Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas lasten kevätjuhlissa ihmisiä rönttävaatteissa

Vierailija
31.05.2025 |

Hyvä kun ei joku kirpparipaita johon jämähtänyt likaraita joka ei pesussakaan lähde pois. Mikä ihmisillä on vaikea ymmärtää miten pukeudutaan juhlavasti? Miksi näytetään samalta kuin että vaan herätään ja laitetaan aamutakki päälle ja juhliin? En tajua. Eikö ole rahaa siisteihin vaatteisiin? 

Kommentit (867)

Vierailija
541/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eivät minua todellakaan raivostuta normit, vaan itsekkäät ja typerät normeista nillittäjät, jotka asettavat oman pinnallisen närkästyksensä tärkeämmäksi kuin omaisten surun. Se suru, vaikkei aina päälle näykään, voi olla niin musertava, ettei sitä ulkopuolinen tajua."

Etiketin mukaan pukeutujat eivät siis mielestäsi sure? 

Kukaan ei ole asettanut närkästystään tärkeämmäksi kuin surua. Ennemminkin hautajaiskäytännöistä puuttuu osa, jos ei ole pukeuduttu asianmukaisesti. Hautajaiset eivät ole se paikka, jossa ihmetellään, vaan suurin osa vieraista odottaa, että toimitaan tietyn kaavan mukaan ja kunnioittavasti.

Olen ollut itse yhdeksänkymppisen herrasmiehen muistotilaisuudessa, joka järjestettiin hampurilaisravintolassa. Ei ollut hänen lempiravintolansa eikä muutenkaan hänelle tärkeä paikka. Samoissa hautajaisissa pukeutuminen myös sakkasi, lähiomaisella oli pinkki laskettelutakki. En ole kovin vanhoi

Kivasti lainaat vain osan, jottei näkyisi, kuinka pieleen tulkitset. Nimenomaan olen itse pukeutunut käymiini moniin hautajaisiin normien mukaan. Joukossa oman lapseni hautajaiset. Tiedän, kuinka hirveää se on, enkä toivoisi kenellekään.

En hyväksy tuota törkeää ja pinnallista surevien omaisten tuomitsemista vaatetuksen perusteella, se kertoo nillittäjästä itsestään. Kuinka alamittainen ihminenen voi olla. 

Vierailija
542/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittajan kanssa ihan samaa mieltä. Jos on vähänkin juhlasta kysymys, vaikka se ei olisikaan oma, niin pitää pukeutua! Se on vähäisintä miten voi osoittaa kunnioittavansa toisten juhlaa. On täysin sivistymätöntä ja moukkamaista mennä varsinkin huonoissa tai likaisissa vaatteissa pieneenkin juhlaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kivasti lainaat vain osan, jottei näkyisi, kuinka pieleen tulkitset. Nimenomaan olen itse pukeutunut käymiini moniin hautajaisiin normien mukaan. Joukossa oman lapseni hautajaiset. Tiedän, kuinka hirveää se on, enkä toivoisi kenellekään.

En hyväksy tuota törkeää ja pinnallista surevien omaisten tuomitsemista vaatetuksen perusteella, se kertoo nillittäjästä itsestään. Kuinka alamittainen ihminenen voi olla."

Vastaus oli asiallinen. Itse takerrut noihin törkeyksiin ja pinnallisuuksiin, vaikka asiallisesti selitettiin oma näkökanta.

Vierailija
544/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko myös syytä muistaa kenen juhlista on kysymys. Ylipukeutuminen (eli pukeutuu paljon juhlavammin kuin juhlien isäntäväki) on etikettivirhe sekin, toki ihan ymmärrettävää ja monesti jopa lähes pakollista, jos käy samalla reissulla useat juhlat.

Hautajaiset ovat kuitenkin vainajan lähiomaisten juhlat, ja pelkkää vastenmielistä teeskentelyä se muka kunnioitusta osoittava nyökkäys lähiomaisille kukkien laskun jälkeen jos heti ollaan morkkaamassa niiden lähiomaisten pukeutumista.

