Olin 50 vuotispäivillä ja keliakiaa sairastava vieras veti herneet nenään
Isäntäperhe ei syö lainkaan viljaa, joten kaikki tarjoilut olivat luonnostaan gluteenittomia.
Yksi vieras sairastaa keliakiaa ja hän hermostui kun hänelle ei ollut erikseen tarjottuna gluteenitonta. Alko keuhkoomaan, että hänen sairaus on vaarallinen, jos on vähänkään gluteenia tarjottavissa.
Ihan oikeassahan tämä oli sairauden laadusta, mutta en ymmärtänyt mitä erikoista hän olisi halunnut kun kaikki tarjoilut olivat gluteenittomia.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viljaton ei ole automaattisesti yhtä kuin gluteeniton.
Onko tarkistettu kaikki ruoissa käytettävät mausteet, kontaminaatioriskit yms?
En itse olisi suuttunut, mutta en itsekään olisi syönyt.
Kyllä viljaton on gluteeniton. Vain viljassa on gluteenia.
No esim tavallisessa soijakastikkeessa on vehnää, jossei osta sitä gluteenitonta. En tiedä miksi joku on viljattomalla ruokavaliolla, mutta en menisi vannomaan että kaiken gluteenittomuus on tsekattu.
Ja soijakastike on itseasiassa gluteenitonta, vaikka sisältää vehnää. Fermentointiprosessi hajottaa gluteenin. Joten en tiedä sitten sopisiko se kuitenkaan viljattomaan ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteenia voi olla vaikkapa sinapissa, kalasäilykkeissä tai leikkeleissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta edelleen, silloin se ei ole viljaton.
0/5. Sitä vaan ihmettelen, miksi ap kokee tarpeelliseksi urpoilla jonkun sairauden kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta edelleen, silloin se ei ole viljaton.
Jos leikkeleeseen on lisätty gluteenia mutta ei viljaa, sisältääkö se mielestäsi viljaa? Gluteeniton se ei ainakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et nyt ymmärtänyt. Vaikka olisit tehnyt ruoan ilman vehnäpastaa, niin kyse on siitä oletko tarkistanut kaikki käyttämäsi mausteet ja muut ruoka-aineet, että onko niissä gluteenia.
Erikoisin paikka, josta olen löytänyt "saattaa sisältää gluteenia" -merkinnän, on ollut jauhettu kaneli. Siksi näiden kanssa pitää keliaskikkons olla tarkkana.
Et tainnut itse ymmärtää. Vain viljoissa on gluteenia ja viljoja on muutkin kuin vehnä.
Erikoisin löytämäni tuote onollut tee, jossa oli vehnää, joten näihin ei voi koskaan luottaa silmämääräisesti.
Syövän voi saada monesta muustakin aineesta kuin gluteenista. - Ja muuten näistä etukäteen tilatuista ruuista:oletko varma että ravintolalla on erillinen keittiö ja erilliset astiat ja välineet keliaakikon sapuskojen tekemisksi? Sama keittiöhän aiheuttaa myös kontaminaatiota jos kanelikin on vaarallista. Keliaakiaanhan ei kuole vaikka altistuisikin. Allergiaan sen sijaan voi oikeasti kuolla jos saa anafylaktisen shokin eikä pääse ajoissa hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vaarallisesti ruoka-rajotteiset syököön kotona. Ei voi olettaa, että isäntäväki edes osaa tehdä erikoisruokia. Saati haluaa.
Jos on silmät päässä niin osaa keksiä tarjottavaa. Tuoteselosteet sen kertoo, ei luulisi olevan rakettitiedettä.
Jotkut keliaakikot vain ovat niin niuhoja ettei mikään kenenkään muun tarjoama kelpaa kun ei voi olla omasta mielestään varma. Tämä kanelikeskustelu jo sen paljastaa. Kukaan ei syö kanelia niin paljon että merkinnällä "saattaa sisältää"olisi mitään käytännön merkitystä.
Noissa muiden tarjoamissa on aina vaara, että tekijä ei ole ottanut kaikkea huomioon tehdessään itse sitä gluteenitonta. On aika yleinen virhe, että itse kakku tehdään kyllä gluteenittomista raaka-aineista, mutta sitten mennään jauhottamaan vuoka tavallisilla korppujauhoilla.
Tässäpä pari syytä olla tarkkana gluteenittoman ruokavalion suhteen. Lähteenä Keliakialiitto:
"Jos keliakiaa ei hoida oikein, kasvaa riski vakaville komplikaatioille, kuten esimerkiksi suoliston lymfoomalle, lapsettomuudelle ja osteoporoosille. Keliakiaa sairastavilla on jopa kaksinkertainen riski luunmurtumiin."
"Selvityksen perusteella keliakian komplikaatioista ja muista laaja-alaisista oireista aiheutuu erittäin korkeita kustannuksia komplikaation tai oireen vakavuudesta riippuen."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maissihiutaleiden kanssa saa olla erittäin tarkkana, monissa on ohramallasuutetta.
Vierailija kirjoitti:
Syövän voi saada monesta muustakin aineesta kuin gluteenista. - Ja muuten näistä etukäteen tilatuista ruuista:oletko varma että ravintolalla on erillinen keittiö ja erilliset astiat ja välineet keliaakikon sapuskojen tekemisksi? Sama keittiöhän aiheuttaa myös kontaminaatiota jos kanelikin on vaarallista. Keliaakiaanhan ei kuole vaikka altistuisikin. Allergiaan sen sijaan voi oikeasti kuolla jos saa anafylaktisen shokin eikä pääse ajoissa hoitoon.
Ehkei tilatusta ruoasta täysin varma voi olla, mutta kyllähän ravintolalle melkoinen mainehaitta tulee, jos ovat luvanneet, että allergisoivaa ainesosaa ei heidän tuotteissaan ole ja silti joku saa hengenvaarallisen kohtauksen heidän ruokiaan syötyään. Siksi kuvittelisin, että pyrkivät huolellisia olemaan, mikäli tilaaja kertoo etukäteen, että kyse on todellakin vakavasta allergiasta, jolloin ymmärtävät, että minkäänlaisia jäämiä ei missään saa olla.
Vierailija kirjoitti:
Minulta on täysin mennyt halu järjestää mitään juhlia tai edes viedä töihin mitään tarjottavia, kun pitää olla laktoositonta, maidotonta, gluteenitonta, viljatonta, pähkinätöntä, suklaatonta, vegaanista, herneetöntä, pavutonta, munatonta.
ja ties mitä - tonta.
No älä järjestä, problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos on noin sairaus on noin pahana, niin ei voi syödä toisten tekemää ruokaa. Ei kukaan voi luvata noin tarkkaan, missään...
Keliakia on aina noin paha. Ei sille voi mitään, sen kanssa on vain opittava elämään. Ihminen tottuu kyllä lukemaan aina tuotesalosteet ja kieltäytymään silloin kun ei voi olla varma.
eri
Eli ei koskaan syö esim. ravintolassa? 😪
Kokit ovat ihan helvetin suurpiirteisiä.
Suurpiirteisten, t
Et voi matkustaa ulkomailla, et voi syödä hotelliaamiaista siellä, etkä syödä ravintoloissa? Ihan helvetin invalidisoiva sairaus. 😪
Minulta on täysin mennyt halu järjestää mitään juhlia tai edes viedä töihin mitään tarjottavia, kun pitää olla laktoositonta, maidotonta, gluteenitonta, viljatonta, pähkinätöntä, suklaatonta, vegaanista, herneetöntä, pavutonta, munatonta.
ja ties mitä - tonta.