Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas lasten kevätjuhlissa ihmisiä rönttävaatteissa

Vierailija
31.05.2025 |

Hyvä kun ei joku kirpparipaita johon jämähtänyt likaraita joka ei pesussakaan lähde pois. Mikä ihmisillä on vaikea ymmärtää miten pukeudutaan juhlavasti? Miksi näytetään samalta kuin että vaan herätään ja laitetaan aamutakki päälle ja juhliin? En tajua. Eikö ole rahaa siisteihin vaatteisiin? 

Kommentit (867)

Vierailija
481/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole käynyt koskaan omien lasteni kevätjuhlissa koskaan. Omat vanhemmat kävivät kasarina ja ysärinä. 

Töistä niin uupunut tai töitä ollut aina ja rahat loppu ettei ole varaa ostella vaatteita puhumattakaan ruuasta loppukuussa. 

Palkkahan on 10e h. Sen verran syrjäytynyt muusta elämästä kuin kotona nukkumisesta ja töissä käynnistä, että en käy enää missään muualla vapaa-aikanani. Eikä ole varaakaan tai aikaakaan. 

T. isä 48v 

Vierailija
482/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla kuule rahat loppu ihmisillä.

Pelkkä peruseläminen on nykyään jumalattoman kallista, niin kuin tämä paskamaa olisi nykyään toinen Dubai, missä asuu pelkkiä miljonäärejä. Sitten vielä nirppanokkien takia pitäisi ostaa kalliit juhlavaatteet, koska heidän pentu valmistui koulusta. Joku lahjakin sinne pitäisi vielä muistaa ostaa, että joko sinne mennään viimeisen päälle hienosti pukeutuneena ja ilman mitään lahjaa tai sitten tullaan tavallisissa kuteissa ja tuodaan jotain lahjaksi. Kun ei vaan rahkeet riitä molempiin.

Mitä se valmistuminen tänä päivänä meinaa? Kun ei olla saatu edes kesätöitä, saati sitten oikeaa työpaikkaa. Kesä menee toimeentulotuella eläessä ja makaronia syömällä, että on siinä aihetta juhlaan! Sitten kun se työttömyys pitkittyy, niin kerkeää koulutus mennä vanhaksi ja lopulta ei enää edes osaa mitään. Kilistellään

Ei ole nirppanokkailua että pyytää pukeutumaan siististi. Tuo nyt on taas selittämällä selitetty ja ollaan vihaisia että pitäisi huomioida muut ja olla kohtelias. Olen itsekin köyhä ja pienituloinen ja silti kaapista löytyy 10-15 vuotta vanha ,siisti vihreä mekko. On säilynyt hyvän jotkut juhlavaatteet vaikka vuosia vanhat. Sitten et osta jos ei varaa lahjaan. Veisit edes ruusun tai kukkia..omaa järkeä ja tilannetajua saa ja pitää käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Taas uusavuttomuuden huippu. "En tiennyt että tulossa on hautajaiset, ei ole vaatetta". Ettekö itse huomaa, miten typerältä tuo kuulostaa?"

Kaikki hautajaiset ei todellakaan ole tiedossa etukäteen. On eri asia jos on suku täynnä 90-100v porukkaa, mutta kaikilla ei ole.

Olen ollut hautajaisissa viimeksi yläaste- ja lukioikäisenä. 

Vierailija
484/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Taas uusavuttomuuden huippu. "En tiennyt että tulossa on hautajaiset, ei ole vaatetta". Ettekö itse huomaa, miten typerältä tuo kuulostaa?"

Kaikki hautajaiset ei todellakaan ole tiedossa etukäteen. On eri asia jos on suku täynnä 90-100v porukkaa, mutta kaikilla ei ole.

Ei duunarin kannata osallistua noihin kissanristiäisiin jotka on tarkoitettu rikkaille ja uskovaisille. Isäni haudattiin korona-aikana ihan ilman mitään rituaaleja kuoppaan ja ei meistä kukaan ollut siellä katselemassa raatoa. Ei vaan ollut varaa matkustaa toiselle puolelle Suomea kun junaliput on useiden satojen eurojen arvosia. Palkka alle 2000e kk vaikka painaa yli 10h päivä.

