Työssä heikennettiin kaikki: miten tätä jaksaa?
Toimistossamme pidennettiin juuri työpäivät 8h15min mittaisiksi ja etätyö poistui kokonaan. Työmatkaan kuluu noin 40min/suunta. Kaikilla korkeakoulututkinto ja olemme aika alipalkattuja (2800e/kk tyyliin). Minulla useampi lapsi ja iltaisin harrastuksiin kuljettamista yms. Työni vaatii keskittymistä ja on ns asiantuntijatyötä jota pystyy hyvin tekemään myös etänä. Joka tapauksessa... mitä nyt teen? Ei mun vuorokaudessa enää riitä aika kaikkeen. Oli yt-neuvottelut, mutta valitettavasti en saanut potkuja.
Kommentit (77)
En tiedä, mitä ovat 2800 euron palkalla kotoa käsin tehtävissä olevat asiantuntijatyöt. Kelan etuuskäsittelijä merkonomi/tradenomi -koulutuksella? Jotain muuta?
Huono juttu on se, ettei välttämättä löydy toista työtä alle 8h 15min työpäivää. Toihan on nykyään normi kun ei palkata uusia työntekijöitä vaan otetaan kaikki irti niistä nykyisistä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitä ovat 2800 euron palkalla kotoa käsin tehtävissä olevat asiantuntijatyöt. Kelan etuuskäsittelijä merkonomi/tradenomi -koulutuksella? Jotain muuta?
Arvauksesi osui melko lähelle, muttei ihan maaliin. Ja kyllä, julkisella sektorilla olen töissä ja ihmisten ja byrokratian parissa. En viitsi ihan suoraan mainita työnantajaa, etten itse olisi jotenkin arvattavissa. On helpompaa hakea uutta työtä työstä käsin, kuin jos on irtisanottuna työttömänä. Mutta ajatukseni työnantajasta (joka on kunta, suurehko suomalainen kaupunki, ei kuitenkaan pääkaupunki eikä sen ympäryskunnat) on kyllä tällä hetkellä todella negatiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Huono juttu on se, ettei välttämättä löydy toista työtä alle 8h 15min työpäivää. Toihan on nykyään normi kun ei palkata uusia työntekijöitä vaan otetaan kaikki irti niistä nykyisistä.
Hassua tässä on, että musta ainakin saa huomattavasti paremmat tehot "irti" sillä 7h45min työpäivällä ja 70% lähityö ja 30% etätyö järjestelyllä joka meillä on ollut. Musta ei saa yhtään mitään tehoja irti vittuuntuneena 8h15min työpäivällä lähityössä. Aion oikeesti tehdä aivan paskaa duunia tästä eteenpäin. Ja mun irtisanominen ei silti tule olemaan helppoa (organisaatio on lisäksi iso). Eli kuka tässä voittaa?
Vierailija kirjoitti:
Entisessä työpaikassani kävi samoin ja se mitä me muutaman työkaverin kanssa teimme, oli se, että keskityimme täysin uuden työn löytämiseen ja varsinaiset työt tehtiin vain sillä tasolla ettei tullut potkuja.
Eli käytä sinäkin ap työssäoloaika hyödylliseen ja hae muita töitä. Ja todellakin keskityt siihen hakemiseen, systemaattisesti käyt läpi avoimet paikat, hyödynnät verkostot, hankit suosittelijat, viilaat cv:n ja hakemukset kuntoon, treenaat haastatteluihin. Me vielä työkavereiden kesken, joilla oli sama projekti autoimme toisiamme eli toimittiin suosittelijoina ja hyödynnettiin kaikkien verkostoja.
Kaikki löydettiin parempia töitä eli kannatti.
Tämä oli hyvä vinkki, toivottavasti myös ap:lla tuottaa hedelmää! 🙂 Ja toivottavasti ap:n paska työnantaja joutuu pulaan. Kyllästyttää tuo lyhytnäköinen johtamistyyli älyttömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla lakialan sihteerin hommissa paljon huonompi palkka ja päivittäin työmatkaan kuluu ihan vähintään 4h ja porukkaa tippuu koko ajan työuupumuksen takia sairaslomalle. Mut työporukka on timanttia, kuulun johonkin porukkaan, insidevitsit vailla vertaa ja ainutlaatuinen näköalapaikka tälle alalle. Päivittäin pohdin että tässä ei ole mitään järkeä et käyn kotona vaan hätäseen nukkumassa, mutta sitten mietin että ei tätä työtä (ja ennenkaikkea työmatkaa) tarvii kymmentä vuotta jaksaa. Aikansa kutakin ja nyt vielä jaksan. N30+
Eikö lakialan firmoilla luulisi olevan sen verran pätäkkää, että olisi varaa maksaa sihteerille säädyllistä palkkaa (varsinkin jos tietävät, että sulla menee käytännössä koko päivä pelkästään töissä käyntiin, eikä muuta elämää mahdu), vai eikö työtäsi arvoste
Oon siis valtiolla töissä. :D
N30+
Hetkonen tuo yllätti. Valtiolla voi kyllä sihteeri tienata enemmän. Olet sitten väärässä paikkaa valtiolla töissä.
Meeppä kauppaan töihin niin sitte todellakin tiedät mitä on kehno palkkataso ja kaikki osa-aikasia paitsi päälliköt. Suosittelen: älä mene;)
Kokeile mennä vaativalle alalle asiantuntijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajan henki, hallitus vaihtuu niin asiat muuttuvat, koeta jaksaa paskaahan tämä nyt on. Osa työnantajista elää tämän mukaan nyt mutta asiathan muuttuvat ja menevät taas toiseen suuntaan.
Sun pettymys tulee oleen kova.
Kyllä vain, persut on tässä ottaneet ahteriinsa ja tulevat vaalitappiot kiitos Riikan saksisekoilun ja muun, mutta suuri Kokoomus tulee jatkamaan seuraavassakin hallituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Hehehe, että työaikalakia ei teillä tarvitse noudattaa🤣
Meillä työaika on 8h 30 min, josta on tuo 30min ruokatauko.
Tämä meinaa sitä, että vuoden aikana kertyy 10-12 ylimääräistä vapaapäivää. Ja tämä on ihan laillista.
Moni ainakin tehnyt mielellään itsarin kun syntynyt tänne, mitä lehdissä lukenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae uutta työtä/opiskele uusi ala. Työttömyys on paljon kamalampaa kuin mikään työ joten sitä ei kannata toivoa.
Tämä. Suosittelen Sukupuolentutkimusta, Kansatiedettä tai Englannin kieltä. Varma työpaikka!
Kyllä noillakin on työllistytty. Minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae uutta työtä/opiskele uusi ala. Työttömyys on paljon kamalampaa kuin mikään työ joten sitä ei kannata toivoa.
Tämä. Suosittelen Sukupuolentutkimusta, Kansatiedettä tai Englannin kieltä. Varma työpaikka!
Mikä helvetti on Kansatiede oi apukoululainen?
Etnologia, oi sinä viisas.
Minullakin on kaksi alempaa sekä myöskin kaksi ylempää korkeakoulututkintoa. Asiantuntijatyöstä varsinkin kunnilla ja valtiolla tuo 2900€ / kk on vakio ja ikinä et saa työtäsi tehtyä työajan puitteissa ja työ on muutenkin yhtä elämän halun tappavaa paskaa vähänkin pidemmän päälle.
Mutta löytyypä myös lh sekä sh tutkinnot. En ota vastaan edes sh työtä juuri nyt, ei kertakaikkiaan jaksa kiinnostaa.
Taas vedetään kesä lähärinä, lomakorvauksen ja lomarahan kanssa 3800€. Tuokaan ei ole nykyään perheelliselle oikein riittävä palkka, mutta kaikki em. asiantuntijatyö nyt on täyttä vttuilua tonnin pienemmällä palkalla!
Silti aina varsinkin lh mainitaan pienipalkkaisena ammattina, vaikka eihän asia edes ole nykyään niin! Jakkupuku tai kravatti ei sitä palkkaa nosta, ihan itse on asia todettu ja tämä todeksi havaittu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla lakialan sihteerin hommissa paljon huonompi palkka ja päivittäin työmatkaan kuluu ihan vähintään 4h ja porukkaa tippuu koko ajan työuupumuksen takia sairaslomalle. Mut työporukka on timanttia, kuulun johonkin porukkaan, insidevitsit vailla vertaa ja ainutlaatuinen näköalapaikka tälle alalle. Päivittäin pohdin että tässä ei ole mitään järkeä et käyn kotona vaan hätäseen nukkumassa, mutta sitten mietin että ei tätä työtä (ja ennenkaikkea työmatkaa) tarvii kymmentä vuotta jaksaa. Aikansa kutakin ja nyt vielä jaksan. N30+
Ajattelin samalla tavalla kun olin ikäisesi. Vinkki sinulle: Kunhan muistat vaan hypätä tuosta junasta pois ennenkuin tulee burnout. Tai hyppäät pois viimeistää siitä junasta kun se eka burnout tulee.
Julkisen sektorin väki on kuitenkin erittäin etuoikeutetussa asemassa monella tapaa. Yksityisellä sektorilla joutuu todistamaan hyötynsä yritykselle jokaikinen päivä. Palkka maksetaan toimenkuvan tuottamasta hyödystä= lisäarvosta, eikä koulutodistuksessa mainitusta oppiarvosta. Työtä tehdään ainoastaan maksavan asiakkaan tilausta vastaan, eli on tarvittaessa määräaikaista tai jopa osa-aikaista. Pörssiyhtiöissä on käytännössä aina YT-neuvottelut päällä, koko ajan etsitään keinoja hoitaa työt tehokkaammin, vähemmällä väellä, pienemmin kustannuksin.
Suomessa ei ole 8 h 15 min työpäiviä. Jos on 8 tunnin työpäivät, pitää tulla pekkasia.
Se on sitä paikallista sanelua.
Enjoy!
Mä teen exitin työelämästä, jos omalle alalle rantautuu.
Oon siis valtiolla töissä. :D
N30+