Miksei timanteille ole kannattavia jälkimarkkinoita?
En ole myymässä, mutta ihmettelen, miksi timanteille ei ole jälkimarkkinoita. Onhan ne kovin kalliita korun osia.
Mulla on tillanderin vihkisormuksessa laadukkaat timantit. Miksi sormuksella on arvoa vain, jos sen myy koruksi, mutta timanttien arvo on poissa. (Ei olla muuten varakkaita, mutta sormukseen halusin satsata.)
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä tää keskustelu kiehtoo mua.
Olis varmaan pitänyt kouluttautua korusepäkzi eikä insinööriksi.
Itse olen kultaseppä, sekä LVI-insinööri
Vierailija kirjoitti:
Kai tiesitte, että nykyään on myynnissä myös paljon synteettisiä timantteja?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Synteettinen_timantti
https://www.debeersgroup.com/about-us/our-operations/technology
https://www.haat.fi/artikkeli/mika-eroa-on-synteettisella-timantilla-ja…
Avaruus aluksen ikkunat ovat synteettistä timanttia. Koruissa synteettinen timantti voi olla kalliimpi, kuin aito, joten ei niitä käytetä.
Tarkoitit varmaan timanttia jäljitteleviä korukiviä kuten zircon briljantti hionnalla.
Vierailija kirjoitti:
https://pollitasta.fi/2016/02/03/miksi-timantti-on-niin-kallis/
Tämä oli kiinnostava linkki. Timanttien saatavuutta siis vähennetään kartellissa, jotta hinta pysyy korkealla. Suuret määrät olisi saatavissa eteläisestä Afrikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri tekee niitä itse, upeat isot timantit ei juuri maksa mitään. Valmiina kun ostaa samoilla on tyyliin 10 000 euroa, hän maksoi timanteista 400e. En ymmärrä tätä logiikkaa.
En ymmärtänyt viestiäsi. Kaverisi tekee itse timantteja? Ei kai sentään.
Jalokivien tukkukaupoista voi ostaa hiomattomia timantteja, ja sitten tehdä ne sellaiseksi kun jalokiven ajatellaan olevan. Niin voi muitakin jalokivia ja puolijalokiviä, ja joku ne on aina "tehnyt" eli hionut valmiiksi lopulta.
Ahaa, kaverisi siis hioo itse timantteja. Täytyy varmaan olla aikamoiset välineet.
Noita hiontatapoja on useita, ja briljattihionta on kai yleisin. Äkkiseltään en osaa sanoa, että paljonko tuollaisista tarvikkeista pitäisi maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa. Itse olen rakennusinsinööri. Kumpaa työtä teet? Olen se, jolle vastasit.
Vierailija kirjoitti:
Timanttikaupassa vain todella asiantunteva gemmologi voi pärjätä. Siksi timanttien markkinat ovat keskittyneet muutamaan keski-eurooppalaisen suuryhtiön väliseksi ja vähittäismyyjät ja -ostajakin löytyvät sieltä. samoilta kulmilta. Kotimaiset korukauppiaat uskaltavat ostaa vain noiden isojen sertifiomia timantteja mutta eivät juuri yksityiseltä osta. Riski on liian suuri.
Höpö höpö, ei timantti kauppa mitää raketti tiedettä ole. Ei tarvitse olla gemologin koulutusta, siihen harjaantuu nopeasti, kun ostaa, käsittelee timantteja päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://pollitasta.fi/2016/02/03/miksi-timantti-on-niin-kallis/
Tämä oli kiinnostava linkki. Timanttien saatavuutta siis vähennetään kartellissa, jotta hinta pysyy korkealla. Suuret määrät olisi saatavissa eteläisestä Afrikasta.
Eli jokseenkin samaan tapaan, kuin mitä Lähi-Idässä on vuosikymmenet säännöstelty öljyn saatavuutta, että sen hinta pysyisi korkeana, vaikka päivässä voisivat kymmenkertaistaa viennin. Toisaalta mikään luonnonvara ei täysin ehtymätön ole, joten sikäli maailmankilpailussa täysin ymmärrettävää. Toisaalta suomalaiset on esim.metsiään myyneet pitkään kuin viimeistä päivää, vaikka vähemmällä olisi siinäkin saattanut ansaita enemmän, ja luonnonvaroja säästynyt??
Vierailija kirjoitti:
Timantteja käytetään muuallakin kuin koruissa, esim. hammaslääkärin porassa on timanttipää. Sellaiseen voisi kierrätystimantit sopia.
Niissä käytetään tasa kokoisia teollisuus laatuisia raakatimantteja, vanhoja timanneja ei niihin voisi laitta, korkeintaan lasimestarin leikkuu veitseen sopivasti rikkimenneen kohtuu kokoisen timantin palasen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa. Itse olen rakennusinsinööri. Kumpaa työtä teet? Olen se, jolle vastasit.
Nuorena opiskelin kultasepäksi ja tein timanttikoruja. Myöhemmin opiskelin inssiksi ja töitä on piisannut hyvällä palkalla, siksi vaihdoin alaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena opiskelin kultasepäksi ja tein timanttikoruja. Myöhemmin opiskelin inssiksi ja töitä on piisannut hyvällä palkalla, siksi vaihdoin alaa.
Okei, eli korunvalmistus ei ollut kovin kannattavaa.
Ei timanti ole ikuisia, ne palavat ja halkeilevat, kun niitä kaltoin kohtelee