Vierailija
485/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei duunarin kannata osallistua noihin kissanristiäisiin jotka on tarkoitettu rikkaille ja uskovaisille. Isäni haudattiin korona-aikana ihan ilman mitään rituaaleja kuoppaan ja ei meistä kukaan ollut siellä katselemassa raatoa. Ei vaan ollut varaa matkustaa toiselle puolelle Suomea kun junaliput on useiden satojen eurojen arvosia. Palkka alle 2000e kk vaikka painaa yli 10h päivä.

Hyi että onneksi et ole mun sukulainen. Raato, paljonpa kunnioitat vainajaa hyvä ettet mennyt sinne häpäisemään itseäsi ja draamailemaan.

Tosi mustavalkoista ajattelua että vain rikkaille ja uskovaisille on juhlat tarkoitettu. Et taida olla penaalin terävin kynä?

Vierailija
486/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut perheen äidin ja lapsen hautajaisissa mihin perheen isä saapui farkuissa ja kauluspaidassa. Perheen vanhemmilla lapsilla ei sentään ollut farkkuja mutta ei edes tytöillä leninkiä vaan tumman hameen kanssa joku paita. Tuli vaan mieleen että näinkö tämä isä arvostaa tilaisuutta ja teidän että muutkin kummasteli hänen pukeutumista.

Typerä ja ajattelematon kommentti

Ja ilkeä. Vain todellinen tylsämielinen keskittyy ajattelemaan hautajaisissa miksi vaimonsa ja lapsensa menettäneellä isällä on hautajaisissa farkut kauluspaidan kanssa eikä jotain muita housuja, saati tulee ilkeilemään siitä täällä.

Tietty voi miettiä, miten on mahdollista, ettei aikuisella miehellä ole pukua. Hautajaisia tulee jokaiselle

Onhan se voinut olla mutta sitä ei ehkä ole puettu. Jospa on kokenut oman olonsa helpommaksi tai siedettävämmäksi tuossa asussa. Tarpeeksi asiallista ja juhlavaa kuitenkin. Luulen että aika monelle ihmiselle olisi ihan sietämätön paikka mennä oman lapsen ja puolison hautajaisiin, joten en alkaisi arvostella.

Vierailija
487/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletpa onnekas.

Minulla 48v naisella on aina musta mekko kaapissa, jota voi tarpeen tullen käyttää hautajaisissa. Samoin mustat kengät. Äidiltäni sain lisäksi perinnöksi 50-luvun tyylisen hautajaisleningin alushameineen. Mieheltä löytyy myös sopiva musta puku ja siihen kengät. Painomme ei vaihtele, joten näitä ei tarvitse uusia jatkuvasti.

Vierailija
488/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa onnekas.

Minulla 48v naisella on aina musta mekko kaapissa, jota voi tarpeen tullen käyttää hautajaisissa. Samoin mustat kengät. Äidiltäni sain lisäksi perinnöksi 50-luvun tyylisen hautajaisleningin alushameineen. Mieheltä löytyy myös sopiva musta puku ja siihen kengät. Painomme ei vaihtele, joten näitä ei tarvitse uusia jatkuvasti.

Millä tavalla onnekas?

Vierailija
489/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tämä. Ei minullakaan ole mitään hautajaisiin sopivaa kaapissa. Viimeksi lainasin kaverilta vaatteet, kun tuli yllärinä hautajaiset. Sitä ennen olin ollut hautajaisissa joskus parikymppisenä. Ja vaikka samat vaatteet mahtuisi, niin eivät ole tyyliltään enää sellaisia, joita pitäisin.

Vähän eri asia, jos sattuu pitämään tummista väreistä ja on työssä, jossa pitää jatkuvasti siistejä vaatteita. Itse 100% etätöissä olevana en tosiaan omista sellaisia vaatteita. Koska tummat värit ei minulle sovi, on kaikki siistimmät vaatteet hempeitä pastelleja.

Vierailija
490/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommenteista huomaa ettei välitetä enää yhtään mistään ja halutaankin olla epäkunnioittava kerta loukkaannutaan siitä jos pyytää pukeutumaan juhlatilaisuuksiin asiaankuuluvalla tavalla, kuten joku kirjoitti only finland... en kutsuisi puoliakaan täältä esim rippijuhliin,häihin, virallisille syntymäpäiväjuhlille, firman juhlille. 

En minäkään, juuri tuon asenteen takia.

Sitä paitsi odottaisivat kuitenkin, että tarjolla on makaronilaatikkoa ja hyydekakkua.

Töihinkin mentäessä pukeutuisivat esim kokkina oltaessa huppariin ja farkkuihin mentaliteetilla kunhan on siistit/jotkut vaatteet päällä.  Eikun vakavasti puhuen, ei tarvitse olla rikas,ei tarvitse olla hyvintoimeentuleva jolla monen sadan euron kuteet päällä mutta juhlatilaisuuksiin odotetaan pukeutuvan siistist

Joo joo. Onhan niitä kerran vuodessa, kerran parissa vuodessa jne. tarvittavia vaatteita alennuksessa, vaan mahtaako löytyä just sopivaa kokoa, vaikka sitä kampetta siinä rekissä on? Jos on vaikka jo ehtinyt mennä, kun oli niin mainio tarjous ja sesonkiaikana riitti ostajaa ja tarvitsijaa. Työttömiä on ruvettu oikein tehtailemaan, että mites se niin on mahdollista, että ihmisillä ei nyt yhtäkkiä olekaan rahaa ostella vaatteita, joita nyt viikonloppuna tarvitaan sen yhden kerran ja seuraavan kerran sitä tarvitaan herra ties milloin. Tulee sellainen väli, että sitten se onkin jo niin muodista pois mennyt ja mauttoman näköinen rytky, ettei sitä ilkeä pistää päällensä. Ihmiset ovat kumminkin aika tarkkoja siitä, millaisissa vaatteissa kukakin juhlapaikalle saapuu. Eihän sinne sovi missä tahansa halvoissa ja vanhoissa mennä, kuten tässä ketjussa on asia hyvin selväksi tehty. On pukeutumisetiketit ja kaikki, jotka pitää olla just eikä melkein, kun juhlapaikalle saavutaan kaikkien arvostelevien katseiden alle. "Ai. Tää tuli tänne tollasissa. Voi voi, mitenkähän mä tämän jotenkin tiesin."

Vierailija
491/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut hautajaisvaatteet on varmaan kaikista monikäyttöisimmät ja edullisimmat hankinnat. Musta/tumma mekko, hame tai housut taipuu helposti muuhunkin käyttöön yläosia ja asusteita vaihtamalla. Vaatteet kun pitää hyvin niin niille on vuosiksi käyttöä. Itse ainakin käytän ihan sujuvasti samoja vaatteita eri tilaisuuksissa eri tavoin asustettuina ja yhdistettyinä.

Miehillä vielä helpompaa kun yksi tumma puku kelpaa mihin tahansa juhlaan. 

Vierailija
492/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa onnekas.

Millä tavalla onnekas?

Sillä tavalla tietenkin, että ei ole tarvinnut juurikaan hautajaisissa käydä.

Vierailija
493/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärillä olisin lapsena toivonut että olisi samanlaiset nätit juhlamekot ollut kuin muilla luokkalaisilla tytöillä mutta koska vanhemmat muka köyhiä niin tumma paita ja puuvillahousut, kyllä hävetti ja kirsikkana kakun päällä rumasti leikattu pottatukka,muutenkin kiusattiin ja sitten vielä enemmän kevätjuhlissa.

Vierailija
494/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut perheen äidin ja lapsen hautajaisissa mihin perheen isä saapui farkuissa ja kauluspaidassa. Perheen vanhemmilla lapsilla ei sentään ollut farkkuja mutta ei edes tytöillä leninkiä vaan tumman hameen kanssa joku paita. Tuli vaan mieleen että näinkö tämä isä arvostaa tilaisuutta ja teidän että muutkin kummasteli hänen pukeutumista.

Ja ilkeä. Vain todellinen tylsämielinen keskittyy ajattelemaan hautajaisissa miksi vaimonsa ja lapsensa menettäneellä isällä on hautajaisissa farkut kauluspaidan kanssa eikä jotain muita housuja, saati tulee ilkeilemään siitä täällä.

Tietty voi miettiä, miten on mahdollista, ettei aikuisel

Onhan se voinut olla mutta sitä ei ehkä ole puettu. Jospa on kokenut oman olonsa helpommaksi tai siedettävämmäksi tuossa asussa. Tarpeeksi asiallista ja juhlavaa kuitenkin. Luulen että aika monelle ihmiselle olisi ihan sietämätön paikka mennä oman lapsen ja puolison hautajaisiin, joten en alkaisi arvostella.

