Millaisia teidän porukoitten nepsyhaastattelut on olleet?
Minulle soitti joku ja samoin välittävänsä tiedot eteenpäin lääkärille. Olen ymmärtänyt ettei nepsytutkimuksia voi tehdä puhelinkuulustelija, jonka statuksesta ei ole täyttä varmuutta.
Kysymykset olivat johdattelevia "tuntuuko teistä että" ja piti vastata heti. Ei kai nepsytutkimuksia noin tehdä?
Lisäksi henkilö joka antoi omat vastauksensa tuntee oman asiansa paremmin kuin minä. En minä voi toisen puolesta kertoa mitä sen sisuskaluissa on...
Kuitenkin ns viraali tutkimus.
Hutkimukselta tuntui.
Kommentit (33)
Johdattelevat kysymykset valitettavasti yleisiä psykiatrialla. Kokemusta on, vaikka aihe on eri.
Yksi lomake piti täyttää (se viivi-kysely), ei muuta.
Ongelma on, että läheisen tietojen kautta on käyty tarkastelemassa mun tietoja, vaikka monta vuotta kiellot päällä.
Miksi tonkiminen kiinnostaisi? Ei ole mitään tongittavaa.
Selvitä kuka soittaja oli ja oliko hänellä lupa soittaa sinulle kysyäkseen tietoja. Saattaa olla valituksen paikka.
Vierailija kirjoitti:
AQ-testin (Cambridgen yliopistossa kehitetty strukturoitu monivalintahaastattelu, jossa on 50 tai 100 kysymystä) voi sinänsä kyllä tehdä puhelimen kauttakin. Ja kysymykset on juuri tuollaisia tuntuuko että, onko useammin näin vai noin, tai jopa kuinka usein on näin - tyyppisiä, koska se on strukturoitu haastattelu. Ja kysymykset toistavat itseään tosi paljon, kysyvöt samoja asioita vähön eri kantilta. Mutta ei se tietenkään ole ainoa kriteeri, jolla auti
Todennäköisemmin se on ollut ADI-R, eikä AQ haastattelu, https://www.kaypahoito.fi/nix03194
yleinen ja aika olennainen osa autismitutkimuksia. Ja osa idea on juuri siinä, että pitää vastata nopeasti liikaa miettimättä, jotteivät tulokset vääristy. Samoja asioita kysytään moneen kertaan, ja yksi väärin ymmärretty kysymys hukkuu joukkoon - merkitystä on kokonaisuudella.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tonkiminen kiinnostaisi? Ei ole mitään tongittavaa.
Jos on joku narsisti lähipiirissä niin ei vaadi sen kummempaa motivaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on, että läheisen tietojen kautta on käyty tarkastelemassa mun tietoja, vaikka monta vuotta kiellot päällä.
Ei sun läheisten kautta pääse sun tietoihin, ellet ole alaikäinen (alle 16-vuotias) lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sun läheisten kautta pääse sun tietoihin, ellet ole alaikäinen (alle 16-vuotias) lapsi.
No niin lokitiedoissa nyt vaan oli.
Mutta kyseessä te-toimiston työkykytsekkaus, ja alentumaa jo todettu, eli ei ole vaadittua työkykyä.
Minusta kunta on toiminut omituisesti.
Tietopyyntöihin vastaaminenkin on ilmeisen hankalaa.
Adir-haastattelu kesti meillä kyllä iät ja ajat kun mietimme ja pyörittelimme asioita puolison kanssa, miten ne varhaisvuodet oikein menikään ja mikä olisi oikea vastaus, ei mitenkään nopeasti lonkalta. Saimme myös ohjeen, että tässä menee yleensä kauan aikaa. En sen perusteella heti usko, että adir olisi puhelimessa tehty.
Vierailija kirjoitti:
Adir-haastattelu kesti meillä kyllä iät ja ajat kun mietimme ja pyörittelimme asioita puolison kanssa, miten ne varhaisvuodet oikein menikään ja mikä olisi oikea vastaus, ei mitenkään nopeasti lonkalta. Saimme myös ohjeen, että tässä menee yleensä kauan aikaa. En sen perusteella heti usko, että adir olisi puhelimessa tehty.
Minua erikseen ohjeistettin, että älä jää miettimään, se ei ole tarkoitus. Silti se kesti pari tuntia ihan siksi, että kysymyksiä oli paljon. Ja tiedän, että noita tehdään puhelimessa ja videopuheluilla, koska on ihan turha juoksuttaa ihmisiä livenä toisella paikkakunnalla noissa testeissä, kun niissä ei sinänsä mitata kenenkään eleitä tai muuta vuorovaikutusta kuin vain niitä standardoituja vastauksia. Toki autismitutkimuksissa on muita osuuksia, joissa livetapaamisillä on tärkeä merkitys, ja joiden takia ihmiset joutuu muutenkin ottamaan päiviä vapaaksi töistä. Mutta tuossa testissä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Nepsyys on kyllä syy kaikkeen sontaan aina! Velvollisuuksien välttelyä, sanon minä. Et voi laittaa "kirjon syyksi", mikset elä kuin aikuinen ihminen, aikuisen ihmisen vastuulla.
Näinhän mä elänkin. Mitä velvollisuuksia olen vältellyt? Maksan veroja keskiverto suomalaisen palkan verran. Mulla käy siivooja kerran kuussa, mutta en tiedä miten palveluihin kuluttaminen olisi vastuun välttelyä.
Voisitko perustella väitteesi.
Onko lähipiirissäsi jotain jota kiinnostaisi tonkia asioitanne?