Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko hullu, jos jätän teinit keskenään asumaan ja olen itse viikot työpaikkakunnalla?

Vierailija
30.05.2025 |

Ikää heillä 17 ja 18. Nuoremmalla vaikeuksia käydä koulussa ja vanhempi käy töissä, mutta lähtee armeijaan talvella, joten tuo nuorimmainen jäisi sitten yksin.

Itse olen ollut pitkään työttömänä ja nyt tarjoutui mahdollisuus työllistyä.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi koko viikoksi yksin 17-vuotiasta, jolla ennestäänkin vaikeuksia koulussa. Kuinka kaukana se työpaikka olisi, onko sieltä mahdollista edes käydä kotona viikolla? Voiko jonkun päivän viikossa tehdä etätyötä?

sen18-vuotiaan voisin hyvinkin jättää.

Vierailija
2/29 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut asuvat tuon ikäisenä jo itsekseen opiskelupaikkakunnalla. Miettisin kyllä tuota 17-vuotiasta. Jos hänellä on jo nyt vaikeaa, miten sitten, kun et ole paikalla? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt niin, että muutin toiselle paikkakunnalle ja lukiolaiset jäivät keskenään. Asuivat keskenään melkein kolme vuotta. 

Vierailija
4/29 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut asuvat tuon ikäisenä jo itsekseen opiskelupaikkakunnalla. Miettisin kyllä tuota 17-vuotiasta. Jos hänellä on jo nyt vaikeaa, miten sitten, kun et ole paikalla? 

Ainakaan se ei ole tilannetta helpottanut, että mä olen paikalla. Ehkä hän voisi jopa alkaa ottaa vastuuta itsestään, kun en ole holhoamassa?

Ap

Vierailija
5/29 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole. Muutin kotoakin jo 16-vuotiaana. 

Vierailija
6/29 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä ei ole ongelma, mutta en haluaisi jättää huonosti voivaa nuorta yksin. 

Vierailija
7/29 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on nuoremmankin korkea aika opetella itsenäisyyttä. Kohta aikuinen jo. Itse kyllä käyttäisin tuon työmahdollisuuden. 

Vierailija
8/29 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuon ikäiset voi jättää. Jos sillä 17-vuotiaalla on vaikeuksia käydä koulussa silloinkin kun sinä olet työttömänä kotona hyysäämässä, niin turhaan sinä sitä edes hyysäät. Aika kokeilla pärjätä nyt enempi omillaan, ja sille 17-vuotiaan toimintakyvylle voi tehdä ihan hyvääkin vähän itsenäistyä ja se ettei ole työtön aikuinen kotona olemassa.

Yläasteikäisiä en jättäisi, mutta tuollaiset lähes täysi-ikäiset on eri asia. 

Vierailija
9/29 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista tulla keskellä viikkoa esim yhdeksi illaksi ja yöksi kotiin? Haluaisin olla tukena nuorelle, mutta samalla opettaa itsenäisyyttä. 

Vierailija
10/29 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hulluutesi ei johdu vain tuosta syystä.

Vierailija
11/29 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista tulla keskellä viikkoa esim yhdeksi illaksi ja yöksi kotiin? Haluaisin olla tukena nuorelle, mutta samalla opettaa itsenäisyyttä. 

Periaatteessa joo, mutta ajomatka on 2 h suuntaansa.

Ap

Vierailija
12/29 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse taas ottaisin reipastavan kannan. Tukena kerkeää olla viikonloppunakin. 

Vierailija
13/29 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan se ei ole tilannetta helpottanut, että mä olen paikalla. Ehkä hän voisi jopa alkaa ottaa vastuuta itsestään, kun en ole holhoamassa?

Ap

Muualla maailmassa tätä kutsuttaisiin heitteillejätöksi, Suomessa 17-v. joka on vielä lapsi, joutuu pärjäilemään yksinään. Mieti vielä toisen kerran.

Vierailija
14/29 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen, että tämä voisi tehdä ihan hyvää. Lapsi ei oikein osaa tehdä mitään, jos mä olen paikalla, ja odottaa mun ohjausta. Oon varmaan ollut ihan liian holhoava ja huolehtiva hänen kohdallaan.

Ap

Vierailija
15/29 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Muualla maailmassa tätä kutsuttaisiin heitteillejätöksi, Suomessa 17-v. joka on vielä lapsi, joutuu pärjäilemään yksinään. Mieti vielä toisen kerran.

Ei hän yksinään joudu pärjäämään. Ilman äidin fyysistä läsnäoloa vain.

Ap

Vierailija
16/29 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin outoja vastauksia kyllä! Muutin itse pois kotoa 15-vuotiaana ja oma lapseni 16-vuotiaana. Omalla kohdalla vanhemmat asuivat niin kaukana, ettei edes voinut puhelimella soittaa kuin harvoin.

Ei tuossa kyllä ole mitään ongelmaa, toinen lapsi on täysi-ikäinen ja toinenkin on ihan kohta. He ovat jo itsestään vastuussa joka tapauksessa.

Paapomiskulttuuri on kyllä yksi syy miksi nuoret eivät enää oikein pärjää, pojat varsinkaan. Itsellänikin on ystävä, joka käy siivoamassa aikuisen lapsensa kotona.

Vierailija
17/29 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja siskoni asuttiin keskenään sisko 15v ja minä 16v kun äiti oli toisella paikkakunnalla töissä, isä oli kuollut, huolehdimme koulun käynnistä ja oli kaupassa tili jolla ostimme ruuat, muistan että teimme vuoroon makkarakeittoa ja riisipuuroa. Hyvin meillä sujui.

Vierailija
18/29 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei ole heitteillejättö  tässä tapauksessa. Ap on aktiivinen huolehtiessaan järjestellä lasten asumista kun työpaikka on kauempana. Toinen lapsi on jo täysi ikäinen ja toinenkin 17v.

Vierailija
19/29 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko silti etäyhteys, videopuhelut ja puhelut. Ettei ihan yksin jää. Entä siivous, riittävä ruoka ja jos kaveri tulee kylään. Paloturvallisuus, hella, sauna? Tai jos tulee ensiapua vaativa tilanne, onneksi ei yleensä tule. Naapuri on kuulolla myös jos teini tarvitsee kyydin tai apua johonkin? Ja muu tuttu, sukulainen?

Vierailija
20/29 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen, että tämä voisi tehdä ihan hyvää. Lapsi ei oikein osaa tehdä mitään, jos mä olen paikalla, ja odottaa mun ohjausta. Oon varmaan ollut ihan liian holhoava ja huolehtiva hänen kohdallaan.

Ap

Ja nyt meinaat, että voit heittää tuollaisen lapsen ilmaan kuin pallon ottamatta koppia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan