Tek&Talous: Todella tyly fiasko Suomen sähköautoista paljastui: Hylkäyksiä katsastuksissa sataa uskomatonta tahtia bensa-autoihin verrattuna
Sähköautoista hylättiin katsastuksessa huomattavasti suurempi osa kuin vastaavan ikäisistä bensa- ja dieselautoista. Traficomin tilastojen mukaan neljä vuotta vanhoista sähköautoista 16 % hylättiin, kun bensamalleilla vastaava osuus oli vain 5,1 %. Yleisimpiä hylkäyssyitä olivat alustarakenteiden välykset. Traficom muistuttaa, että katsastuksessa löytyvät viat voivat vaikuttaa suoraan liikenneturvallisuuteen.
Mammat, tätäkö se "vihreä siirtymä" oikeasti tarkoittaa? Että ostat sähköauton hyvässä uskossa ja sitten sitä ajetaan enemmän katsastusasemalta takaisin kuin kotipihaan? Ja arvatkaapa mitä: nämä autot on vielä usein uusia tai lähes uusia! Mutta silti niitä hylätään kuin vanhaa romua. Miten voi olla näin, jos sähköauto muka on tulevaisuutta?
Meille sanottiin että nämä on huoltovapaita, kevyitä ja kestäviä. Ja nyt paljastuu, että alustarakenteissa on välyksiä jo neljävuotiaana? Anteeksi nyt vaan, mutta moni 20-vuotias Corolla pitää paremmin kasassa kuin nämä Teslan ja ID:n muovirasiat. Ja silti meitä painostetaan ostamaan niitä tukiaisilla. Kuka tästä hyötyy oikeasti?
Omistatteko te sähköauton? Onko teidän auto päässyt katsastuksesta läpi? Kertokaa rehellisesti, kannattiko?
Kommentit (15)
Kovasti olet huolissas sähköautoista vaikka sulla on joku corollatötterö?
Mulla ainakin bensa-auton pohja on niin raavittu, että en usko että vastaavaa päästettäisiin katsastuksesta läpi ilman akuston vaihtoa.
Joten ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Kovasti olet huolissas sähköautoista vaikka sulla on joku corollatötterö?
Trafin mukaan vain 10%:lla autoilijoista on töpseliauto (eli hybridi tai sähkö). Valtaosa menee niillä tötteröillä.
Tästä vastuussa lähinnä tesla. Autokannasta yli puolet on tesloja. Citroenin ja Nissanin luvut ovat yhtä karmeat. Huolto-ohjelman puute ja heikko mekaaninen laatu näkyy katsastusasemalla.
No ei tarvi huollossa käyttää ja jos joku pusla on katsurin mielestä väljä niin vaihdetaan.
niitä nyt on mennyt aina, tehokkaissa autoissa enemmän.
On sähköauto, muttei ole vielä tarvinnut katsastaa. Näkee sitten miten käy. Sähköauto ei kyllä mielestäni ole sen ekologisempi kuin muutkaan autot.
Siis meillä Tesla ollut jo 7-8 vuotta, neljäs menossa. Tiedossa on, että auton massa kuluttaa sekä renkaita että alustaa. Ne pitää tarkistuttaa ja vaihtaa tarvittaessa. Ei nää mitään huoltamattomia autoja ole. Toki osa huolloista on tarpeettomia, verrattuna normiautoon.
Akut on edelleen niin raskaita että se nostaa auton painoa paljon suuremmaksi kuin polttomoottorillisessa autossa, ja insinöörit eivät näköjään osaa mitoittaa alustarakenteita oikein painavammille autoille, tai sitten nippelinlaskijat kieltää tekemästä riittävän vahvoja alustarakenteita, koska se on tietysti myös kalliimpaa.
Patteriautot ovat muutenkin järjettömän kookkaita, tosin niin ovat myös polttomoottoriautot nykyään mammuttimaisen suv ja crossover muodin takia. Lisäksi EU poliitikkojen kaikinpuolin mielettömät vaatimukset ovat menneet jo täysin yliampuviksi, niihin pitäisi olla jo joku raja ja järki!
Vierailija kirjoitti:
Huh huh mammat sekopää taas vauhdissa
Johan lopetin "huh huh" käytön mutta mikään ei näköjään kelpaa.
Ap
Ainahan tyhmiltä otetaan rahat jollakin tapaa pois.
Harmi vaan, että koko autoteollisuus rampautettiin.
Meillä ajetaan polttomoottorilla vaikka kilsoja tulee alle 10k vuodessa. Vaihdettiin uuteen aika hiljattain eikä edes harkittu sähköautoa.
Ensimmäiset täyssähkövolkkarit taitavat tulla Suomessa katsastusikään tänä vuonna. Ihan mielenkiintoista nähdä miten pompsutilastot kehittyvät näiden osalta, ruostuuko tukivarret paikoilleen yms.
Vihreä siirtymä on bisnestä, josta on ekologisuus ja eettisyys kaukana.