Kannattaako leipä leipoa itse, jos rahat tiukilla? Mietin vaan, että kasvaako sähkölasku vastaavasti ja säästö on + - 0.
Kommentit (10)
niin ei mene sähköä niin paljon pakastimellakaan jäähdyttämiseen.
Tosiaan, kun lämmität uunin niin kannattaa tehdä useampi leipä, paistaa pullia ja joitan laatikkoruokia valmiiksi pakkaseen.. Tai jos ei ole sitä mahdollisuutta, niin ainakin parin päivän ruuaksi.
Jauhoja saa halvalla ja esimerkiksi Lidlin sämpyläjauhot on tosi hyviä ja voit lisätä itse kuitupitoista joukkoon jos haluat.
Litran taikina kerralla osa sämpylöiksi osa leiviksi, sämpylät kohoaa nopeammin ja ne paistetaan ensin ja sitten perään pari leipää.
Jos et osaa pyörittää taiknaa leiviksi käytä vuokia joka muotoilee taikinan paiston aikana, täytä 3/4 vuoan korkeudesta, nousee toki yli reunojen muttei haittaa.
Tuotteet voi jäähdyttää huoneenlämmössä ja laittaa sitten pakastimeen, halutessaan voi kylmään aikaan viilentää parvekkeellakin ennen pakastusta.
Itse tehtynä leivät maksavat joitain kymmeniä senttejä per viikko.
missä mä niin väitin?
Vierailija:
Tuotteet voi jäähdyttää huoneenlämmössä ja laittaa sitten pakastimeen, halutessaan voi kylmään aikaan viilentää parvekkeellakin ennen pakastusta.
Näillä säillä kannattaa laittaa parvekkeelle, sillä kyllähän sähköä menee vähemmän, jos jäähdytyksen 21 asteesta noin nollaan tekee ilman koneellista energiaa, sen sijaan että tekisi sen jääkaapissa (tai pakastimessa).
t. 3
Meillä sämpylät on 60 senttiä 300 g pussillinen tarjouksessa, ja ruisleipäpussit euron. Kaksi pussia viikossa menee meillä, jos syöpötellään niin kolme korkeintaan. Ei paljon viitsi leipoa, en osaisi tehdä niin hyvääkään varmaan itse, ja kuitenkin haluaisin kikkailla joukkoon jotain hyvää makua jos kerran leipomaan käyn.
PS: teen itse pullat ja piirakat ja ruoat kuitenkin tulee paljon parempaa kuin kaupasta ostettuna.
Mieti; 2kg pussi jauhoja 1,5¿ ja hiivat tais olla n. 20 c kappale. siihen desin verran öljyä niin eipä tule kalliiksi. Kun taas vertaa siihen että ostat kaupasta sämpyläpussin (n. 6 sämpylää) melkein 3 euroa pussi!
Kaiken lisäksi itsetehdyt on paljon parempia! Eikä siinä kauaa nokka tuhise kun ne on leivottu.
Itse ostan jätesäkki täynnä leipiä leipomosta. ja maksan siitä 7euroa. Kaupasta en ole muuta kun sämpylää joskus ostanut, joskus teen myös itse sämpylät.
Leivot kerralla enemmän ja osan laitat pakastimeen.
Sähköuunin kuumentaminen vie enemmän sähköä kuin lämpötilan ylläpitäminen, siksikin kannattaa leipoa kerralla isompi määrä.