Mulla näkyy silmissä sellainen värisevä kaari, mikähän tämä on...
Näkyy siis molemmissa silmissä, kokeilin laittamalla silmät vuorotellen kiinni. Mulla on kyllä migreeni, mutta ei näköhäiriöitä. Liekö uusi oire? Ei ole pää kipeä.
Kommentit (38)
Youtubessa on videoita, hae sanoilla scintillating scotoma ja kerro näyttääkö siltä.
Sarveiskalvon irtoama, silloin kiire lääkäriin. no
Vierailija kirjoitti:
Kiitos teille avusta. Nyt vähän väheni kuviot.
Ap
Migreeniksi tunnistaa siitäkin, että näköhäiriöt alkavat väistyä puolen tunnin jälkeen. Jos jäävät päälle huomattavasti pidemmäksi aikaa, on kyse jostain muusta, ja kannattaa hakeutua lääkäriin.
No niin, niin kuin joku ennusteli, tämä aamu alkoi sitten päänsäryllä :( Eilen meni suht nopeasti ohi, ehkä just puolessa tunnissa. Kiitos vain sinullekin, joka vinkkasit tuosta kestosta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina välillä tuota samaa vikaa. Aurallinen kivuton migreeni. Äidilläni oli migreeni.
Miten kauan tällaiset tapaavat kestää?
Ap
Minulla on särytön migreeni myöskin , näen vain osittain esim. näen vain osittain , ihan kuin olisi katsonut suoraan aurinkoon ja just niitä valokaaria . Ei kestä kuin max puolituntia - tunnin , jos kestää kauemmin voi olla jostain muusta kysymys . Todella inhottava vaiva , vähän pelottavakin .
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hyvä homma .
Verkkokalvo irtoamassa tai vaikkapa silmänpohjan rappeuma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina välillä tuota samaa vikaa. Aurallinen kivuton migreeni. Äidilläni oli migreeni.
Miten kauan tällaiset tapaavat kestää?
Ap
Yleensä menee ohi 20 minuutissa, mutta voi myös toistua samoin tein, jos vaikka on niskat taivaallisen jumissa. Kun itselläni oli hyvin stressaava tilanne, niin melkein viikon kestivät.
Koeta rentouttaa niskaa.
Hyvä että oli vain migreeni! Tuttavalla oli hetken aikaa sellainen näköhäiriö että ilmeisesti vain toinen silmä oli sokea. Myöhemmin meni lääkäriin lapsensa vaatimuksesta, ja hänellä olikin ollut aivoinfarkti. Jos tulee normaalista migreenistä poikkeavia näköhäiriöitä, kannattaa vähintään soittaa terveyskeskuksen neuvontanumeroon.
Migreenissä on se hankalaa, että siinä voi olla hyvin monenlaisia oireita, joita ei välttämättä osaa yhdistää migreeniin ja jotka voisivat johtua jostain muustakin. Oireet voivat myös kestää vain hetken tai jopa kuukausia yhteen menoon. Itsellä on monesti ollut jokin tietty näköhäiriö tai tuntohäiriö vain yhden ainoan kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Migreeniksi tunnistaa siitäkin, että näköhäiriöt alkavat väistyä puolen tunnin jälkeen. Jos jäävät päälle huomattavasti pidemmäksi aikaa, on kyse jostain muusta, ja kannattaa hakeutua lääkäriin.
Esim. mistä? Jos kestää kauemmin?
Näin tuollaisen vain kerran teininä. Itse migreeni puhkesi n. 35 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Esim. mistä? Jos kestää kauemmin?
Mene lääkäriin, hän selvittää sen. Ei sellaisia täällä voi diagnosoida.
Minullakin toisinaan on sellainen värisevä, kaari ja näkökenttä puolittuu.
Silmäni olen tutkituttanut, joten neurologista täytyy olla. Vaiva esiintyy harvoin, ja on ollut minulla vuosikymmeniä.
Päänsärkyä harvoin ilmiöön liittyy.
t: nimim. Assburger
Omat kokemukseni tässä. Sukuvika.
Särytön migreenikohtaus alkaa sillä, että lukemastani tekstistä näyttää puuttuvan kirjaimia. Sitten ilmestyy toiseen silmään pikkuruinen valoneliö, ja lopulta kummassakin silmässä on valtava valokaari, joka näkyy myös silmät kiinni. Koska en pysty tekemään oikein mitään, panen silmät kiinni ja lepäilen. Varttitunnissa kohtaus on ohi. Sitä ennen ja sen jälkeen on valtava väsymys pari kolme päivää. Lääkkeitä en tarvitse. Kohtaus tulee yleensä puolilta päivin, ei koskaan myöhään illalla. Stressillä ja väsymyksellä on osansa.
Verkkokalvon irtauma vei toisesta silmästä puolet näkökentästä. Ei näkynyt mitään, eikä ollut edes valoaistimuksia. Sitten leikattiin. Vuosikausia näin pieniä, liikkuvia valopalloja, kun valon määrä vaihteli voimakkaasti auringon ja varjon välillä. Nämä olivat aivan erilaisia kuin tuo migreenin värisevä sahalaitakaari.
Pienet reiät verkkokalvossa aiheuttivat näkökentän laidalle "hapsuja", kuin hiustupsuja. Reikiä on laseroitu umpeen useamman kerran.
Monien silmäoperaatioiden jälkeen lasiaisessa on kaikenlaista ajelehtijaa, joihin olen jo tottunut.
Mulla ei koskaan ole ollut päänsäryllistä migreeniä, mutta tuollaisia aurallisia silmämigreenejä kyllä. Nuorempana ne olivat voimakkaampia, auraa seurasi pahoinvointi loppupäiväksi. Vähitellen ne lievenivät ja harvenivat, väli saattoi olla vaikka viisi vuotta ja nyt ei ole tullut enää ainakaan viiteentoista.
On sellainen, että alkaa pienenä sahalaitana jommalta kummalta puolelta näkökenttää, suurenee ja liukuu samalla näkökentän yli ja sitten pienenee. Menee tosiaan ohi noin puolessa tunnissa, mutta jälkeenpäin voi olla vielä jotenkin outo olo. Ja joskus toistui vielä viikon sisällä uudelleen ja sitten ei taas vuosiin.
Ap