Menkat raskauden jälkeen
Minulla on poika jo kohta 8kk ja menkkoja ei näy eikä kuulu. On yritetty käynnistää lääkkeillä, koska noin kerran kuussa tulee kovat kivut. Seuraavana edessä kohduntähystys nukutuksessa. Onko muita joilla olisi ollut samanlaista vaivaa? Mikä on ollut syynä?
Kommentit (8)
Pitäisikö tässä sitten olla huolissaan, kun menkkoja ei ole kuulunut?? En ole tullut ajatelleeksikaan. Onko jokin aika, mihin mennessä menkkojen pitäisi tulla? Meillä myös tuo jälkikasvu nyt 8 kk..
Mulla myös 8-kuinen vauva, eikä oo menkkoja ollu. 3-4 kertaa on ollu " kuivat kuukautiset" eli tullu kuukautiskivut ja muut oireet, muttei vuotoa. En oo tosin pitäny tätä minään vaivana, vaan olen ajatellu, että on normaalia ja johtuu imetyksen vaikutuksesta hormonitoimintaan. Eli en oikeastaan osaa ap:lle vastata :)
Hei!
Mulle on joka kerran kuukautiset alkaneet vasta siinä vaiheessa kun imetys on ollut hiipumassa. Esikoinen oli muistaakseni 10 kk kun kuukautiset alkavat, toinen lapsi samaa luokkaa ja kolmannen kohdalla vietettiin ekat synttärit ennen menkkojen alkamista.
:) ONNANNAA
Itsellä kaavittiin istukka, perforoitiin kohtu ja sen seurauksena ashermanin syndrooma, eli endometriumin toimiva osa kaavittiin pois ja kohtu oli täynnä kiinnikkeitä. Kovat kivut aina kuukautisten aikana mutta vuotoa vain kynnen kokoinen tahra. Ei toiminut edes teroluteilla. Otettiin kaikki verikokeet jolla pois suljettiin hormonaaliset tekijät.
Monen mutkan kautta pääsin äärimmäisen taitavan lääkärin käsiin joka sai kohtuni siihen kuntoon että pystyin saamaan vauvan.
kuukausi synnytyksen jälkeen josta seurauksena tulehdus. Miten sinulla conjugata_vera (meniköhän oikein) hoidettiin tuota Ashermanin syndroomaa? Näkyikö ultrassa vai miten selvisi?
Lopettelin imetystä kun synnytyksestä oli mennyt 8kk. Kuukautiset tulivat sen jälkeen aina säännöllisesti, mutta ilman vuotoa ja erittäin kipeinä. Menin tk lääkärille. Hän määräsi kaikki peruslabrat, katsoi ultralla ja konsultoi sairaalalääkäreitä. He vastasivat että on onni ettei aikaa ole mennyt enempää, että tila voi olla vielä korjattavissa. Lähete sairaalaan, kohtu umpeen muurautuneena. Nukutuksessa auottiin kiinnikkeitä, lopuksi kuparikierukka jotta kohtu pysyy auki eikä liimaudu uudestaan kiinni. Estrogeeni voide tuli hoidoksi myös, jotta limakalvo kasvaisi sinne takas.
Pääsin loistavan lääkärin käsiin ja sen seurauksena sain vielä lapsen. Asherman on yksi lapsettomuutta aiheuttava tila. Myöhempinä riskeinä saattaa olla että jos raskautuu, niin istukka kasvaa kohtuun kiinni, yms. Itsellä ei käynyt niin, mutta kohtu jäi sen verran muotopuoleksi että vauva jäi poikkitilaan ja jouduttiin leikkaamaan.
Sinulla on kaikki mahdollisuudet kaavinnan ja infektion vuoksi että saatat olla kohtalontoverini. Siispä kehoitan sinua hakeutumaan hoitoon. Missä päin Suomea oleilet?
Olen ollut jo monta kuukautta hoidossa Taysissa vaivan takia mutta kukaan ei osaa sanoa mikä minua vaivaa. Seuraavana on edessä kohdun tähystys nukutuksessa, aikaa ei ole vielä tullut, pitäisi tulla lähiaikoina. Minulla kaikki näyttää normaalilta ultrassa ja muutenkin mutta kivut vaan ei ole normaaleja ja se että kuukautisia ei tule käynnistyslääkkeistä huolimatta. Tämä epätietoisuus kalvaa kun tietää että jotain on vialla mutta ei tiedä mitä. Toivottavasti selviää lähiaikoina!
on tyttö vähän yli 8kk ja eilen alkoi vuoto. Tosin lopetin e-pillerien syönnin kolme viikkoa sitten juuri siitä syystä kun menkkoja ei kuulunu. Lääkäri sanoi että pillerit olis vaikuttanu siihen ja näköjään sitten se olikin niin. Mulla kans oli tarkoitus yrittää seuraavaks pillereillä käynnistää menkat mutta nyt ei sit tarviikaan. Ootko sinä syöny e-pillereitä? Mulla on ollu Cerazette-merkkiset.