Olenko hullu, jos jätän teinit keskenään asumaan ja olen itse viikot työpaikkakunnalla?
Ikää heillä 17 ja 18. Nuoremmalla vaikeuksia käydä koulussa ja vanhempi käy töissä, mutta lähtee armeijaan talvella, joten tuo nuorimmainen jäisi sitten yksin.
Itse olen ollut pitkään työttömänä ja nyt tarjoutui mahdollisuus työllistyä.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut asuvat tuon ikäisenä jo itsekseen opiskelupaikkakunnalla. Miettisin kyllä tuota 17-vuotiasta. Jos hänellä on jo nyt vaikeaa, miten sitten, kun et ole paikalla?
Ainakaan se ei ole tilannetta helpottanut, että mä olen paikalla. Ehkä hän voisi jopa alkaa ottaa vastuuta itsestään, kun en ole holhoamassa?
Ap
Olet ap oikeassa. Se saattaisi olla myös positiivinen ratkaisu. Ihan kokeilemisen arvoinen asia, mutta tosiaan, kuten joku tuossa jo totesi, olisiko alkuun mahdollista saada työpaikalta vaikka 1 etäpäivä viikossa ja miten kaukana työpaikka sijaitsee?
Opeta ne ainakin ottamaan muut huomioon. Meidän naapurit jätti 18-vuotiaan yksin kotiin. Kun nuori siivosi, laittoi musiikin täysille. Siis aivan täysille. Siivosi kyllä huolella kun tuntikausia kesti. Kävin ovella sanomassa ja vastaus oli, että päivällä saa olla ääntä.
Sitten tuli viikonloppu. Bileet! Laitoin vanhemmilleen viestin, että onko odotettavissa että bileet kestää yöhön vasta vai mitä? Vanhempien vastaus oli, että koska he eivät ole paikalla, niin eivät voi puuttua asiaan. Toivoivat "koko kylä kasvattaa"-meininkiä.
Esimerkkejä olisi enemmänkin, mutta tuossa pääkohdat.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs mieltä ne sun lapset ovat?
En ole vielä kysynyt, mutta tuskinpa ovat sitä vastaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Opeta ne ainakin ottamaan muut huomioon. Meidän naapurit jätti 18-vuotiaan yksin kotiin. Kun nuori siivosi, laittoi musiikin täysille. Siis aivan täysille. Siivosi kyllä huolella kun tuntikausia kesti. Kävin ovella sanomassa ja vastaus oli, että päivällä saa olla ääntä.
Sitten tuli viikonloppu. Bileet! Laitoin vanhemmilleen viestin, että onko odotettavissa että bileet kestää yöhön vasta vai mitä? Vanhempien vastaus oli, että koska he eivät ole paikalla, niin eivät voi puuttua asiaan. Toivoivat "koko kylä kasvattaa"-meininkiä.
Esimerkkejä olisi enemmänkin, mutta tuossa pääkohdat.
Olen viikonloppuisin kotona ja täällä ei edes ole musiikkilaitteita, joista lähtisi kovaa ääntä. Ja tuo kyseinen nuori oli ihan oikeassa, päivällä saa kuulua ääntä, myös musiikkia ihan samalla tavalla kuin pikkulasten huutoa ja koirien haukuntaa.
Ap
Onhan tuo vastuutonta. 17-vuotias on herkässä iässä, en jättäisi yksin etenkään ongelmaista.
Keskustelisin nuoren kanssa ja jos sovitaan pelisäännöt ja hänellä halu itsenäistyä ja ottaa vastuuta, niin ehkä kokeilisin. Sitten irtisanoutuisin ja ottaisin karenssin, mikäli homma ei toimisikaan.
Itse muutin 17-vuotiaana pois kotoa, mutta eri asia kun kävin viikonloppuisin töissä ja hoidin lukion ilman vahtimista. Ei minua kukaan ole koskaan paaponut tai kysellyt läksyjen perään.
Jos nuori itse haluaa, niin silloin tuon ikäisillä ei ole mitään ongelmaa itsenäistyä tarpeeksi että pärjää viikot omillaan. Kyse on ennen kaikkea motivaatiosta.
Jos nuoremmalla on vaikeuksia käydä koulussa, niin silloin siitä tulee äkkiä ongelma sen suhteen että kun kotona ei ole ketään pakottamassa, tuleeko tilanne että viikon aikana ei sitten lähde kouluun ollenkaan eikä tee muutenkaan mitään.
Mitäs mieltä ne sun lapset ovat?