Näillä palstoilla näkyy selvästi, kuinka paljon on näitä todella vastenmielisiä, elämäänsä sisältöä muiden mollaamisesta saavia ihmisiä.

Vierailija
545/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näillä palstoilla näkyy selvästi, kuinka paljon on näitä todella vastenmielisiä, elämäänsä sisältöä muiden mollaamisesta saavia ihmisiä."

Pata kattilaa soimaa.

Vierailija
546/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa ei nyt ollut puhe hautajaisista vaan koulun kevätjuhlista. Lasten juhlavaatteet ovat nykyään edullisempia kuin ennen. Vaatteet voi myös myydä kirpparilla eteenpäin kun lapsi kasvaa.

Vierailija
547/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläpäin. 

Vierailija
548/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamutakki päälle ja juhliin? 

Vierailija
549/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamutakit voivat olla aika nättejäkin, värikkäitä ja kuvioitua kangasta.

Kimono on vähän samantyylinen asu.

Vierailija
550/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamutakit voivat olla aika nättejäkin, värikkäitä ja kuvioitua kangasta.

Kimono on vähän samantyylinen asu.

Minä menin kerran kimonossa yökerhoon. Eivät päästäneet sisään

Vierailija
551/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten pukeutumiskoodi on muuttunut huonompaan suuntaan. Lapsuudessani meillä oli erikseen siistit koulukuvaus/vierailu/kyläilyvaatteet (esim paremmat farkut ja joku siistimpi paita), juhlavaatteet (mekko tms), kotona käytimme ulkoiluvaatteita ja kolitseja yms.

Nykyään lapset lontsivat samoissa likaisissa linttanakengissä, likaisissa farkuissa ja kolitsissa niin juhliin kuin kouluunkin- samoja pidetään myös mopoa rassatessa ja koulun päättäjäisissä.

Tuon ylläolevan vanhemmat tulee paikalle dimexeissä, turvakengissä ja likaisessa lippalakissa sekä kulahtaneessa hupparissa.

Ei me ainakaan oltu kotona missään collegeissa tai ulkoiluvaatteissa lapsuudessani. 

No voihan siellä kotona olla vaikka alushoususillaan. Pointtini kuitenkin siinä, että ei niissä kotivaatteissa silti mennä juhliin.

Vierailija
552/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, minusta taas oli lähinnä noloa, kun jotkut saapuivat 8:30 paikalle täydessä tällingissä ja kravaatti kaulassa. Mutta kukin tyylillään ja juhlapukeutumistakin on niin moneen lähtöön. Kunhan on puhdas ja tuntee olonsa mukavaksi ja pystyy nauttimaan juhlasta, se on tärkeintä. Tässä asiassa voisi ottaa oppia nuorilta, nimittäin eivät takuulla kiinnitä huomiota siihen, onko luokkakaverilla puku päällä tai oikeanlainen mekko. Kaikille taputettiin ja hurrattiin yhtä lämpimästi.

Niillä ketkä tulivat kevätjuhlaan "täydessä tällingissä ja kravatti kaulassa" on voinut matka jatkua siitä suoraan lakkiaisiin. Niihin monesti vieraatkin pukeutuvat astetta paremmin kuin esim. alakoulun kevätjuhlaan.

Minä olin lauantaina lukion lakkiaisjuhlassa. Kyllä siellä opettajilla oli puvut ja solmiot, ja useimmilla abiturienteillakin oli yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta. Juhlavieraista kaikki eivät osanneet tai halunneet kunnioittaa perheensä abiturienttia ja koulun lakkiaisjuhlaa vaan tulivat paikalle paskaisissa farkuissa. 

Vierailija
553/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo oli eläessään semmoinen, että pysyi samoissa mitoissa vuosikymmenet. Ei laihtunut eikä lihonut mihinkään. Iän myötä meni vaan etukumaraan. Lapsena, 1970- ja 1980-luvulla, katselin, kuinka mummolla oli parempaa päällä. Hienot oli silloin, mutta kun aikaa kului tarpeeksi, niin niistä ennen niin hienoista vaatteista tuli hirveitä rääsyjä. Joskus mummo sanoikin, että nuo kaikki mun vaatteet on jo niin vanhoja, etten mä niissä enää ilkeä mihinkään lähteä. Eikä ollut varaa uusia ostaa. Sitten kun mummo kuoli kesällä 2009, niin kaapeista lähti asuntoa tyhjennettäessä vanhaa lumppua jonkin verran. Mummollakin oli aikoinaan paremmille vaatteille käyttöä, mutta sitten sekin aika meni ohi ja jäivät kaappiin seisomaan.