Minä kyllä laittaisin lapseni tai puolisoni hautajaisiin parhaat päälleni. Pitäisin tilaisuutta erityisen merkittävänä ja menehtyneitä läheisiäni niin suuressa arvossa, että haluaisin kaikin tavoin ilmaista sen. 

Vierailija
495/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysärillä olisin lapsena toivonut että olisi samanlaiset nätit juhlamekot ollut kuin muilla luokkalaisilla tytöillä mutta koska vanhemmat muka köyhiä niin tumma paita ja puuvillahousut, kyllä hävetti ja kirsikkana kakun päällä rumasti leikattu pottatukka,muutenkin kiusattiin ja sitten vielä enemmän kevätjuhlissa.

Mulla on miehenä tapana mennä aina rönttävaatteissa joka paikkaan. Kyse ei ole siitä, että ei olisi rahaa. On sitä ja myös sijoitusasuntoja. Velat maksettuasunnoista.

Olen vaan niin pihi, että en raaski ostaa. Toisaalta nykykulttuurissa tätä ei enää katsota niin kieroon. Eikä omaa varallisuuttaan edes kannata korostaa. Antaa vaan luulla köyhäksi, niin ei kukaan kysele lainoja.

Toki hautajaispuku on, mutta sitä käytetään vain hautajaisissa, ettei kulu.

Vierailija
496/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, etten tullut edes miettineeksi tätä pukeutumiskysymystä kun menin ekan kerran 2 vuotiaan lapseni kevätjuhliin. Mutta on se kyllä asiallista pukeutua juhlavasti kevätjuhliin. Se on lapsille tärkeä hetki.

Ihan 2-vuotiaat ei niin asiaan kiinnitä huomiota kuitenkaan.

Vierailija
497/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa onnekas.

Millä tavalla onnekas?

Sillä tavalla tietenkin, että ei ole tarvinnut juurikaan hautajaisissa käydä.

No ei, kun olen menettänyt ne läheisimmät ihmiset jo silloin nuorena.

Vierailija
498/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiett

Minä kyllä laittaisin lapseni tai puolisoni hautajaisiin parhaat päälleni. Pitäisin tilaisuutta erityisen merkittävänä ja menehtyneitä läheisiäni niin suuressa arvossa, että haluaisin kaikin tavoin ilmaista sen. 

Konditionaalista päätellen asia on kuitenkin vain jossittelun tasolla, et voi tietää miten oikeassa tilanteessa toimisit.

Vierailija
499/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junttiutta olla juhlistamatta merkittäviä päiviä. Itseäni hävetti suuresti joskus 8. tai 9. luokalla olla vähemmistössä arkivaatteet päällä. Sitä se teettää kun vanhempia ei voisi vähempää kiinnostaa eivätkä opeta lapsilleen mitään. 

Saman kastin perheet eivät yleensä opeta lapsilleen muitakaan asioita siisteydestä käyttäytymiseen ja perusarkitaitoja. Itse olen siis kasvanut tällaisessa perheessä ja siitä on elämässä ollut haittaa.

Vierailija
500/867 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa se olis jos peruskoulun lukuvuoden päättäjäisiin puku päällä pitäs lähtee.

Ei ole asetettu pukukoodia!

Mikä vaatefriikki täällä hilluu? Hautajaiset. Yo-juhlat, rippijuhlat, häät....

-koko ajan jotain nässyttämistä ihmisten vaatteista!

Sä oot varmaan se jolla on pieruverkarit ja likainen huppari päällä tilaisuudessa kuin tilaisuudessa.

Kuule. Mä oon oma itteni. Mä en tarvii pukua näyttääkseni et mä oon muka sivistyny. Mul on elämän kokemusta jota ei saa koulusta. Mä oon sivistyny elämästä. Turha tulla mulle sanoo et se lähtee vaatteista. Se ei lähe. Se lähtee sydämmestä. Siitä mikä on aitoo ja rehellistä.

Todellista aitoutta ovat rumat ja nuhjuiset vaatteet, läskeys, rumuus, juoppous ja huonot käytöstavat. Joo, roskasakille. Paljastat vaan kaikille sen, mitä olet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan