Ilta-Sanomat: Maria Nordin väittää auringon olevan vaaraton Lääkäri: "Puhuu täyttä s*ntaa"
Provo:
Maria Nordin on taas äänessä - ja tällä kertaa pistää kampoihin ihan tieteelle. Hän väittää, ettei käytä aurinkorasvaa, eikä ole käyttänyt vuosikymmeniin. Ihosyövät? Ne ei kuulemma johdu auringosta vaan... aurinkolaseista ja kosmetiikasta?! Mammat hei. Tää menee jo vaaralliseksi. Ihan oikea lääkäri joutui somessa oikaisemaan nämä väitteet, koska joku saattaa ihan oikeasti uskoa tähän. Että jos ei laita aurinkorasvaa niin ihokin oppii jotenkin "valmistautumaan"? Ja että aurinkolasit estävät aivoja tajuamasta auringonvaloa?
Tässä kohtaa pitää jo kysyä - kuinka pitkälle tällaista saa huudella julkisesti? Onko tässä nyt kyseessä mielipide vai puhdas vaara? Meillä on nyt sukupolvi, joka jo muutenkin uskoo enemmän IG-storyja kuin lääketiedettä. Miten kukaan äiti voi enää luottaa yhteenkään suositukseen, jos tällainen huuhaa saa somessa jakamattoman huomion?
Kertokaa nyt rehellisesti - uskaltaisitteko antaa lapsenne kuunnella tällaista? Käytättekö te aurinkorasvaa? Vai onko Maria sittenkin oikeassa?
Ilta-Sanomat: Maria Nordin esitti erikoisia väitteitä somessa Lääkäri Atte jyrähtää: Väite ei perustu mihinkään
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutta itsessään auringonvalo ei ole vaarallinen tai aiheuta syöpää."
Paitsi tutkitusti on ja aiheuttaa.
Näin. Onneksi on anonyymi palsta niin minua ei saada kiinni itsensä vahingoittamiseen yllyttämisestä: jokainen, joka epäilee auringon vaarallisuutta iholle hankkikoon UV-C lampun (niitä saa netistä) ja kärtsätköön sillä vaikka kättänsä muutaman minuutin. Vaihtoehtoisesti voi käyttää valokaaren synnyttävää hitsauskonetta, jos sellainen taloudesta löytyy. HUOM! Älkää nyt sentään kohdistako silmiin, lähtee näkö.
Aurinko ei ole yhtä kuin uvc. Vähän niinkuin happikaan ei ole yhtä kuin typpi. Jos yrität hengittää pelkkää typpeä, kuolet. Hapessa sen sijaan ihan ok. Auttoiko tämä ymmärtämään, mistä voisi olla kyse?
Vierailija kirjoitti:
Se vaarallisuushan riippuu ihan siitä kauanko ja miten siellä auringossa ollaan. Minä esim. en käytä kotimaassa aurinkorasvaa mutta en yleensä vietäkään ulkona pitkiä aikoja ja aurinkoa en ota ollenkaan.
Eli siis jos matkustat aurinkoon niin kärähdät aivan taatusti. Jos olet suomessa ja aurinko on pilvessä niin se on vaaraton. Loput tilanteet on siltä väliltä jos aurinko jossain näkyy.
Minulla on porfyria, mikä ei johdu lääkkeistä, vaan geeneistä. Pilviselläkin säällä uv-säteilyä on yleensä noin puolet täydestä auringonpaisteesta, samoin varjossa sitä uv-säteilyä tulee silti. Aurinko ei missään tapauksessa ole "vaaraton" pilvisellä säällä.
Vierailija kirjoitti:
Naisille myydään repputolkulla vaihdevuosi-iässä lääkkeitä, särky-uni-mieliala sekä palveluita fysioterapia ja terapeutti.
Kun vaivaan kuin vaivaan auttaisi purkki hormonikorvaushoitoa (riittävä teho) mutta kun lääkärit ovat lääketeollisuuden puoskareita.
Tässä on vähän sama juoni. Osta kilo rasvoja ja möörötä pimeässä puhelin kädessä, et saa syöpää.
Siis mihin tahansa vaivaan auttavat syöpästeroidit. Mutta naisen keho toimii niin kuin toimii, douppaaminen on narkomaaneille.
Nordinkin on erehtyväinen ihminen ja tuo hänen hometaloepisodinsa sen paljastaa. Hän puhuu tästä avoimesti, ihan niinkuin useat lääketeollisuudestakin poistunet whistle blower -lääkärit. Nuorena on helppo hurahtaa auktoriteettiin ja rahan valtaan, kunnes alkaa hahmottamaan totuutta elämästä. Nordin ei todellakaan ole ainoa laatuaan, vaan näitä on ulkomailla vaikka kuinka paljon. Suomessa ollaan vaan harvinaisen auktoriteettiuskovaisia ja noh, typeriä.
Nooh, tuosta huomaa Nordinin yleisen tason: arkkitehti, joka ostaa hometalon EI vaan voi olla mikään älyn ihmelapsi.
Nuo mainitsemasi whistle blower -lääkärit ovat aika usein jollain tapaa epävakaita. Joku Kivivuori sanoi itsekin olleensa useamman kerran latauksessa.
Minäkin muuten olen "ylimedikalisaatiota" vastaan, mutta en oikein tiedä parempaakaan tapaa tuottaa tarvittavia lääkkeitä kuin se ikipaha Big Pharma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vaarallisuushan riippuu ihan siitä kauanko ja miten siellä auringossa ollaan. Minä esim. en käytä kotimaassa aurinkorasvaa mutta en yleensä vietäkään ulkona pitkiä aikoja ja aurinkoa en ota ollenkaan.
Eli siis jos matkustat aurinkoon niin kärähdät aivan taatusti. Jos olet suomessa ja aurinko on pilvessä niin se on vaaraton. Loput tilanteet on siltä väliltä jos aurinko jossain näkyy.
Minulla on porfyria, mikä ei johdu lääkkeistä, vaan geeneistä. Pilviselläkin säällä uv-säteilyä on yleensä noin puolet täydestä auringonpaisteesta, samoin varjossa sitä uv-säteilyä tulee silti. Aurinko ei missään tapauksessa ole "vaaraton" pilvisellä säällä.
Terveelle on. Ja moni diagnoosikin on oikeasti puppua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin. Onneksi on anonyymi palsta niin minua ei saada kiinni itsensä vahingoittamiseen yllyttämisestä: jokainen, joka epäilee auringon vaarallisuutta iholle hankkikoon UV-C lampun (niitä saa netistä) ja kärtsätköön sillä vaikka kättänsä muutaman minuutin. Vaihtoehtoisesti voi käyttää valokaaren synnyttävää hitsauskonetta, jos sellainen taloudesta löytyy. HUOM! Älkää nyt sentään kohdistako silmiin, lähtee näkö.
Aurinko ei ole yhtä kuin uvc. Vähän niinkuin happikaan ei ole yhtä kuin typpi. Jos yrität hengittää pelkkää typpeä, kuolet. Hapessa sen sijaan ihan ok. Auttoiko tämä ymmärtämään, mistä voisi olla kyse?
Laitoin tuohon ihan tahallaan koukun - jokainen tietää, että UV-C suodattuu otsonikerroksessa ;) Sinä ilmeisesti et, mikä kertoo asiantuntemuksestasi.
UV-A on se ihosyöpää suurissa määrissä aiheuttava komponentti
Vierailija kirjoitti:
Nordinkin on erehtyväinen ihminen ja tuo hänen hometaloepisodinsa sen paljastaa. Hän puhuu tästä avoimesti, ihan niinkuin useat lääketeollisuudestakin poistunet whistle blower -lääkärit. Nuorena on helppo hurahtaa auktoriteettiin ja rahan valtaan, kunnes alkaa hahmottamaan totuutta elämästä. Nordin ei todellakaan ole ainoa laatuaan, vaan näitä on ulkomailla vaikka kuinka paljon. Suomessa ollaan vaan harvinaisen auktoriteettiuskovaisia ja noh, typeriä.
Nooh, tuosta huomaa Nordinin yleisen tason: arkkitehti, joka ostaa hometalon EI vaan voi olla mikään älyn ihmelapsi.
Nuo mainitsemasi whistle blower -lääkärit ovat aika usein jollain tapaa epävakaita. Joku Kivivuori sanoi itsekin olleensa useamman kerran latauksessa.
Minäkin muuten olen "ylimedikalisaatiota" vastaan, mutta en oikein tiedä parempaakaan tapaa tuottaa tarvittavia lääkkeitä kuin se ikipaha Big Pharma.
Siis pharma on pelkkää negaatiota ja psykologia myös. Ei ole ihmistä, jolle heillä ei olisi diagnoosia tai hoitopolkua. Ja todella moni näistä negaation myyjistä myös kompastuu itse omaan ansaansa ja/tai joutuu lääkekierteeseen.
Juuri vähän aikaa katsoin kahden tällaisen whistleblowerin haastista missä he kiemurtelivat sen kanssa, kuinka hirveää oli olla itse potilaana, kun he tiesivät sen kaiken selän takana vellovan negaation, epäuskon ja vihan, mitä asiakkaisiin kohdistuu.
Näin toimii karma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aurinko ei ole yhtä kuin uvc. Vähän niinkuin happikaan ei ole yhtä kuin typpi. Jos yrität hengittää pelkkää typpeä, kuolet. Hapessa sen sijaan ihan ok. Auttoiko tämä ymmärtämään, mistä voisi o
Nyanssit ovat irrelevantteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisille myydään repputolkulla vaihdevuosi-iässä lääkkeitä, särky-uni-mieliala sekä palveluita fysioterapia ja terapeutti.
Kun vaivaan kuin vaivaan auttaisi purkki hormonikorvaushoitoa (riittävä teho) mutta kun lääkärit ovat lääketeollisuuden puoskareita.
Tässä on vähän sama juoni. Osta kilo rasvoja ja möörötä pimeässä puhelin kädessä, et saa syöpää.
I
Siis mihin tahansa vaivaan auttavat syöpästeroidit. Mutta naisen keho toimii niin kuin toimii, douppaaminen on narkomaaneille.
Estrogeeni ei ole lääke
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta! Joku vain veti hatusta ihmiskäsitteet. Psykologia periaatteessa ei ole lääketiede. Siinä tarkkaillaan ihmisten eroja toisiinsa. Kuka on täys' päinen psykologian silmin. Vähän kuin raamattu, satukirjoja.
Eikö tee alansa töitä. Ei tuu tilauksia. Ja homoukkonsa tituleerasi itseään taiteiljana.
Jos viittaat tuohon UV-C juttuun, se ei ole nyanssi. Vaikka varmaan tämänkin kiellät (kun se on tiedettä eikä epämääräinen youtube-video) niin pelko otsonikerrosta tuhoavia kemikaaleja kohtaan tuli juurikin siitä, että UV-C säteilyn saavuttaessa maan pinnan, täällä ei voisi elää. Paitsi että UV-C suurempina annoksina tappaa, se aiheuttaa mutaatioita niin kasvi- kuin eläinkunnassakin. Tuon leimaaminen nyanssiksi kertoo vain, että juokset lampaana Nordinin ja muiden "gurujen" perässä.
Kärpäsestä kasvoi härkänen. Annetaan kaikkien kukkien kukkia. Naista on pidettävä kuin kukkaa kämmenellä, asiaa ei kannata sen enempää hämmennellä, tunteet alkaa jo lämmennellä.
Tulkaa pois somesta. Se on paras vastalääke noille some-eläteille. Älkää seuratko, vaietkaa kuoliaaksi. Tai tehkää someen itse fiksua sisältöä! Sitä sieltä puuttuu huumorilla häystettynä. Mariat ja muut tarvii just teitä joten älkää menkö mukaan. Ihminen on varmasti paljon muutakin kuin valtavirran käsitykset kertovat mutta se on jokaisen löydettävä itse, ei polkuja seuraamalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos viittaat tuohon UV-C juttuun, se ei ole nyanssi. Vaikka varmaan tämänkin kiellät (kun se on tiedettä eikä epämääräinen youtube-video) niin pelko otsonikerrosta tuhoavia kemikaaleja kohtaan tuli juurikin siitä, että UV-C säteilyn saavuttaessa maan pinnan, täällä ei voisi elää. Paitsi että UV-C suurempina annoksina tappaa, se aiheuttaa mutaatioita niin kasvi- kuin eläinkunnassakin. Tuon leimaaminen nyanssiksi kertoo vain, että juokset lampaana Nordinin ja muiden "gurujen" perässä.
En seuraa mariaa, mutta hän on tässä (ja monessa muussakin asiassa) oikeassa.
Ja nyanssit ovat irrelevantteja. Relevanttia on se oikea tapa ja määrä olla auringossa, ihan niinkuin nauttia h2o:takin.
Itse ajattelin tuota samaa kuin Maria, laitoin kyllä rasvaa koska palan herkästi mutta viime kesänä sain upeimman rusketuksen jota minulla on koskaan ollut.
Lääkäritkö muka aina oikeassa? Hah! Olen kuullut niin paljon son_taa (ainakin tietyn alan) lääkäreiltä että henk koht en kyllä ulkoista terveyttäni heidänkään varaan.
Nordin ja kaltaisensa takaavat ainain sen, ettei meiltä patologian laboratoriossa työt lopu. Tälläkin hetkellä suurin osa näytteistä on ihonäytteitä. Itelle tullut näytteitä käsitellessä selväks, että kun nyt suojaudun auringolta niin sitten vanhempana ei tarvii kaikkee aikaansa käyttää kaiken maailman koepalan otoissa, solaarikeratoosin jäädytyshoidoissa ja ihosyöpien lisäpoistoissa jos ekalla kerralla ei marginaalit olleetkaan riittävät. Ja vaikka noi tosi yleiset basalioomat ja okasolusyövät ja niiden esiasteet saa yleensä leikattua pois, niin eipähän tarvii kärsiä sit leikkaushaavojen kivuista ja muista riskeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I
Estrogeeni ei ole lääke
? Kissa ei ole koira ?? Jänis möömöö Keskustelun taso kirjaimellisesti
Vierailija kirjoitti:
Nordin ja kaltaisensa takaavat ainain sen, ettei meiltä patologian laboratoriossa työt lopu. Tälläkin hetkellä suurin osa näytteistä on ihonäytteitä. Itelle tullut näytteitä käsitellessä selväks, että kun nyt suojaudun auringolta niin sitten vanhempana ei tarvii kaikkee aikaansa käyttää kaiken maailman koepalan otoissa, solaarikeratoosin jäädytyshoidoissa ja ihosyöpien lisäpoistoissa jos ekalla kerralla ei marginaalit olleetkaan riittävät. Ja vaikka noi tosi yleiset basalioomat ja okasolusyövät ja niiden esiasteet saa yleensä leikattua pois, niin eipähän tarvii kärsiä sit leikkaushaavojen kivuista ja muista riskeistä.
Kaikki tuttuni syöpään kuolleet ovat itse työskennelleet lääketieteessä ja olleet lääkeuskiksia. Luomu-mammat sen kun porskuttavat
No mitä väliä! Jos et kestä, suksi vttuun!