Olet tehnyt oikein emämunauksen. Vintageliikkeet olisivat maksaneet mummosi vaatteista. 

Ai että minäkö siinä munasin? Voi kuule kun mummoni asunnon kävi tyhjentämässä muut henkilöt, hänen lapset. Minulla ei ollut olosuhteiden ja etäisyyksien johdosta ollenkaan mahdollisuutta olla mukana tuossa asunnon tyhjennyksessä, että äläpäs nyt viitsi puhua paskaa asiasta mistä et mitään tiedä! Asia on kohta 16 v vanha, eikä ole missään vaiheessa koskettanut sinua millään tapaa, eikä tule koskettamaankaan, joten sinun ei olisi tarvinut tulla sanomaan asiasta yhtään mitään. Ei olisi, mutta kun sinun välttämättä täytyi tulla jotain möläyttämään. Onko se piintynyt tapa?

En tosiaan tiedä, mihin ne mummon vaatteet menivät, enkä lähde kuvittelemaan tietäväni, mitä niille tehtiin. Toki, tietenkin sinä "tiedät" senkin paremmin. Olet niin väärässä uniesi kanssa.

Vierailija
554/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko myös syytä muistaa kenen juhlista on kysymys. Ylipukeutuminen (eli pukeutuu paljon juhlavammin kuin juhlien isäntäväki) on etikettivirhe sekin, toki ihan ymmärrettävää ja monesti jopa lähes pakollista, jos käy samalla reissulla useat juhlat.

Hautajaiset ovat kuitenkin vainajan lähiomaisten juhlat, ja pelkkää vastenmielistä teeskentelyä se muka kunnioitusta osoittava nyökkäys lähiomaisille kukkien laskun jälkeen jos heti ollaan morkkaamassa niiden lähiomaisten pukeutumista.

Näillä palstoilla näkyy selvästi, kuinka paljon on näitä todella vastenmielisiä, elämäänsä sisältöä muiden mollaamisesta saavia ihmisiä.

Niin, kaikista läheisimmät omaisethan sen tilaisuuden yleensä järjestää. Ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa järjestää hautajaiset. Esimerkiksi yhden tuttavan hautajaiset ei sisältäneet siunausta lainkaan, vaan tutkien sirottelun ja muistotilaisuuden, lähimmät omaiset olivat pukeutuneet kesäisiin juhla-asuihin, vaaleita pukuja sekä vaaleita ja kukallisia mekkoja, samoin suurin osa muista vieraista.

Vierailija
555/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan outoa juttua tässä ketjussa. Ihan kuin asianmukainen pukeutuminen juhliin kuten lakkiaisiin tai hautajaisiin olisi turhaa koreilua ja keikarointia. Huh huh. Melkein vihaisia kommentteja niiden suunnalta, joiden mielestä on okei mennä hautajaisiin vaikka missä verkkareissa. On kummaksi muuttunut maailma vain muutamassa vuosikymmenessä.

Tosin en jaksa enkä halua uskoa, että nämä tunarit oikeasti edustaisivat enemmistön ajattelutapaa. Haluan uskoa, että suurin osa suomalaisista yhä käsittää kunnioittavan pukeutumisen merkityksen.

Vierailija
556/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa ei nyt ollut puhe hautajaisista vaan koulun kevätjuhlista. Lasten juhlavaatteet ovat nykyään edullisempia kuin ennen. Vaatteet voi myös myydä kirpparilla eteenpäin kun lapsi kasvaa.

Voit olla varma, että täällä joidenkin mielestä hautajaiset ovat lasten juhla.😆 

Vierailija
557/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo oli eläessään semmoinen, että pysyi samoissa mitoissa vuosikymmenet. Ei laihtunut eikä lihonut mihinkään. Iän myötä meni vaan etukumaraan. Lapsena, 1970- ja 1980-luvulla, katselin, kuinka mummolla oli parempaa päällä. Hienot oli silloin, mutta kun aikaa kului tarpeeksi, niin niistä ennen niin hienoista vaatteista tuli hirveitä rääsyjä. Joskus mummo sanoikin, että nuo kaikki mun vaatteet on jo niin vanhoja, etten mä niissä enää ilkeä mihinkään lähteä. Eikä ollut varaa uusia ostaa. Sitten kun mummo kuoli kesällä 2009, niin kaapeista lähti asuntoa tyhjennettäessä vanhaa lumppua jonkin verran. Mummollakin oli aikoinaan paremmille vaatteille käyttöä, mutta sitten sekin aika meni ohi ja jäivät kaappiin seisomaan.

Olet tehnyt oikein emämunauksen. Vintageliikkeet olisivat maksaneet mummosi vaatteista. 

Riippuu siitä, mitä kirjoittaja tarkoitti "hirveillä rääsyillä". Jos vaatteet olivat jo kellastuneet, hapertuneet tai niissä oli tahroja ja kulumaa, niin eipä silloin. Jos tarkoitti vain muodin muuttumista, silloin olisi varmasti ainakin parhaat kunkin aikakauden helmet kelvanneet.

Vierailija
558/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan outoa juttua tässä ketjussa. Ihan kuin asianmukainen pukeutuminen juhliin kuten lakkiaisiin tai hautajaisiin olisi turhaa koreilua ja keikarointia. Huh huh. Melkein vihaisia kommentteja niiden suunnalta, joiden mielestä on okei mennä hautajaisiin vaikka missä verkkareissa. On kummaksi muuttunut maailma vain muutamassa vuosikymmenessä.

Tosin en jaksa enkä halua uskoa, että nämä tunarit oikeasti edustaisivat enemmistön ajattelutapaa. Haluan uskoa, että suurin osa suomalaisista yhä käsittää kunnioittavan pukeutumisen merkityksen.

Ne varmaan trollaa huvikseen. Nykyään kun suurin osa pukeutuu mustaan arkenakin, en usko, että mustan juhla-asun löytyminen on mikään oikea ongelma. Kaupathan on väärällään kaikenlaisia mustia vaatteita.

Vierailija
559/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eivät minua todellakaan raivostuta normit, vaan itsekkäät ja typerät normeista nillittäjät, jotka asettavat oman pinnallisen närkästyksensä tärkeämmäksi kuin omaisten surun. Se suru, vaikkei aina päälle näykään, voi olla niin musertava, ettei sitä ulkopuolinen tajua."

Etiketin mukaan pukeutujat eivät siis mielestäsi sure? 

Kukaan ei ole asettanut närkästystään tärkeämmäksi kuin surua. Ennemminkin hautajaiskäytännöistä puuttuu osa, jos ei ole pukeuduttu asianmukaisesti. Hautajaiset eivät ole se paikka, jossa ihmetellään, vaan suurin osa vieraista odottaa, että toimitaan tietyn kaavan mukaan ja kunnioittavasti.

Olen ollut itse yhdeksänkymppisen herrasmiehen muistotilaisuudessa, joka järjestettiin hampurilaisravintolassa. Ei ollut hänen lempiravintolansa eikä muutenkaan hänelle tärkeä paikka. Samoissa hautajaisissa pukeutuminen myös sakkasi, lähiomaisella oli pinkki laskettelutakki. En ole kovin vanhoi

Kyse ei ollut siitä sureeko etiketin kukaan pukeutuneet vai ei, vaan siitä, että joku yrittää nostaa oman mielipahansa lähimpien omaisten pukeutumisesta tärkeimmäksi asiaksi koko tilaisuudessa.

Vierailija
560/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex tuli lapsen kevätjuhlaan Snickers in työvaatteissa, hyvä ettei turvakengätkin olleet jalassa. Olimme silloin vielä yhdessä ja todellakin häpesin 😳