Norjan myrkkylohi on maailman myrkyllisimpiä elintarvikkeita
Lohen rasvapitoisuus on jopa noin 35%, luonnollisesti lohessa olisi vain 10-15% rasvaa. Rasva sitoo itseensä paljon enemmän ympäristömyrkkyjä.
Kommentit (50)
Norjan lohen ongelma ei ole rasva sinänsä eikä välttämättä ympäristömyrkyt, vaan se antibioottiroska mitä niille syötetään.
https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/ohjeita-kuluttajille/uutisia…
Kalaa pitäisi syödä vain kohtuullisia määriä ja joitakin kaloja vain kerran 2 kk:ssa. Niissä on erittäin paljon ympäristömyrkkyjä.
Eikä varsinkaan kuvitella, että ne erikoisen terveellisiä olisivat.
Vierailija kirjoitti:
Lohi upotetaan smetanaan ja kermaan, no hui kauheaa. Lisätkää vielä puoli kiloa rasvaista juustoa.
Ymmärtäisin sinun puutteen kalasta jos reseptiini oltaisiin viellä lisätty uunismetanalohen ja perunoiden kylkeen kastikkeen mutta ei uunilohi smetanalla ole rasvainen ruoka, se smetana toimii kastikkeena perunoiden kansaa ja niin myös kalan rasva joka jää uuniloheen smetanan ansiosta. aika smetanainen ansioluettelo jos ei ymmärrä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos smetanaa tai kermaa 🤢
En minäkään tajua tuota, että rasvaiseen kalaan tuupataan vielä lisää rasvaa lisukkeeksi. Itse käytän merisuolahiutaleita, punapippuria ja sitruuna- tai veriappelsiiniviipaleita lohen tai kirjolohen päällä. Koskaan ei ole tullut kuivaa. Samassa uunissa valmistuvat uuniporkkanatkin. Kastikkeeksi paahdettuun voihin valkoviiniä ja yrttejä.
Minä taas en ymmärrä kuin paskaa alkoholia laitetaan ruokaan koska en juo alkoholia.
Sanon tämän vaikka 5tähden italialais- ja ranskalaiskokille.
Minä en juo alkoholia enkä halua yhtään mitään paska alkoholia minun ruokiini
Du går miste om en hel del, men det är ditt val. I maten och såserna som smaksätts med vin, sherry eller andra alkoholhaltiga drycker, avdunstar alkoholen vid tillredningen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos smetanaa tai kermaa 🤢
En minäkään tajua tuota, että rasvaiseen kalaan tuupataan vielä lisää rasvaa lisukkeeksi. Itse käytän merisuolahiutaleita, punapippuria ja sitruuna- tai veriappelsiiniviipaleita lohen tai kirjolohen päällä. Koskaan ei ole tullut kuivaa. Samassa uunissa valmistuvat uuniporkkanatkin. Kastikkeeksi paahdettuun voihin valkoviiniä ja yrttejä.
Minä taas en ymmärrä kuin paskaa alkoholia laitetaan ruokaan koska en juo alkoholia.
Sanon tämän vaikka 5tähden italialais- ja ranskalaiskokille.
Minä en juo alkoholia enkä halua yhtään mitään paska alkoholia minun ruokiini
Du går miste om en hel del, men det är ditt val. I maten och såserna so
Jag språk inte svenska, jag gäller er är ingentingenting
Jos minulla olisi kavereita jotka olisivat kuliniraamisempia niin söisin kerran viikossa uunilohta smetanalla ja perunoilla.
Nyt pitää tyytyä mölleriin mikä on paskaa minun mielestä, paskaa norjalaista kalaa... norjalaiset ovat ŕaísķÅneet chilen rannikon haistavittukaloilla ja minä maksan heille siitä, kotimainen kirjolohen kasvattaja ei tee sellaista. Uskoisin että jos minulla olisi ollut tunnollisempia kavereita niin olisik syönyt täällä viikolla uunilohi smetanalla ja perunoilla, ja puhuisin ruotsia.
Muute aika hyvi meni mun ruotsinkielinen kommentti tokalla sivulla keskustelussa
Paljon tunnetta, niukalti ellei peräti nollan edestä faktaa norjanlohi-keskustelussa. Kun K-ryhmän kaupoissa lohta oli 5,99/kg niin googlettelin, mitä Norjan myrkkylohesta kerrotaan.
Löydöt olivat pääosin eettistä humppaa ja mikään vakavasti otettava artikkeli ei varoitellut mistään terveyshaitoista. Puskahuutelun tasolle myhös täällä jäävät nuo kielteiset kommentit lohen "myrkyllisyydestä"😅
ps. Ostin perjantaina 3kg tarjouslohen viidelle henkilölle ja tuli syötyä eri muodoissa jo. Piti käydä reilu parikiloinen hakemassa a' 5,99€/kg. Siitä tein lohiperhoset ja vakumoin annoskokoisina tulevaa tarvetta varten.
Paras osa lohta eli fileoinnista jäävät selkäruodot odottavat paistamistaan ja herkkuhetkeä.
Alle kouluikäiset
Rajoituksetta voi syödä kasvatettua kalaa ja sisävesiltä pyydettyä särkeä.
https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/ohjeita-kuluttajille/turvall…
ooops.... Miten's se nyt näin meni???
Mitä sanoo AP?
Mä asustelen kesät norjassa, enkä sielläkään koske kassiloheen niille syötettävien antibioottimäärien vuoksi. Kaupasta (jos ei itse kalasta) saa onneksi myös taimenta = ei ongelmaa.
Ap ei ole koskaan kuullut myrkkysienistä eikä muista todella myrkyllisistä elintarvikkeista.
"Norjan lohenkasvattamoiden antibioottien käyttö on vähentynyt 30 vuodessa 99 prosenttia, kertoo tutkimus."
AP taitaa heitellä ontuvia väittämiään ikivanhoilla tiedoilla??
Vierailija kirjoitti:
Norjan lohi on hirveintä kakkaa mitä kalatiskissä myydään ja sen tuotantokin on yksi ympäristökatastrofi. Vaihtakaa nyt edes kotimaiseen kirjoloheen ja kyselkää kaupoista, eikö olisi vaihtoehtoja, kuten taimenta, nieriää, tai kirjolohta luomuna.
Tiedät ihan hyvin ettei täällä ole monella varaa edes siihen Norjan tarjousloheen. Besserwisseröimään ja pätemään piti silti päästä. 🙂 T. (Järvi)kalansa itse kalastava
Tjaa, eiköhän fugu ole myrkyllisempi.
Vierailija kirjoitti:
Syön ainoastaan Norjan lohta. Kirjolohi jää aina kuivaksi.
https://areena.yle.fi/1-50979212 Sairaaksi kasvatettu lohi
Laita uunikirjolohi paistopussiin, tilkka vettä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norjan lohi on hirveintä kakkaa mitä kalatiskissä myydään ja sen tuotantokin on yksi ympäristökatastrofi. Vaihtakaa nyt edes kotimaiseen kirjoloheen ja kyselkää kaupoista, eikö olisi vaihtoehtoja, kuten taimenta, nieriää, tai kirjolohta luomuna.
Tiedät ihan hyvin ettei täällä ole monella varaa edes siihen Norjan tarjousloheen. Besserwisseröimään ja pätemään piti silti päästä. 🙂 T. (Järvi)kalansa itse kalastava
Lakkasin vuosikausia sitten syömästä "Norjan lohta" kassilohta, hyi olkoon! Maistuikin pahalle.
Olen sitten ilman, siirryin kotimaisiin kaloihin, syön jos on tuoretiskissä.
https://areena.yle.fi/1-50979212 Sairaaksi kasvatettu lohi
Kirjolohi ei ole Lohi !
Lohi on Lohi. Kirjolohi on Sateenkaarirautu. Lohikaloihin kuuluva kyllä mutta ei Lohi.
Vierailija kirjoitti:
Mä asustelen kesät norjassa, enkä sielläkään koske kassiloheen niille syötettävien antibioottimäärien vuoksi. Kaupasta (jos ei itse kalasta) saa onneksi myös taimenta = ei ongelmaa.
Et siis elä maassa maan tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Syön ainoastaan Norjan lohta. Kirjolohi jää aina kuivaksi.
Pakosta jouduin maistamaan Norjan lohta, enkä maista toiste, oli kuin puuta, vaikka huippukokki oli valmistanut🤮
Vierailija kirjoitti:
Sori mutta kun on keran käynyt kotimaisella kirjolohitilalla niin ei sitä enää suuhunsa laita. Pätee kaikkeen eläintuotantoon.
Terveellistä, ei superterveellistä, ellei olla verestetty oikealla tekniikalla, oikein verestetty ja perattu kala oli, on ja tulee olemaan superterveellistä