Stop -merkki! Kenen syy?
Olen pysähtynyt Stop -merkin taakse risteykseen. Päätietä ajaa täysperävaunullinen rekka ja sen takana muutama auto, jotka näkyy selvästi risteykseen. Risteyksessä on luonnollisesti ohituskieltoja se on esitetty keltaisella viivalla.
Rekan kääntymiseen menee pitkä aika, joten lähdrn ajamaan tielle suuntaan, mistä rekka tulee.
Olen jo kääntymässä päätielle kun rekan takaa tuleekin joku mul*visti keltaisen yli vastaantulijoiden kaistalla. On kiinni milleistä, ettei tule törmäystä minun kanssani.
Kenen vika?
Kommentit (43)
Syyllistyit tlrkeään liikenteen caarantamiseen, kuten ohittajakin.
Harvemmin onnettomuuksissa on vain yhtä syyllistä
Molemmat syyllisiä, mutta eri rikkeeseen. Toinen ohitti risteysalueella, toinen jätti noudattamatta väistämisvelvollisuuttaan.
Joskus kandee miettiä, haluaako poliisin paikalle, koska on mahdollista, että sakkoa saa myös se, joka piti itseään nuhteettomana ja toista osapuolta syyllisenä.
Se ohittaja, samalla kun itse syyllistyi rikkeeseen, oletti SUN noudattavan stop-merkkiä ja itseään tässä vielä kerrot nähneesi, että rekan perässä tuli letka. Ja silti lähdit kääntymään, vaikka sun olisi lähtökohtaisesti väistää niitä kaikkia peräkkäin ajajia.
Vierailija kirjoitti:
Stop merkki on myös väistämisvelvollisuus, sinä väistät kaikkia myös sitä joka ohittaa vaikkei saisi
Ei se ihan näin toimi. Liikennesäännöissä ei ole mitään järkeä jos pitää ruveta olettamaan kaikkien muiden voivan rikkoa liikennesääntöjä mielivaltaisesti! Väistämisvelvollisuus perustuu sille olettamalle, että muut ajavat liikennesääntöjen mukaisesti. Eihän vaikka liikennevaloissa olisi mitään järkeä jos vihreästä valosta huolimatta pitäsi pelätä jonkun ajavan päin punaisia. Tottakai se pitää ottaa huomioon, mutta lähtökohtaisesti liikennesäännöistä poikkeava on aina väistämisvelvollinen kaikkiin muihin tienkäyttäjiin nähden.
Liikennesäännöistä poikkeaminen on suurempi väistämisvelvollisuus kuin stop-merkki.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat syyllisiä, mutta eri rikkeeseen. Toinen ohitti risteysalueella, toinen jätti noudattamatta väistämisvelvollisuuttaan.
Joskus kandee miettiä, haluaako poliisin paikalle, koska on mahdollista, että sakkoa saa myös se, joka piti itseään nuhteettomana ja toista osapuolta syyllisenä.
Se ohittaja, samalla kun itse syyllistyi rikkeeseen, oletti SUN noudattavan stop-merkkiä ja itseään tässä vielä kerrot nähneesi, että rekan perässä tuli letka. Ja silti lähdit kääntymään, vaikka sun olisi lähtökohtaisesti väistää niitä kaikkia peräkkäin ajajia.
Kyllä stop-merkin takaa saa kääntyä aloittajan kuvaamalla tavalla jos näkee hyvin ehtivänsä. Se rekka voi olla vaikka pysähtynyt siihen mutkaan ja tukkia oman kaistansa pitkäksi aikaa. Silloin kääntyvät autot voi ihan huoletta mennä vaikka siellä rekan takana olisi autoja jonossa odottamassa (joita kohtaan on väistämisvelvollisuus).
Vierailija kirjoitti:
Ap on pysähtynyt stop-merkin kohdalle, joten hän on suorittanut velvollisuutensa. Ei kai kukaan voi ennakoida jos toinen sössii oman ajamisensa? Sitten ei pääsisi koskaan stop-merkin takaa pois.
Pysähtyminen ei riitä, pitää myös väistää. Eli turha selittää, että pysähdyin kyllä, mutta vedin sitten siihen toisen auton eteen, koska olin jo noudattanut pysähtymismääräystä.
Risteyksessä ei saa ohittaa. Sulkuviivoja ei saa ylittää. Järjen käyttö on sallittua.
Vierailija kirjoitti:
No niin alapeukuttajat opetellaan liikennesäännöt ennenkuin ajelette
Stop-merkki, eli pakollinen pysäyttäminen, velvoittaa ajoneuvon pysähtymään ja väistämään muita ajoneuvoja risteyksessä. Pysäytys tehdään ennen risteävää tietä tai pysäytysviivalle, jos sellainen on.
Stop-merkki on punainen kahdeksankulmainen kilpi, jossa on valkoinen teksti "STOP".
Se osoittaa, että ajoneuvon on pysäytettävä ja väistettävä muita ajoneuvoja risteyksessä, joka on merkattu kärkikolmion tai stop-merkin suunnasta.
Pysäyttäminen tapahtuu pysäytysviivalle tai, jos sitä ei ole, kohtaan, josta on hyvä näkyvyys risteävään suuntaan.
Liikenneturvan mukaan kolme kymmenestä kuljettajasta ajaa stop-merkin ohi pysäyttämättä, vaikka se on pakollinen.
Stop-merkin takaa tulevan on aina pysäytettävä ennen risteävälle tielle ajamista ja väistettävä muuta liikennettä
Siitähän ei ollut kyse, ettei ollut pysäytetty. Aloittaja seisoi stop -risteyksessä ja lähti liikkeelle nollista
Sinun vikasi.
Miksikö?
Et keskittynyt ajamiseen, vaan mittaamiseen jos kerran kykenit millimetritarkkuuteen mittaustoleranssissa.
Vierailija kirjoitti:
Noudatin siis Stop -merkkiä. Autoja täysperävaunullisen takana oli 3 ja he lähes seisoivat paikallaan, kun rekka oli kääntymässä minun suuntaani eli heidän kulkusuunnassa oikealle. Tie oli käytännössä täysin vapaa.
Ei käynyt mielessäkään, että siitä jonosta onkin joku kahjo lähtenyt talla pohjassa ohittamaan sulkuviivalla, keskellä risteystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on pysähtynyt stop-merkin kohdalle, joten hän on suorittanut velvollisuutensa. Ei kai kukaan voi ennakoida jos toinen sössii oman ajamisensa? Sitten ei pääsisi koskaan stop-merkin takaa pois.
Pysähtyminen ei riitä, pitää myös väistää. Eli turha selittää, että pysähdyin kyllä, mutta vedin sitten siihen toisen auton eteen, koska olin jo noudattanut pysähtymismääräystä.
Minähän en vetänyt kenenkään eteen vaan se kaista, mille olin kääntymässä, oli täysin tyhjä. Rekan takaa tullut auto ajoi siis vastaantulevien kaistaa, vaikka risteyksessä oli sulkuviiva.
Vierailija kirjoitti:
Stop-merkin takaa tulevan vika.
Ei ole vaan sen joka ajoi väärällä kaistalla.
Ja hitot siitä stopmerkistä ! talla pohjaan ja täysillä rekkaa päin kun perhana hidastelee siinä.
Ennen vanhaan risteysalueella oli ohittaminen kielletty, samoin kaistan vaihto. En tiedä onko eu tuonut tähän lievennyksiä.
Kyllä tuossa tapauksessa molemmat on syyllisiä, oikeusistuin voi sitten pohtia onko jommankumman syyllisyys suurempi.
Stop-merkki ei anna immuniteettia. Jos et näe rekan takana tulevia autoja, niin ei kannata lähteä kääntymään eteen.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan risteysalueella oli ohittaminen kielletty, samoin kaistan vaihto. En tiedä onko eu tuonut tähän lievennyksiä.
Ei ole. Risteysalueella on edelleen ohittaminen kielletty ja usein siellä on sulkuviiva
Kyllähän tässä 2 sakotettavaa löytyisi jos olisi tapahtunut törmäys.
Niin väärältä kuin se tuntuukin, niin ap oli lähtenyt risteyksestä, vaikka ei nähnyt rekan taakse.
Samoin hän olisi syyllinen vaikka rekka olisi vilkuttanut kääntyäkseen, mutta ajaisikin suoraan ja ap törmäisi, mutta tämä menee jo asian viereen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä stop-merkin takaa saa kääntyä aloittajan kuvaamalla tavalla jos näkee hyvin ehtivänsä. Se rekka voi olla vaikka pysähtynyt siihen mutkaan ja tukkia oman kaistansa pitkäksi aikaa. Silloin kääntyvät autot voi ihan huoletta mennä vaikka siellä rekan takana olisi autoja jonos
Itse asiassa ei saa. Rekalla voi olla vilkku päällä, mutta se ei käännykään. Ja vaikka se kääntyy, se peittää näkyvyyden ja silloin stop-merkin takaa tulevan tulee väistää risteyksessä olevaa, mutta kääntyvää autoa. Ymmärräthän: risteysalueella on liikennettä, jota tulee väistää, väistäminen ei tarkoita vain siinä nenän edessä olevia autoja.
Väistämisvelvollisuus ankara; vaikka etuajo-oikeutettu tekisi jonkun virheen, esim. näyttäisi vilkkua vaikka ei kääntyisikään, vika stop merkin takaa tulevan.
Stop merkin takaa tuleva pysähtyy ja väistää, mutta jos joku muu rikkoo liikennesääntöjä niin se ei ole stop - merkin takaa tulevan vika. Risteysalueella ei ohiteta.