Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas lasten kevätjuhlissa ihmisiä rönttävaatteissa

Vierailija
31.05.2025 |

Hyvä kun ei joku kirpparipaita johon jämähtänyt likaraita joka ei pesussakaan lähde pois. Mikä ihmisillä on vaikea ymmärtää miten pukeudutaan juhlavasti? Miksi näytetään samalta kuin että vaan herätään ja laitetaan aamutakki päälle ja juhliin? En tajua. Eikö ole rahaa siisteihin vaatteisiin? 

Kommentit (867)

Vierailija
501/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut perheen äidin ja lapsen hautajaisissa mihin perheen isä saapui farkuissa ja kauluspaidassa. Perheen vanhemmilla lapsilla ei sentään ollut farkkuja mutta ei edes tytöillä leninkiä vaan tumman hameen kanssa joku paita. Tuli vaan mieleen että näinkö tämä isä arvostaa tilaisuutta ja teidän että muutkin kummasteli hänen pukeutumista.

Typerä ja ajattelematon kommentti

Ja ilkeä. Vain todellinen tylsämielinen keskittyy ajattelemaan hautajaisissa miksi vaimonsa ja lapsensa menettäneellä isällä on hautajaisissa farkut kauluspaidan kanssa eikä jotain muita housuja, saati tulee ilkeilemään siitä täällä.

Tietty voi miettiä, miten on mahdollista, ettei aikuisella miehellä ole pukua. Hautajaisia tulee jokaiselle

Miksei ja miksei, miten voi olla mahdollista... Ja niin etiäppäin. Voi v..tu hei hulinaa. Kun ihminen näkee noin mustavalkoisesti ja ajattelee vain putkiaivoisesti, niin turha sille on yrittää selittää niitä erilaisia syitä, että miksi jokin asia on niin kuin se on. Senkus ihmettelee, jos on kerran noin että ikävuosiin nähden on ymmärrystä eri asioille ällistyttävän vähän. 

Mikähän siinäkin muuten on, että juuri sellaiset ihmiset, joilla ei ole mitään päälle pantavaa, saavat niitä kutsuja tämän tästä milloin mihinkin juhliin ja tilaisuuksiin, kun taas henkilö, jonka kaapista löytyy pukua ja juhlavaatetta, jalkineita, niin hän saa kutsun tyyliin kerran kymmenessä vuodessa? Ilmeisesti jotain kohtalon ivaa. Se, jonka kaapissa puku saa seistä käytön jälkeen 20 vuottakin, niin sille ei olisi tarvinut tulla koskaan sitä yhtäkään kutsua juhliin, sillä tyhmää se on ostaa kalliita ja siistejä vaatteita tyhjän pantiksi henkareihin roikkumaan. Joku tolkku asioihin. 

Vierailija
502/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten kannata innostua temppuilemaan juhlissa, saattaa vaikka käydä näin:

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: 

Mikähän siinäkin muuten on, että juuri sellaiset ihmiset, joilla ei ole mitään päälle pantavaa, saavat niitä kutsuja tämän tästä milloin mihinkin juhliin ja tilaisuuksiin, kun taas henkilö, jonka kaapista löytyy pukua ja juhlavaatetta, jalkineita, niin hän saa kutsun tyyliin kerran kymmenessä vuodessa? Ilmeisesti jotain kohtalon ivaa. Se, jonka kaapissa puku saa seistä käytön jälkeen 20 vuottakin, niin sille ei olisi tarvinut tulla koskaan sitä yhtäkään kutsua juhliin, sillä tyhmää se on ostaa kalliita ja siistejä vaatteita tyhjän pantiksi henkareihin roikkumaan. Joku tolkku asioihin.

Tarvitsee hieman täsmennystä millaisista juhlista ja tilaisuuksista puhutaan. Jotkut maaseudun hirvipeijaiset ja Jorman viiskymppiset ovat hieman erilaisia tilaisuuksia kuin vaikka kaupunkiseudun yrityksen avajaiset tai vaikka sitsit. Kummassa ikinä tunteekaan olonsa kotoisammaksi. 

Vierailija
504/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. Itse olen malliltani sellainen, että peruspuku ei yleensä istu. Lyhyt 20v salilla rampannut entinen voimalajiurheilija. Yksi puku on joka on kustomoitu istumaan paremmin. 

Joten en mä kovin usein ole puvussa. Suorat housu ja kauluspaitalinja riittää useimpiin "hienompiinkin" tapahtumiin. Sama muksuille. 

Ja toi vaate-etiketti menee mun mielestä helposti poseeraamiseksi ja lillukanvarsiin takertumiseksi. Muksuille voi sitä opettaa, mutta jos siitä tulee osa juhlan ohjelmaa niin se vähän haittaa tunnelmaa. Koska juhlan tarkoitus yleensä on joku muu kuin yhtenevä pukukoodi. 

Siistiä ja ehjää riittää itselle ainakin. Enkä kiinnitä vieraiden pukeutumiseen huomiotani

Vierailija
505/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
506/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ihan itse viimeisessä lauseessa kysyikin, että eikö ole rahaa siisteihin vaatteisiin. No siinähän se syy monesti juuri onkin, miksi mennään juhlapaikalle alipukeutuneena. Kun ei ole ollut rahaa ostaa. Miksi niitä juhlavaatteita olisi ostettu, jos kutsun tullessa ei pukeuduta niihin? Ihan tyhjän pantiksi kaappiin roikkumaan, siksikö ne olisi ostettu, sitä varten? Jos ihmiseltä löytyy kaapista juhlavaatteita, niin kyllä hän juhliin lähtiessään niihin pukeutuu. 

Vierailija
507/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku ilkeä ihmisoletettu kirjoittanut aloituksen.

Vierailija
508/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlapuku kun seisoo sen 20 vuotta kaapissa niin eihän se enää istu päälle kun kroppa on lösähtänyt siinä ajassa ja puku kenties kutistunut, pölyyntynyt, valkoinen paita kellastunut ym.

Vierailija
509/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No ei, kun olen menettänyt ne läheisimmät ihmiset jo silloin nuorena."

Olen pahoillani.

Ei ole kohdistettu ylläolevalle kommentoijalle ollenkaan tämä viesti, mutta tämähän on yleinen av-mammojen asettama ansa. Joku hyväntahtoisesti toteaa, että onpa mukavaa, että läheisenne ovat vielä elossa eikä tarvitse usein hautajaisissa käydä, niin siihen heti tullaan sanomaan että olen menettänyt jo kaikki läheiseni traagisesti eikä voisi vähempää kiinnostaa hautajaispukeutuminen. Suruni on suurempaa kuin teidän, jotka pukeudutte mustiin hautajaisissa.

Vierailija
510/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstavoista ja asenteesta se pukeutuminen on kiinni. Jokainen käytöstavat osaava kyllä pukeutuu juhliin siististi ja tarvittaessa hankkii sopivat vaatteet. Ei ole vaikeaa kenellekään muulle kuin pienelle asenneongelmaiselle vähemmistölle. 

Vierailija
511/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikähän siinäkin muuten on, että juuri sellaiset ihmiset, joilla ei ole mitään päälle pantavaa, saavat niitä kutsuja tämän tästä milloin mihinkin juhliin ja tilaisuuksiin, kun taas henkilö, jonka kaapista löytyy pukua ja juhlavaatetta, jalkineita, niin hän saa kutsun tyyliin kerran kymmenessä vuodessa? Ilmeisesti jotain kohtalon ivaa. Se, jonka kaapissa puku saa seistä käytön jälkeen 20 vuottakin, niin sille ei olisi tarvinut tulla koskaan sitä yhtäkään kutsua juhliin, sillä tyhmää se on ostaa kalliita ja siistejä vaatteita tyhjän pantiksi henkareihin roikkumaan. Joku tolkku asioihin." 

Mihinkähän perustat tämän täysin mutu-olettamuksesi? Oma mutuni on, että nämä ihmiset, joilla ei ole mitään päällepantavaa, eivät ylipäätään käy missään juhlatilaisuuksissa, koska eivät kehtaa.

Meillä on juhlavaatteet kaapissa ja niille on käyttöä joka vuosi useamman kerran.

Vierailija
512/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlapuku kun seisoo sen 20 vuotta kaapissa niin eihän se enää istu päälle kun kroppa on lösähtänyt siinä ajassa ja puku kenties kutistunut, pölyyntynyt, valkoinen paita kellastunut ym.

Tori.fi tällä hetkellä kun hakee "miesten puku" on lähes 4000 osumaa. Maksaa muutaman kympin. Naisille ei ainakaan ole ongelma eikä mikään ostaa käytettyjä juhlamekkoja

Vierailija
513/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tori.fi tällä hetkellä kun hakee "miesten puku" on lähes 4000 osumaa. Maksaa muutaman kympin. Naisille ei ainakaan ole ongelma eikä mikään ostaa käytettyjä juhlamekkoja

Muttaqun ei varaa muuhun kuin ostaa mässyä, Alkoa,tupakkaa ja 40 e kettusukat.

Vierailija
514/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan uskomattomia kommentteja osalla täällä. Ette siis kunnioita mitään juhlia? Pieruverkkarit vaan jalkaa ja menoksi! Tuohan kertoo siitä että halveksitte niitä juhlan järjestäjiä ja koko tapahtumaa. Toivottavasti ette mene mihinkään häihin farkuissa tai verkkareissa ja crocsit jalassa ja t paita jossa teksti sweet girl tms...

No niinpä, olihan tuolla kun perheen isä oli mennyt vaimonsa ja lapsensa hautajaisiin farkuissa, kauluspaita sentään ollut. Tyttärilläkään ei leninkejä tai mekkoja. Mutta mitä ajattelee tällaiset ihmiset? Missä kunnioitus tilaisuutta ja juhlaväkeä kohtaan?

Minusta nuo kuulostaa kyllä ihan asiallisilta vaatteilta hautajaisiin, hame ja paita on ihan ok, ei missään sanota että naisten pitäisi pukeutua mekkoon hautajaisissa. Todennäköisesti tämä on ollut heille hyvin raskas t

Puolison hautaaminen saattaa olla leskelle todella raskasta, lapsensa hautaaminen on jotain niin hirveää, etten toivoisi edes sille pinnalliselle kusipäälle, joka katsoo asiakseen irvistellä surevien omaisten pukeutumista.

Mitä helvettiä ajattelee tämmöinen maailmannapa, jonka mielestä surevien omaisten pitäisi osoittaa jotain kunnioitusta "tilaisuutta ja juhlaväkeä kohtaan" eli siis häntä.

Miten voi olla noin oksettava ihminen, vai... onko vain vähän näppärämpi trolli, joka osaa kirjoittaa v*ttuilunsa niin hyvin ettei oikein tiedä, onko se tosissaan vai sarkasmilla kirjoitettu.

Vierailija
515/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että monet vanhemmat pääsevät kevätjuhliin.

Vierailija
516/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Tarvitsee hieman täsmennystä millaisista juhlista ja tilaisuuksista puhutaan. Jotkut maaseudun hirvipeijaiset ja Jorman viiskymppiset ovat hieman erilaisia tilaisuuksia kuin vaikka kaupunkiseudun yrityksen avajaiset tai vaikka sitsit. Kummassa ikinä tunteekaan olonsa kot

No en nyt ruvennut kokonaista kirjaa kirjoittamaan, jossa toisin esiin aiheen kaikki mahdolliset näkökulmat ym. tarkkojen täsmennysten kera. Toivon ihmisiltä sen vertaa päättelykykyä, ettei mun kaikesta tarvitse kirjoittaa ja selittää niin hirveän pitkästi, juurta jaksain. Kai aiheesta joku jonkun kirjoittama kirja löytyy, jos sellaista joku vaan on joskus ruvennut kirjoittamaan. V...stako minä kaikkea tiedän.

Vierailija
517/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Puolison hautaaminen saattaa olla leskelle todella raskasta, lapsensa hautaaminen on jotain niin hirveää, etten toivoisi edes sille pinnalliselle kusipäälle, joka katsoo asiakseen irvistellä surevien omaisten pukeutumista.

Mitä helvettiä ajattelee tämmöinen maailmannapa, jonka mielestä surevien omaisten pitäisi osoittaa jotain kunnioitusta "tilaisuutta ja juhlaväkeä kohtaan" eli siis häntä."

Jos omalta raivoltasi hetkeksi kykenisit ajattelemaan, voisit ehkä yrittää ymmärtää, että tällaisten pukeutumista korostavien elämässä nämä pukeutumissäännöt ovat olleet aina. He ovat kasvaneet niihin. Jos heidän perheessään joku kuolee, on aivan itsestäänselvyys, että hautajaisiin pukeudutaan mustiin. Oli kyseessä puoliso tai kaukaisempi sukulainen, hautajaisvaatteet on oltava. Jos kaapista ei löydy sopivaa, hankitaan uudet. Surun määrästä riippumatta tämä on yksi toimi, joka kuuluu hautajaisten valmisteluun.

Nykyään tästä vaan yritetään luistaa.

Vierailija
518/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaispoikani ysiluokan päättäjäisissä tytöillä oli mekkoja ja pojilla pukuja. Treenausta harrastava sukulaispoika oli pukeutunut kauluspaitaan ja sporttisiin housuihin, kun ei muihin mahtunut. Pisti kyllä silmään, mutta ihan ymmärrettävää :)

Vierailija
519/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No ei, kun olen menettänyt ne läheisimmät ihmiset jo silloin nuorena."

Olen pahoillani.

Ei ole kohdistettu ylläolevalle kommentoijalle ollenkaan tämä viesti, mutta tämähän on yleinen av-mammojen asettama ansa. Joku hyväntahtoisesti toteaa, että onpa mukavaa, että läheisenne ovat vielä elossa eikä tarvitse usein hautajaisissa käydä, niin siihen heti tullaan sanomaan että olen menettänyt jo kaikki läheiseni traagisesti eikä voisi vähempää kiinnostaa hautajaispukeutuminen. Suruni on suurempaa kuin teidän, jotka pukeudutte mustiin hautajaisissa.

Kaikki ihmiset ei ymmärrä, että kaikilla ei ole samanlaista kuin heillä. Olen ollut hautajaisissa viimeksi vuonna 2007 kun mummoni kuoli, olin silloin lukiossa. Nyt enoni kuoli ja tuskailin kaverille, miten hankalaan saumaan hautajaiset sattui, kun ei ole oikein juhlavaatteita eikä varaa ostaa. Kaveri ihmetteli että miten niin, kyllähän jokaisella on aina hautajaisvaatteet valmiina kun hautajaisissa käydään vähän väliä. Ei meinannut uskoa etten tosiaan ole käynyt hautajaisissa pitkään aikaan.

Ja ei, en aio mennä enon hautajaisiin hupparissa, verkkareissa ja pinkeissä rantasandaaleissa kuten jotkut täällä ilmeisesti käsittää juhlapukeutumisen vaihtoehdot, vaan laitan saman tummanharmaan hameen mikä minulla oli peruskoulun kevätjuhlassa, jalkaan tummat sukkahousut, paidaksi saa kelvata beige kauluspaita minkä alle vaalea toppi. Kengiksi lainaan äidiltä mustat kävelykengät.

Vierailija
520/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Junttiutta olla juhlistamatta merkittäviä päiviä. Itseäni hävetti suuresti joskus 8. tai 9. luokalla olla vähemmistössä arkivaatteet päällä. Sitä se teettää kun vanhempia ei voisi vähempää kiinnostaa eivätkä opeta lapsilleen mitään. 

Saman kastin perheet eivät yleensä opeta lapsilleen muitakaan asioita siisteydestä käyttäytymiseen ja perusarkitaitoja. Itse olen siis kasvanut tällaisessa perheessä ja siitä on elämässä ollut haittaa.

Sama meillä. Ja itse piti teininä omista taskurahoistaan jos nyt sai mitään taskurahaa vanhemmilta jotkut juhlavaatteet. Mummi opetti käytöstavat,siivoamaan omat jäljet ja muutenki perusarkipäivän taitoja. Mut kyllä hävetti olla tietämätön ja taitamaton monissa asioissa. Monilla tytöillä oli kauniit mekot ja itse kuljin suurinpiirtein rääysissä. Muistan edelleen sen tahran kyynärpäässä äidin kirpparilta löytämässä auringonkellastamassa "juhlapaidassa" hävetti.