Pakataanko päiväkotien ja koulujen ruuat muoviastioihin?
Kun ruuat valmistetaan keskuskeittiössä, niin millaisiin astioihin ruoka pakataan? Entä koulun/päiväkodin keittiössä, miten toimitaan ruuan säilytyksen/lämmityksen suhteen?
Olen tehnyt päiväkodissa nyt keikkatyötä ja lähiaikoina olen paljon lueskellut mikromuovista ja siitä, miten sitä löytyy ihmiskehosta. Ihan ykkösjuttuna sanotaan aina, että muoviastioita pitäisi välttää ruuan, etenkin kuuman, kanssa. Kuitenkin pienten (1-2-vuotiaiden) ryhmässä kuuma/lämmin ruoka laitetaan muovilautasille ja ottokauhoina käytetään muovikauhoja. Ruoka tulee jonkinlaisissa metallisissa astioissa, mutta ovatko ne koko ajan tälläisissä? Erityisruokavalioruuat tulevat kuumana muovirasioissa eli ne lämmitetään uunissa/mikrossa niissä rasioissa. Sen lisäksi esim.leikkuulaudat missä leivät leikataan, on muovia. Kuten myös vesikannut.
Jotenkin vähän puistattaa kun jauhetaan mikromuovin vaaroista, mutta sitten päivökodeissa ja kouluissa toimitaan välinpitämättömästi. Ja niin, onhan se itse ruokakin aikamoista hiilarihöttö e-koodi tuotosta, eli ei siinäkään kehumista, mutta se onkin sitten asia erikseen.