Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin 50 vuotispäivillä ja keliakiaa sairastava vieras veti herneet nenään

Vierailija
28.05.2025 |

Isäntäperhe ei syö lainkaan viljaa, joten kaikki tarjoilut olivat luonnostaan gluteenittomia.

Yksi vieras sairastaa keliakiaa ja hän hermostui kun hänelle ei ollut erikseen tarjottuna gluteenitonta. Alko keuhkoomaan, että hänen sairaus on vaarallinen, jos on vähänkään gluteenia tarjottavissa.

Ihan oikeassahan tämä oli sairauden laadusta, mutta en ymmärtänyt mitä erikoista hän olisi halunnut kun kaikki tarjoilut olivat gluteenittomia.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viljaton ei ole automaattisesti yhtä kuin gluteeniton. 

Onko tarkistettu kaikki ruoissa käytettävät mausteet, kontaminaatioriskit yms?

En itse olisi suuttunut, mutta en itsekään olisi syönyt. 

Mutta jos on noin sairaus on noin pahana, niin ei voi syödä toisten tekemää ruokaa. Ei kukaan voi luvata noin tarkkaan, missään...

Keliakia on aina noin paha. Ei sille voi mitään, sen kanssa on vain opittava elämään. Ihminen tottuu kyllä lukemaan aina tuotesalosteet ja kieltäytymään silloin kun ei voi olla varma.

eri

Ei ole. esim jos kotikeittiössä on avattu vehnäjauhopussi ja sitä on ripoteltu ruokaan. Ei ylenpalttisesti. Suurinosa keliaatikoista pystyy olemaan kyseisessä huoneessa normaalisti ilman

Minä oireilen samana päivänä, mutta vaikka en oireilisi koskaan, silti gluteenialtistus lisäisi syöpäriskiäni - minulla on keliakia.

Vierailija
62/94 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos on noin sairaus on noin pahana, niin ei voi syödä toisten tekemää ruokaa. Ei kukaan voi luvata noin tarkkaan, missään...

Keliakia on aina noin paha. Ei sille voi mitään, sen kanssa on vain opittava elämään. Ihminen tottuu kyllä lukemaan aina tuotesalosteet ja kieltäytymään silloin kun ei voi olla varma.

eri

Eli ei koskaan syö esim. ravintolassa? 😪

Kokit ovat ihan helvetin suurpiirteisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Suurpiirteisten, toisin sanoen epäluotettavien kokkien ravintoloista kyllä leviää tieto ja muut keliaakikot osaavat välttää niitä. Esimerkiksi gluteenittomien fb-ryhmissä sekä kehut että moitteet leviävät isolle yleisölle.

Vierailija
64/94 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ovenkahvat käsitelty gluteenittomiksi?

Vierailija
65/94 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kanafileet ovat kyllästetty herneillä.

Mistään ei nykyään voi olla varmoja.

Vierailija
66/94 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko herneissä gluteenia?

Vierailija
67/94 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kaiken maailman vijattomuusvouhottajat ovat ärsyttäviä. Keliakia on sairaus ja siihen pitää suhtautua vakavasti, mutta näiden ideologiseti viljattomien nirsoilu on pelkästään lapsellista. Itse en tuollaisille järjestä mitään erikoisruokia. Olkoon syömättä sitten ellei kelpaa.

Vierailija
68/94 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm perheessäni on useampi keliaakikko, jotka sairastaneet jo yli 20 vuotta tuota eivätkä kyllä jätä esim kanelia tai fazerin sinistä ostamatta, kun niissä merkintä "saattaa sisältää vehnää" tjsp. Tämä viittaa siihen, että valmistettu tehtaassa, jossa ei ole täysin voitu eristää tuotantoketjua mahdolliselta gluteenialtistukselta

Ja kyllä, jos oikeasti syövät gluteenia niin oksentavat ja ovat tosi kipeitä seuraavat viikot eli on tosi vakava sairaus. Mutta eivät kyllä niuhota jokaisen mahdollisen asian perässä eivätkä suutu jossakin juhlissa tai ravintolassa siitä, että keittiössä pölisee myös ns. tavalliset jauhot tai että jokaista raaka-ainetta ei ole erikseen syynätty näistä merkinnöistä

Vierailija
69/94 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap keuhkoo palstalla.

Vierailija
70/94 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm perheessäni on useampi keliaakikko, jotka sairastaneet jo yli 20 vuotta tuota eivätkä kyllä jätä esim kanelia tai fazerin sinistä ostamatta, kun niissä merkintä "saattaa sisältää vehnää" tjsp. Tämä viittaa siihen, että valmistettu tehtaassa, jossa ei ole täysin voitu eristää tuotantoketjua mahdolliselta gluteenialtistukselta

Ja kyllä, jos oikeasti syövät gluteenia niin oksentavat ja ovat tosi kipeitä seuraavat viikot eli on tosi vakava sairaus. Mutta eivät kyllä niuhota jokaisen mahdollisen asian perässä eivätkä suutu jossakin juhlissa tai ravintolassa siitä, että keittiössä pölisee myös ns. tavalliset jauhot tai että jokaista raaka-ainetta ei ole erikseen syynätty näistä merkinnöistä

Niin. Jokainen toki päättää itse siitä, minkälaisen terveysriskin ottaa.

Itse en menisi syömään saattaa sisältää-tuotteita, mutta joku muu keliaakikko varmaan syö ihan vehnäpullaakin. Jokainen päättää itse minkälaisen riskin ottaa tai on ottamatta.

Itselläni kun tämä todettiin, niin olin jo pahassa kunnossa, eli valitettavasti tiedän minkälaista elämä on pitkään hoitamattomana olleen keliakian kanssa. Ja siksi olen gluteenittomuudesta tosi tarkka.

Vierailija
71/94 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko herne viljaa?

Vierailija
72/94 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä viljaton on gluteeniton. Vain viljassa on gluteenia.

No esim tavallisessa soijakastikkeessa on vehnää, jossei osta sitä gluteenitonta. En tiedä miksi joku on viljattomalla ruokavaliolla, mutta en menisi vannomaan että kaiken gluteenittomuus on tsekattu.

Vierailija
73/94 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Ei ole. esim jos kotikeittiössä on avattu vehnäjauhopussi ja sitä on ripoteltu ruokaan. Ei ylenpalttisesti. Suurinosa keliaatikoista pys

Minä olen sairastanut jo yhden syövän. Syyksi arvellaan liian myöhään löytynyttä keliakiaa, joka oli kyllä hoidossa jo kun sain syöpädiagnoosin. Muutokset olivat alkaneet tapahtua solutasolla jo aikaisemmin.

Vierailija
74/94 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Ei ole. esim jos kotikeittiössä on avattu vehnäjauhopussi ja sitä on ripoteltu ruokaan. Ei ylenpalttisesti. Suurinosa keliaatikoista pys

Vierailija
75/94 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No häneltä meni mahdollisuus jeesustella omalla keliakialla kun kaikki oli gluteenittomia.

Olisi pitänyt saada vähän sääliä kun niin tekisi sitä ja tätä mieli ottaa mutta kun ei pysty kun on tämä keliakia. Osan pitää aina muistaa mainita omat erityistarpeet oli sit vegaani, keliaakikko, diabeetikko, laktoosi-intolerantikko jne jne

En ole ainuttakaan keliaakikkoa koskaan tavannut, joka olisi sairaudellaan lesonnut. Ota huomioon, että se on sairaus, ei mikään ideologinen ruokavalio kuten vegaanius.

Tämä. En koskaan aloita keskusteluja gluteenittomuudesta tai allergioistani ( esim maapähkinä). Ne ovat vakavia sairauksia ja osaan katsoa mitä otan lautaselle. Vegaanit kyllä keskustelee omista valinnoistaan.

Vierailija
76/94 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Olen varmistanut aina asian etukäteen. Esimerkiksi Viking Line otti tilaukseni etukäteen vastaan ja minulle oli valmistettu omat ruoat hyvin pitkälti etukäteen, vaikka muu seurue söi buffetin ruokia. Myös a la cartessa gluteenittomuus ei ole mikään ongelma. Mutta tosiaankin otan ja varmistan asiat ennen kuin varaan ravintolasta pöydän olipa se sitten maalla tai merellä. Firmahan siitä vastaa, jos sen ruoat sairastuttavat ihmisiä entisestään. Ei pidä laittaa mitään G-merkkiä ruokalistaan jos gluteenittoman tuotteen teko ei taatusti onnistu.

Vierailija
77/94 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vaarallisesti ruoka-rajotteiset syököön kotona. Ei voi olettaa, että isäntäväki edes osaa tehdä erikoisruokia. Saati haluaa.

Jos on silmät päässä niin osaa keksiä tarjottavaa. Tuoteselosteet sen kertoo, ei luulisi olevan rakettitiedettä. 

Mutta onhan kaikessa vaara, jos gluttenittomia keksejä on asetettu lautaselle samoilla käsillä/ottimilla kuin tavallisia keksejä. 

Keliaakikot eivät todellakaan voi luottaa muiden tarjoiluihin. Ei voi syödä muualla kuin kotona! 😱

No minä luotan, jos gluteenittomana tarjotaan eikä mikään soita hälytyskelloja. Elämässä on vaaroja.

Vierailija
78/94 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllästyin siihen ainaiseen kyselyyn ja ilmoitteluun. Kukin saa tarjota ihan mitä haluaa juhlissaan. Ei kenelläkään ole velvollisuutta järjestää kaikille omia ruokia ja tarjottavia. Nyt kieltäydyn kaikista kutsuista täysin. Arvaatte paljonko olen säästänyt pelkästään lahjarahoissa, vaatekuluissa, matka- ja hotellikuluissa. Säästyneillä teen itselleni herkullista gluteenitonta ruokaa ja nautin laatuviiniä niiden ohessa. Minulla siis keliakia ja oltava todella tarkkana mitä syön. 

Vierailija
79/94 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko ovenkahvat käsitelty gluteenittomiksi?

Menet idioottiapina ja tapat itsesi

Vierailija
80/94 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vaarallisesti ruoka-rajotteiset syököön kotona. Ei voi olettaa, että isäntäväki edes osaa tehdä erikoisruokia. Saati haluaa.

Jos on silmät päässä niin osaa keksiä tarjottavaa. Tuoteselosteet sen kertoo, ei luulisi olevan rakettitiedettä. 

Jotkut keliaakikot vain ovat niin niuhoja ettei mikään kenenkään muun tarjoama kelpaa kun ei voi olla omasta mielestään varma. Tämä kanelikeskustelu jo sen paljastaa. Kukaan ei syö kanelia niin paljon että merkinnällä "saattaa sisältää"olisi mitään käytännön merkitystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi