Maaseudulla eläminen työttömälle vasta kallista on
Oletetaan että koko ikänsä 55 vuotta on asunut esim Helsingissä. Sitten pitäisi puoli pakolla muuttaa maalle koska on joutunut työttömäksi ja elää 100 % sosiaalituilla.
Kaulunkilaisella ei ole ajokorttia, koska kaupungissa sellaista ei tarvita. Kaupunkilaisella ei välttämättä ole edes polkupyörää, sillä kaupungissa sitä ei tarvita.
Maalla pitää käyttää busseja tai taksia päästäkseen edes kauppaan. Ja se kauppa on K-market jossa hinnat ovat kolmanneksen kalliimpia kuin Prismassa. Maalla ainoa ilmainen, huom kengät kyllä kuluvat, harrastus on luonnissa kävely. Entä jos ei pidä luonnossa kävelystä. Ei se ole mikään itsestään selvyys. Lähin kirjasto on vain bussilla/taksilla saavutettavissa. Mitään muuta ei voi tehdä kuin olla kotona homeisessa yksiössä.
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoijaa. Joku on päästään pahasti vialla ja se en ole minä. Ok, olen kun täällä höpöttelen. Tapan aikaani. Minä. Maalaisjuntti 😂
Myönnä vaan nyt ne diagnoosisi, ja ole ylpeästi maalaisjuntti! :D Mitäs naapurin jorma teki eilen, menikö uudenmaan rekkarin autoja pihan ohi tänään? :D
Mä oon mikä oon. Haittaakse? Naapurin Jorma ajoi eilen ja tänään passkaa eli lietettä pelloille. Mukana myös haju. Pihan ohi ei ajanut kukaan kun ei ole ohiajotietä. Vai lasketaanko polku ohiajotieksi? Supparin paska siellä oli. Siinä tärkeimmät. Oliko muuta?
Jatka toki, juttusi ovat sen verran "mielenkiintoisia"! :D Mites ne diagnoosit, kerro nyt rohkeasti vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siellä maaseudulla on yksiöitä tai vuokra-asuntoja ylipäänsä, ne on todellakin keskuksissa sen kaupan ja kirjaston vieressä, eikä jossain keskellä ei-mitään.
Ei välttämättä. näitä halpoja yksiöitä ja asuntoja löytyy valitettavasti juurikin näistä viimeisiä huokauksiaan vetelevistä kyläpahasista josta on kaikki palvelut ja ihmiset kadonneet jo aikoja sitten monien kymmenien kilometrien päähän.
Joo-o suonsilmäkkeeseen kainuuseen joudut jos yhtään alle Töölön hintojen yrität asua. Sama levy pyörinyt grammarissa ketjusta toiseen.
Sitten palataan hetkeksi helsinkiläisten houreista reaalimaailmaan. Suomessa on virallisesti 109 kaupunkia joista ainostaan kymmenessä on edes 80 000 asukasta.
Missä tahansa 80 000 asukasta pienemmässä kaupungissa on kävelymatkan päässä kaikista keskustan palveluista kerrostaloissa vuokra-asuntoja jotka ovat merkittävästi edullisempia kuin pk-seudulla ja Tampereella, Turussa tai edes Oulussa ja voitteko uskoa: niistä kaikista pääsee vaikka julkisilla Helsinkiin täsmälleen yhtä usein kuin stadilaisessa lähiössä autottomuuttaan voihkiva työtön siellä oikeasti käy..
Kaiken lisäksi Suomessa on paljon kaupunkimaisia kuntia jotka eivät ole virallisesti kaupunkeja vaikka niiden väkiluku ja palvelut ovat reilusti pikkukaupunkeja suurempia.
"kaupunkimaiset" kunnat ja Suomen "kaupungeista" n. 90 prosenttia ovat pelkkää eräreittiä ja ihmiset ovat tuon MT-metsämiehen kaltaisia juntteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoijaa. Joku on päästään pahasti vialla ja se en ole minä. Ok, olen kun täällä höpöttelen. Tapan aikaani. Minä. Maalaisjuntti 😂
Myönnä vaan nyt ne diagnoosisi, ja ole ylpeästi maalaisjuntti! :D Mitäs naapurin jorma teki eilen, menikö uudenmaan rekkarin autoja pihan ohi tänään? :D
Mä oon mikä oon. Haittaakse? Naapurin Jorma ajoi eilen ja tänään passkaa eli lietettä pelloille. Mukana myös haju. Pihan ohi ei ajanut kukaan kun ei ole ohiajotietä. Vai lasketaanko polku ohiajotieksi? Supparin paska siellä oli. Siinä tärkeimmät. Oliko muuta?
Jatka toki, juttusi ovat sen verran "mielenkiintoisia"! :D Mites ne diagnoosit, kerro nyt rohkeasti vaan!
Gastriitti ja jännityspäänsärky. Voidaanko nyt keskustella maaseudusta eläimineen? Pöljä!
No kerro juntti niistä rakkaista eläimistäsi, mitä muilta lupaa siihen kysyt, oletko jotenkin jälkeenjäänyt?
Vierailija kirjoitti:
No kerro juntti niistä rakkaista eläimistäsi, mitä muilta lupaa siihen kysyt, oletko jotenkin jälkeenjäänyt?
Rakas eläimeni? Eikö pitänyt keskustella maaseudusta ja luonnon eläimistä? Kuka nyt on sekaisin 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakas eläimeni? Eikö pitänyt keskustella maaseudusta ja luonnon eläimistä? Kuka nyt on sekaisin 🤔
No etkö saa kerrottua nyt niistä eläim(iinsekaantumis)istäsi? Kerro nyt, kaikki odottavat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No etkö saa kerrottua nyt niistä eläim(iinsekaantumis)istäsi? Kerro nyt, kaikki odottavat!
No etkö saa kirjoitettua nyt jotain järkevää? Yritä nyt, kaikki odottavat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No etkö saa kirjoitettua nyt jotain järkevää? Yritä nyt, kaikki odottavat!
Juu, otan sinun jutuistasi mallia, odota hetki. :D :D :D :D Typerys :D
No nyt pian mt- maalaistorvelta niitä eläinjuttuja, joita jo kolmen sivun ajan on toitotellut?
Hoh hoijaa, taidan ruveta kattomaan Sykettä kun oot niin 🥱
Vierailija kirjoitti:
No väsynythän olet ollut koko päivän, katselehan sitä. Yleisö jäi nyt odottamaan sun jänniä eläinjuttuja!
Vierailija kirjoitti:
"Oletetaan että koko ikänsä 55 vuotta on asunut esim Helsingissä. Sitten pitäisi puoli pakolla muuttaa maalle koska on joutunut työttömäksi ja elää 100 % sosiaalituilla."
Niin, mitään välimuotoahan ei Suomesta löydykään etu-Töölön yksiön ja kainuulaisella suolla 5km pitkospuiden päässä sijaitsevan sähköttömän ja vedettömän salotöllin välillä.
Heti kun jäät työttämäksi niin kela tiputtaa uusavuttoman tsadilaisen helikopterilla suonsilmäkkeeseen että syö vaikka jotain karpaloita siellä.
Teen etätöitä muutaman kuukauden vuodessa suunnilleen viiden kilometrin päässä siitä suonsilmästä ja muuten olen Alankomaissa. Otan mielelläni helikopterikyytiä vastaan yhden stadilaisen pehmeään laskuun. Sähköt, kaivosta kantovesi ja ulkohuusi auttaa varmaan vähän. Pari päivää menee varmaan shokissa mutta viikossa päässee jos pitkospuille jos laittaa vaikka palan rieskaa matkaan?
Vau, oikein Hollannissa, huh ja vau!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No väsynythän olet ollut koko päivän, katselehan sitä. Yleisö jäi nyt odottamaan sun jänniä eläinjuttuja!
Noup. Tein töitä, ruokin eläimet, kävin lenkillä, kävin kalassa, tein ruokaa, kävin lenkillä, tein töitä, kävin saunassa + uimassa, ja paljon muutakin. Meillä maalla ahkeroidaan melkein 24/7. Kevät ja kesä on ihanaa aikaa. Maistuis varmaan sullekin. Siis elämä landella. Tai sitten ei. Sä trollaat, mä elän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noup. Tein töitä, ruokin eläimet, kävin lenkillä, kävin kalassa, tein ruokaa, kävin lenkillä, tein töitä, kävin saunassa + uimassa, ja paljon muutakin. Meillä maalla ahkeroidaan melkein 24/7. Kevät ja kesä on ihanaa aikaa. Maistuis varmaan sullekin. Siis elämä landella. Tai sitten ei. Sä trollaat, mä elän.
Kerro nyt niistä eläimistäsi, maalaistrolli. Ja vaikutat elävän, ainakin palstalla, MT-ukkeli :D
Asuin 7000 asukkaan maaseutukylässä ja löytyi s-markettia ja halpahallia, uimahallia ja urheilukenttää, talvella hiihtoladut. Kuntosalit yms myös. Hyvin pystyi harrastamaan ja ihan kävellen pääsi kauppaan. Junalla sitten tunnissa isoon kaupunkiin.
Minä en ole ikinä palstalla, vain "vietän aikaa" ja kertoilen mitä naapurin jormalle kuului ja trollailen tsykolokeista ja välillä myös muistan ottaa lääkkeeni. -metsämies idästä