Kuuluuko väkivallalla uhkailu riitoihin?
Kirjoitan tänne kun en enää tiedä mitä tehdä. En kehtaa puhua asiasta edes terapeutilleni. Olen niin väsynyt kun uneton yö taas takana.
Kun riitelemme aviomiehen kanssa, hänellä napsahtaa yhtäkkiä. Sitten hänestä tulee ihan järkyttävän vihainen ja haukkuminen alkaa, siihen kuuluu alistava ja vähättelevä sävy, esim. olen tuolloin pieniaivoinen, vähä-älyinen taakka, josta on vain harmia kaikille kenet tunnen.
Sitten tähän haukkumiseen liittyy uhkailua ja välillä esim. tönimistä, naamaan eteen tuloa, käsien puristelua ja sellaista kevyttä läpsintää.
Viime yöllisen riidan päätteeksi hän kuitenkin totesi, että aikoo iskea pääni seinän läpi, jos vielä herätän hänet. Toisti tämän uhkauksen ja sanoi, että teen oikeasti niin.
Tuollaisten tilanteiden jälkeen tunnen itseni pieneksi ja jähmetyin ihan kokonaan. Myöhemmin järkeilen aina itselleni, että se oli mun syytä ja hänellä oli oikeus suuttua. Se tuntuu kuitenkin väärältä. En voi kunnolla antaa tunteiden tulla eli itkeä, koska hän on kieltänyt itkemästä sängyssä. Kerran kun tein niin, hän syöksähti muhun kiinni ja uhkaili jälleen.
Tämä on ensimmäinen pidempi parisuhteeni ja siinä ensimmäisessä oli myös mies, joka haukkui ja uhkaili mua. Eli tällaistako se on? Luulen, että uhkailu on lisääntynyt mentyämme naimisiin vuosi sitten.
Kommentit (37)
Kuulostaa omalta avioliitoltani! Se alkoi loukkaantumisista ja riitapäissään sanotuista ikävistä asioista, ja muuttui lopulta koko persoonani lyttäämiseksi ja arvaamattomaksi, väkivaltaiseksi käytökseksi. Kesti vuosikymmenen, ennen kuin tilanne eskaloitui siihen pisteeseen, että tajusin lähteä. Se oli myös oma ensimmäinen seurustelusuhteeni, ja ajattelin että monenlaiset asiat kuuluvat intohimoiseen rakkauteen.
Paras neuvoni on, että järjestät asiasi niin, että voit lähteä kertaheitolla. Ja huolimatta uhkailuista, lupauksista ja itkusta (mitä tulee ihan varmasti!) et palaa enää yhteen. Hän lupaa muuttua, mutta tuollainen muutus ei synny tahdonvoimalla eikä pakkotilanteessa. Onnistuakseen se vaatii kokonaisvaltaisen elämänmuutoksen, terapiaa ja itsetutkiskelua, ja se ei onnistu sinun ja hänen välisessä dynamiikassa. Kokemusta on tästäkin. Joten lähde.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi huonosti kirjoitettu tekstini. Toivottavasti siitä saa edes jotain selkoa.
Ap
Enviitsinyt lukea
Suomalaisten miesten tulisi ottaa oppia muslimi miehiltä, he ymmärtävät naisia ja osaavat myös käsitellä ja näin siis tulla aina mitä parhaiten toimeen naisten kanssa.
Meidänkin, siis Suomalaisten miesten olisi jo aika miehistyä.
Miksi naiset ovat väkivaltaisen miehen kanssa. Onko se niin komea ettet halua erota. Onko elämäsi niin hyvää sen kanssa että haluat jatkuvasti olla alistettuna parisuhteessa. Ei kannata kysellä täältä mitään jos ei ole rohkeutta erota koska et halua erota. Ja aina menee pahemmaksi. Ei miehen luonne muutu paremmaksi jos se haukkuu, tönii ja on väkivaltainen.
Ja muutenkin sairaan tyhmä kysymys aloittajalta. Väkivalta ei kuulu parisuhteeseen muutenkaan. En ymmärrä miksi naiset on sellaisen miehen kanssa muuten että mies on komea ja se on varakas.
Väkivalta on yksiselitteisesti väärin.
Jäin ihmettelemään tuota kommenttia "jos et anna nukkua". Pidätkö puolisoasi hereillä? Sekin on väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pää sekoaa kun ajattelen, että onko kaikki mun omaa syytä. Olenhan minäkin ollut riidassa mukana.
Ap
Sairauttasi kutsutaan parillakin termillä, läheisriippa ja piilonarsismi. Piilonarisit päätyvät usein yhteen julkinarsistin kanssa. Heidän säröt osuu kipeästi yhteen, toinen oikeuttaa ja toinen alistuu.
Mikäs fakiiri sinä olet? Tiedät kaikesta kaiken.
Syntymäpaikka, vuosi, koulutus ja CV niinku olis jo.
Villisti veikkaan, että ap:lla on traumatausta joka on saanut ap:n jäämään tuollaiseen suhteeseen. Silloin lähteminen ei ole niin helppoa koska oma mieli on jo alistettu.
Ota tämä asia puheeksi siellä terapiassa.
Täysin normaali parisuhde jänniksen kanssa. Mitään ihmeellistä asiassa ei ole, jatkakaa.
Lähde nyt hyvä nainen menemään vielä kun ehdit. Kukaan ei ansaitse olla tuollaisen kohteena. Mitä kauemmin siinä olet, sitä suuremmat jäljet se sun psyykeeseenkin jättää. Usko pois, itsekin aikanaan roikuin aivan liian pitkään väkivaltaisen naisen kanssa. Sun on nyt tehtävä se päätös että lähdet ja myös pidettävä se. Tuo tyyppi ei tule muuttumaan, vaikka kuinka lupailisi.
M45
Vierailija kirjoitti:
Väkivaltaa on myös herättäminen keskellä yötä ja toisen unensaannin estäminen.
Tuo on ehdottomasti totta. Vaikka ei tietenkään tarkoita että tuo muu olisi ok.
Vierailija kirjoitti:
Pää sekoaa kun ajattelen, että onko kaikki mun omaa syytä. Olenhan minäkin ollut riidassa mukana.
Ap
vaikka olisit mukana riidassa, sen kuuluu olla vain riitaa. ei niin että uhkaillaan väkivallalla. ja eihän tuo ole vain uhkailua kun tulee naamalle, läpsii, puristelee, tönii..se on jo fyysistä väkivaltaa. ja tuo tulee vain pahenemaan tuosta. ja kun se yksi ylilyönti voi olla kohtalokas ja hengen vievä. hae apua nyt kun mitään todella pahaa ei ole tapahtunut. ja puhu sille sun terapeutille, niin saat näkökulmaa asiaan. elät todella vaarallisen ihmisen kanssa. voimia sinulle että pääset irti vahingoittavasta suhteesta
Tyypillinen nainen.
Haastat itse riitaa, etkä kestä omien toimiesi seurauksia
Mitäpä jos keräät rohkeutta kertoa noista asioista sille terapeutille. Hän varmasti osaa neuvoa sinua tilanteessa...
Ei ole tuo suhde terveellä pohjalla vaan peruuttamattomalla tavalla sairas suhde. Jos ihminen on valmis sanomaan sinulle tuollaisia uhkauksia, niin se oli siinä. Oman terveytesi ja henkesi vuoksi, eroa.
Sä olet aapee ihan sekaisin. Tuo suhde on huono sinulle ja sille toiselle. Kärvistätte toisenne.
Nyt vaan omaan rauhaan.