Jaahas, nyt se lapsenteko buumi on laskenut. Lapsia syntyy reilusti viime vuosia vahemman. Miksi teille ei esim tulee enempaa lapsia?
Kommentit (23)
syksyllä tilaukseen. Jos Luoja suo meille vain vielä yhden. Neljännenkin voisin tehdä, mutta mies sanoo, että rahat riittää maksimissaan kolmeen (se on kyllä fakta, koska neljännestä pitäisi vaihtaa tila-autoon, isompaan taloon jne).
HEdelmällisyys laskee roimasti nelikymppisenä ja et välttämättä edes tule raskaaksi. Miksi ette pistä seuraavaa jo nyt tai vuoden päästä tulemaan?
Eikö viime vuonna just syntynyt tosi paljon lapsia?
40 v ikä ei kyllä mielestäni mikään este ole, jos ei ole ollakseen.
Vierailija:
Eikö viime vuonna just syntynyt tosi paljon lapsia?
Opiskelijoita? työttömiä? mitä???
Omituisia ajatuksia ihmisillä... " ei ole varaa"
Sen verran rankkaa tämä kuopuksen vauva-aika on ollut että vähäisetkin vauvakuumeen rippeet ovat kadonneet kuin tuhka tuuleen.
Alkuun yksikin olisi riittänyt, sitten kaksi ja nyt kolmen jälkeen tuntuu aika varmalta, että meidän perhe on nyt juuri sopivankokoinen. Mutta never say never ;)
Yhteiskunta tukee suurperheitä ehkä taloudellisesti jotenkuten, mutta ei asenteellisella tasolla. Esim. ajatus jokaisen lapsen hoitamisesta kotonoa vähintään 3-vuotiaaksi tarkoittaisi käytännössä jomman kumman vanhemman työelämähaaveiden romuttumista... Tarkoitan suurperheellä yli kolmea lasta, ja ongelma syntyy etenkin pitkistä ikäeroista (on ollut kiva antaa jokaisen lapsistamme olla rauhassa perheen pienin). Pelkkä järkisyy ei kuitenkaan lapsihaaveita meillä kaataisi, jos aidosti suurempaa perhettä toivottaisiin :)
Itse en taida yrittää ensimmäistäkään samasta syystä. Missä vaiheessa sulla on niitten kahden kanssa alkanut helpottaa ja miten tulit tulokseen tehdä vielä toinenkin, jos jo ekan kohdalla tiesit ettet pidä vauvoista? Vai tiesitkö jo ennen ekaa? Olisi mielenkiintoista kuulla.
lapset sain, tulivat aika putkeen. Kyllä sitä siinä vaiheessa kun kuopus oli 1,5v tiesi ettei enää ikinä! On niin helppoa sitten jo isompien lasten kanssa olla, jopa palkitsevaa! Voi jutella kuin ihmiselle ja he vastaavat. Osaavat itse pukea, syödä, käydä vessassa jne.
Mutta vauvat! Eivät osaa sanoa missä mättää, karjuvat vaan! Yötä päivää ja mikään ei ole hyvä. Juuei.
20
yhteiskunta ei todellakaan tue suurperheitä milläänlailla.
Ihan omin palkoin ja tuloin on toimeen tultava. Ainut mitä sieltä yhteiskunalta tulee on lapsilisät ja se kotihoidontuki... Ja ne nyt tulee kaikille jotka mukuloita yleensäkkin tekeee
Tarpeeksi olen ollut tekemisissä kavereitten vauvojen kanssa että tiedän, ettei haittaa jos meille ei sellaista tule, varmaan jopa päinvastoin. Tehköön niitä rääkyviä inisijöitä ne, jotka siitä touhusta nauttivat. (Ja minulla oli vieläpä vauvakuume vielä joku aika sitten, mutta niiden vauvojen kanssa oleminen on parantanut sen ;) )
...ja tämän sanon kokemuksella, sillä olen lapsesta asti vihannut vauvoja! Nyt kuitenkin yllätysraskauden takia olen joutunut sopeutumaan ajatukseen, että pääsen yökkäillen vaihtamaan kakkavaippoja ja tiedättekö mitä? Se ei enää olekaan maailman kamalin ajatus ;). Ihan oikeasti!! Jos uusi tulokas on samalla uusi perheenjäsenemme, jota innokkaasti odotetaan ja jopa rakastetaan, miksei hänestä haluaisi pitää huolta? Kuinka moni antaisi oman läheisensä jäädä makaamaan omiin ulosteisiinsa, jos tämä muuttuisi yhtäkkiä vihannekseksi? Miettikääs!
Meillä on suunnitelmissa 2-3 lasta 5 vuoden välein, tulevaisuus näyttää miten käy :). Voi olla, etten tahdo enää ainuttakaan tai sitten myönnyn miehen ajatuksiin ja kasvatamme suurperheen ;P.
50 neliön kaksio on auttamatta pieni nelihenkiselle perheelle +koiralle.
Ehkä sitten kun kuopus menee eskariin...
rakastan näitä yli kaiken. Ikä alkaa tulla vastaan. terv. Äiti -69
Ikää on vähän yli 30 v. Eli meille saa toinenkin tulla vaikka epävarmassa pätkätyössä olenkin.
Enempään ei ole varaa.