä MITÄÄN.
Jäähdyttää 95 asteeseen tarkoittaa samaa kuin nostaa kattila levyltä kun vesi alkaa kiehua ja kaataa samoin tein suodattimeen purujen päälle. Kiehuva vesi jäähtyy 93 asteeseen niin nopeasti ettei elohopeamittaria ehdi lukea. Olen kokeillut tosi isolla ja tarkalla laboratoriomittarilla ja siinä 93 asteen kohdalla jäähtyminen hidastui dramaattisesti. 85 asteeseen piti odotella jo minuuttikaupalla kun tiimalaseja kalibroin teen haudutusta varten.
Espresso macchiato.