Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä asioista lapsettomat jää paitsi? Mitä myönteisiä asioita tulee mieleen?

Vierailija
31.05.2025 |

Mulle tulee tähän vuodenaikaan mieleen lasten kevätjuhlat.

Kaikki ei niistä tietenkään tykkää, mutta kyllä itsestäni on aina ihana käydä omien lasten kevätjuhlissa ja nauttimassa siitä tunnelmasta, mikä siellä on. 

Kommentit (608)

Vierailija
321/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olemme lapsettomia. erosimme kirkosta ettei tarvitse kummiksi ryhtyä. siltikin perinnön toivossa kutsuvat jos mihinkin räkäisen pennun nimppareille. heillä kova pohdinta keille meidän perintö ohjautuu.

Sukulaiset kuulostavat aika itsekkäiltä kun raha vain kiiluu silmissä, mutta jos ei muuten ole yhteyksissä. Läpinäkyvää.

Vierailija
322/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitä voisi edes tiivistää muutamaan lauseeseen? Pienet vauvan kädet, imetyksen ihmeellisyys, vauva mahassa polskimassa ja potkimassa, sisarusten välinen rakkaus ja kasvaminen, yhteiset lomat, yhteinen arki, lapsen oppimisen kokemukset, haastavilla hetkillä tukeminen, nähdä kauniin pienen ihmisen kasvavan, nähdä isovanhempien onni, isovanhempien ja lapsenlasten ilo ja kiintymys, lasten kavereihin tutustuminen, päästä taas tekemään lasten juttuja yhdessä, kuten lukemaan yhdessä kirjoja, trampalle hyppimään, maalaamaan, yms. Lista olisi loputon. Miten rakkautta ja yhteisöllisyyttä voi tiivistää? 

Minulla rakkaus ja yhteisöllisyys on ihan muuta kuin tuo mitä kuvasit. Kaikki kuulostaa kamalalta listaltasi. Sori.

Oletko taikuri vai miten olet pystynyt ohittamaan nuo ikävät vaiheet? Oletko miljonääri jolla on varaa palkata lastenhoitajat, vai hoitiko puoliso ns. vaikeat osuudet?

Vai onko valikoiva muisti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katkeria näytätte olevan meille lapsettomille

Niin sinä puhut omasta ja muiden lapsettomien puolesta, paitsi niiden, jotka olisivat halunneet lapsia. Miksi kukaan, joka lapsia haluaa, kajehtisi lapsetonta? 

Vierailija
324/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan nukkua omassa sängyssäni yksin ihan niin pitkiä yöunia kuin haluan, kenenkään häiritsemättä. Saan myös syödä ihan mitä kulloinkin haluan, muista välittämättä.

Sinua ei opetettu lapsena jakamaan. Oletko ainoa lapsi? Se joka sai alkunsa opelin takapenkillä.

Vierailija
325/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen halaukset ja aidot hellyydenosoitukset. Sanat:"Äiti olet rakas!"💖

Ja silti Suomessa on monta äitiä jotka kohtelevat lapsiaan niin huonosti että lapset pitää sijoittaa toisiin perheisiin.

Tiedätkö, se huostaanotettu lapsi ajattelee näin ja sanookin usein. Se ei riitä.

Vierailija
326/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi minun pitäisi tukea kesseleitä jotka eivät edes osaa kortonkia käyttää

Vierailija
327/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea itsetunto syntyy siitä, että oppii näkemään oman arvonsa ihmisyydessä, ei peilikuvassa. Se tarkoittaa oman itsen hyväksymistä ja sen oivaltamista, että ansaitset hyvää kohtelua, rakkautta ja mahdollisuuksia riippumatta siitä, miltä näytät.

Miten tämä liittyy vanhemmuuteen mitenkään? 😂

Lapsivapaat eivät tiedä ihmisyydestä tai rakkaudesta, vai mitä yrität selittää?

Vierailija
328/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä saan nukkua omassa sängyssäni yksin ihan niin pitkiä yöunia kuin haluan, kenenkään häiritsemättä. Saan myös syödä ihan mitä kulloinkin haluan, muista välittämättä.

Minusta on ihanaa kun lapsi kömpii viereen nukkumaan ja tuhisee siinä lämpöisenä ja pehmeänä. Hän nukkuu hyvin, nukumme molemmat hyvin. Syömme yhdessä, pidämme paljon aika lailla samoista ruuista. Onni on rakastavat ihmiset ympärillä. 

Lapsia tehdään silkkaa itsekkyyttä tyydyttämään niitä omia narsistisia tarpeita. Tyydyttämään läheisyyden kaipuuta, poistamaan yksinäisyyttä, toteuttamaan niitä omia saavuttamatta jääneitä unelmia, jne ja tätä äitiyden perversiyttä sitten kutsutaan rakkaudeksi. 

Olen pahoillani, että sait osaksesi kuvailemasi lapsuuden. 

Vierailija
329/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten rakkaus ei ole aitoa, vaan välttämätön niiden selviytymiselle. "Rakkautta" ilmaiseva lapsi saa parempaa hoitoa ja selviää aikuiseksi todennäköisimmin kuin "ei rakastava" lapsi. Mikään, mikä on selviytymisvaiston pakottamaa, ei ole aitoa. 

Mitä selität, en ymmärtänyt? Lapsen selviytymiselle on välttämätöntä se vanhempien rakkaus. Aidompaa rakkautta saat hakea, kuin lapsen rakkaus ja kiintymyssuhde vanhempiinsa. 

Vierailija
330/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viiden vuoden unettomista öistä ja noro- ja korvatulehduskierteistä. Monen sadan tuhannen euron menoista.

Kaikilla ei ole tuollaista.

Vierailija
331/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"niin lutusia vauvat et vois vaikka syyä ja tekis mieli rutistaa niin täysillä kuin jaksaa. "

Haluaisit siis t4pp44 vauvat? 

En ole niin sanonut. On vaan niin syötävän ihania ja tekis mieli rutistaa mut eihän sitä pysty eikä halua ettei mene rikki. Mut se tunne mikä siinä on kun vaan tekis mieli rutistaa täysiä ku on niin söpö löllerö pöllerö löttäpöösä

Olet sairas. Tiedät että vauva kuolisi tuosta, mutta silti haluaisit murskata sen. Hyi, en pidä ollenkaan lapsista mutta en minäkään sentään hakua niitä murskata kuoliaaksi tai syödä. 

Se tunne, kun tekisi mieli rutistaa, suukottaa puhki. Ethän sinä tätä ymmärrä, kun kaikessa itsekkyydessäsi et kestä äidin rakkautta lastaan kohtaan. Jäitkö paitsi?

Vierailija
332/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaisesta olen kuullut jääväni lapsettomana paitsi, mutta tämä on kyllä oudoin tähän mennessä. Miksi ihmeessä haluaisin koululaisten kevätjuhlaan kun ei sinne halua mennä useimmat vanhemmatkaan? 

Niinpä. Lisäksi jos kouluttautuu opettajaksi, pääsee näistä tilaisuuksista "nauttimaan" ihan joka vuosi oli lapsia tai ei.

Ei ole sama asia. 

Vierailija
333/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisinä vuosina silkkaa tahmaa ja kuolaa🤢

Mistä tiedät?

Vierailija
334/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vain vuodet 1-5, sen jälkeen "äiti on tyhmä",  hullumutsi ja vtunämmä. 

Mulla kaksi poikaa, pojanpoika, en ole koskaan kuullu moista. Paitsi tuo 1-5 vuotiaiden suusta, mutta en noita muita. Mummun kulta ei sano tyhmäksi.

Vierailija
335/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"niin lutusia vauvat et vois vaikka syyä ja tekis mieli rutistaa niin täysillä kuin jaksaa. "

Haluaisit siis t4pp44 vauvat? 

En ole niin sanonut. On vaan niin syötävän ihania ja tekis mieli rutistaa mut eihän sitä pysty eikä halua ettei mene rikki. Mut se tunne mikä siinä on kun vaan tekis mieli rutistaa täysiä ku on niin söpö löllerö pöllerö löttäpöösä

SÖPÖ LÖLLERÖ PÖLLERÖ LÖTTÄPÖÖSÄ??? 

Lue nyt hyvä ihminen ajatuksella mitä soopaa kirjoitat?! Siis mitä helvettiä??

Mulla on jälkikasvua, en kuitenkaan yllä tohon lässytykseen. 

Vierailija
336/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekat vuodet vaihda vaippoja ja siivoa oksennusta, ripulia ja kuolaa ja kuuntele vauvsn kirkumista yötäpäivää, kun olet revennyt synnytyksessä ja kehosi on pilalla.

Seuraavat vuodet siivoa lapsen sotkemia ja rikkomia paikkoja ja kuuntele jatkuvasti klijuntaa.

Jos lapsi on adhd-potilas tai nepsy, taistele saadaksesi hänelle apua.

Murkkuikäisenä jouduit kuuntelemaan raivoamista js ovien paiskomista samalla kun yrität estää lapsen alkoholi-, nuuska-, seksi- ja huumekokeilut.

Lapsesta voi kaikesta huolimatta tulla rikollinen tai mt-potilas, joka pyörii nurkissasi vielä 50-vuotiiaana pummimassa röökirahaa ja pesettämässä pyykkejään.

Mun vanhin on 27 ja nuorin 18, en ole vielä tuohon joutunut. Ei lastemme elinkaari ole ollut mitään mainitsemaasi. Ja en revennyt!

Vierailija
337/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat kertoo negatiivisia asioita lapsiarjesta, vaikka eivät oikeasti tiedä asiasta yhtään mitään.

Lapselliset kertovat positiivisia asioita, koska heillä on käytännön tietoa asiasta. 

Niin ja lapsiarki kyetään hyväksymään ja vastaanottamaan iloineen ja suruineen. Kyllähän vanhemmuus vaatii paljon, antaa myös. 

Vierailija
338/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa myönteinen asia on se hyvin harvoin näytetty rakkaus vanhempaa kohtaan. Yleensä hyvin pienenä, poistuu 13 ikävuoteen mennessä.

Vierailija
339/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kevätjuhlista puheenollen, ehkä harmittamaan jää se kevätjuhlien tunnelma. Suvivirren veisaus koulussa tuo aina lapsuuden kesät mieleen. Se olisi hieno päästä vielä kokemaan.

Eihän moniin kouluihin edes mahdu, ainakaan kaksi huoltajaa.

Me oltiin lapsenlapsen kevätjuhlassa. Juhlat olivat ulkona, hyvin mahtui kaikki ja suvivirsi raikui. Läsnä oli myös eri kulttuurin omaavia henkilöitä. Heidän tulee sopeutua suomalaisten kulttuuriin.

Vierailija
340/608 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me emme ole halunneet lapsia, joten emme koe jääneemme mistään paitsi. Lisäksi olen sisareni esikoisen sylikummi. Olen saanut hoitaa häntä, seurata kasvua ja osallistua kaikenlaisiin juhliin niin paljon kuin olen halunnut.

Minä taas en halua edes tuota osuutta lapsista. En kaipaa olla missään tekemisissä lasten kanssa. Joskus töissä olen tekemisissä mutta ne ovat lyhyitä, etäisiä kontakteja se ja se sopii minulle hyvin.

Jep, elämäni suurin siunaus on ollut se ettei sisaruksillani tai parhailla ystävillänikään ole lapsia. En halua minkäänlaista kontaktia lasten kanssa, totta kai kohtelen heitä järkevästi ja kunnioittavasti jos tekemisiin joudun, mutta en halua joutua, jos ei ole pakko.

Tähän mennessä ensimmäinen asiallinen viesti lapsettomalta, siitä yläpeukku. Äiti ja mummu olen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi