Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vaikeaa on päästä Sibelius-lukioon?

Vierailija
28.05.2025 |

Nuori on opetellut itse soittamaan pianoa ja kitaraa, säveltää, soittaa korvakuulolta vaikeitakin sävellyksiä. Annan nuorelle jonkun biisin, ja hän soittaa sen minulle puolen tunnin päästä pianolla. Uskomaton sävelkorva.

Koulussa hän soittaa bändikerhossa ja on mukana muissakin projekteissa esiintymässä, saa jopa pientä rahallista korvausta. Pojalla on musiikki 10, mutta menestyy muissakin aineissa, kuten matematiikassa ja kielissä, kiitettävästi. Nuorella on autismi ja hän käy siksi peruskoulua vielä vuoden lisää, koska oli pitkään käymättä koulua ennen kuin sai apua. Eli hän hakee lukioon vasta ensi vuonna. Hän kuitenkin nyt jo haaveilee Sibelius-lukiosta. Olen vain ymmärtänyt että sinne on hirveän vaikea päästä. 

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Sibelius-lukioon pyrkivien tule osata lukea nuoteista ja hallita musiikin teoria? Korvakuulolta soittavien paikka on ehkä jossain muualla.

Vierailija
22/35 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni kävi kyseisen lukion. Oli kovin pettynyt. Oli tottunut peruskoulussaan jonkinlaiseen arvostukseen mutta Sibiksessä oli ihan omanlaisensa kullttuuri. Ei ole sen jälkeen juuri soittanut ei säveltänyt.

Siellä kaikki on tosi hyvä eli jos haluaa olla paras, kannattaa mennä muualle. Jos haluaa soittaa muiden kanssa ja kestää, että ei ole se paras, niin lämmin suositus!  Yhteishenki on ihan mahtava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota Sibeliuslukioon yhteyttä ja selvitä mitä pääsykokeissa tulee osata ja onko muita vaatimuksia. Nyt on hyvin vuosi aikaa valmistautua niihin. Pääsykokeissa saattaa olla musiikinteoriaosuuksia ja vuodessa motivoitunut voi oppia niinkin paljon ja sille tasolle, että pärjää pääsykokeissa. Uskoisin, että suurin osa musiikkilinjalle hakijoista ovat opiskelleet soittamisen lisäksi musiikinteoriaa ja se hyvin hallussa.

Vierailija
24/35 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sinne nyt niin vaikea ole mennä, aukaisee oven ja menee sisään.

Vierailija
25/35 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on tosi hyviä kokemuksia Sibelius-lukiosta. Valintaan vaikuttaa musiikin lisäksi aika paljon keskiarvo. Kannattaa ainakin yrittää! 

Vierailija
26/35 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt tuore kokemus pääsykokeesta, ja siitä jäi hieman ristiriitaiset fiilikset.

Yllättävää oli, että ennen varsinaista koetta piti täyttää kyselylomake, jossa tiedusteltiin muun muassa musiikkitaustaa ja opintovuosien määrää. Tämä tuntui oudolta, koska avoimien ovien tilaisuudessa korostettiin, että aiempaa kokemusta ei vaadita ja että kaikki voivat hakea.

Lisäksi hakijoita pyydettiin ilmoittamaan oma keskiarvonsa etukäteen. Miksi keskiarvo täytyy tietää jo ennen pääsykoetta? Eikö hakijoita pitäisi arvioida ensisijaisesti itse pääsykokeen suorituksen perusteella?

Kokeen aikana tuli myös kommentteja tyyliin: ”Olet opiskellut musiikkia yli neljä vuotta, tämänhän sinun pitäisi osata.” Tällaiset kommentit herättivät kysymyksiä siitä, kuinka paljon hakijan tausta vaikuttaa arviointiin.

En tiedä, ehkä kyseessä oli vain oma tulkintani tilanteesta, mutta kokonaisuutena kokemuksesta jäi hieman kitkerä maku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/35 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on nyt tuore kokemus pääsykokeesta, ja siitä jäi hieman ristiriitaiset fiilikset.

Yllättävää oli, että ennen varsinaista koetta piti täyttää kyselylomake, jossa tiedusteltiin muun muassa musiikkitaustaa ja opintovuosien määrää. Tämä tuntui oudolta, koska avoimien ovien tilaisuudessa korostettiin, että aiempaa kokemusta ei vaadita ja että kaikki voivat hakea.

Lisäksi hakijoita pyydettiin ilmoittamaan oma keskiarvonsa etukäteen. Miksi keskiarvo täytyy tietää jo ennen pääsykoetta? Eikö hakijoita pitäisi arvioida ensisijaisesti itse pääsykokeen suorituksen perusteella?

Kokeen aikana tuli myös kommentteja tyyliin: ”Olet opiskellut musiikkia yli neljä vuotta, tämänhän sinun pitäisi osata.” Tällaiset kommentit herättivät kysymyksiä siitä, kuinka paljon hakijan tausta vaikuttaa arviointiin.

En tiedä, ehkä kyseessä oli vain oma tulkintani tilanteesta, mutta kokonaisuutena kokemuksesta jäi hieman kitkerä maku.

Ei mitään asiaa opiskelemaan musiikkia, jos ei tuollaista kestä. Se on KARSINTA.

Vierailija
28/35 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni kävi kyseisen lukion. Oli kovin pettynyt. Oli tottunut peruskoulussaan jonkinlaiseen arvostukseen mutta Sibiksessä oli ihan omanlaisensa kullttuuri. Ei ole sen jälkeen juuri soittanut ei säveltänyt.

Siellä kaikki on tosi hyvä eli jos haluaa olla paras, kannattaa mennä muualle. Jos haluaa soittaa muiden kanssa ja kestää, että ei ole se paras, niin lämmin suositus!  Yhteishenki on ihan mahtava.

Tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/35 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on nyt tuore kokemus pääsykokeesta, ja siitä jäi hieman ristiriitaiset fiilikset.

Yllättävää oli, että ennen varsinaista koetta piti täyttää kyselylomake, jossa tiedusteltiin muun muassa musiikkitaustaa ja opintovuosien määrää. Tämä tuntui oudolta, koska avoimien ovien tilaisuudessa korostettiin, että aiempaa kokemusta ei vaadita ja että kaikki voivat hakea.

Lisäksi hakijoita pyydettiin ilmoittamaan oma keskiarvonsa etukäteen. Miksi keskiarvo täytyy tietää jo ennen pääsykoetta? Eikö hakijoita pitäisi arvioida ensisijaisesti itse pääsykokeen suorituksen perusteella?

Kokeen aikana tuli myös kommentteja tyyliin: ”Olet opiskellut musiikkia yli neljä vuotta, tämänhän sinun pitäisi osata.” Tällaiset kommentit herättivät kysymyksiä siitä, kuinka paljon hakijan tausta vaikuttaa arviointiin.

En tiedä, ehkä kyseessä oli vain oma tulkintani tilanteesta, mutta kokonaisuutena kokemuksesta jäi hieman kitkerä maku.

Ei mitään asiaa opiskelemaan musiikkia, jos ei tuollaista kestä. Se on KARSINTA.

Missä kohtaa on sanottu, ettei joku voisi kestää tätä? Totta kai kyse on karsinnasta ja hakijoiden pitää käydä se läpi.

Pointti ei ole siinä, kestääkö joku sen vai ei, vaan siinä miten se karsinta tehdään. Jos haetaan musiikkilinjalle, niin silloin pitäisi arvioida nimenomaan musiikillista osaamista ja suoritusta.

Miten keskiarvon tietäminen etukäteen liittyy siihen itse musiikilliseen arviointiin? Se ei vielä kerro mitään siitä, miten henkilö oikeasti soittaa tai esiintyy siinä tilanteessa.

Esimerkiksi kuvataidelukioiden kuvataidelinjoilla ei pyydetä keskiarvoa etukäteen samalla tavalla, vaan valinta perustuu valintakokeeseen ja siihen suoritukseen.

Vierailija
30/35 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa on, edes Sibelius itse ei aikanaan käynyt Sibelius-lukiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/35 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityislinjoille hakiessa puolet pisteistä tulee pääsykokeesta ja puolet todistuksesta eli 10 + 10 = 20 on maksimi. Mutta en tiedä, miksi pääsykokeessa kysyttiin keskiarvoa, koska peruskoulun päättötodistuksestahan se lasketaan.

Vierailija
32/35 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää varmaan osata oikeasti soittaa jotain instrumenttia. Kilpailu taitaa olla sen verran kovaa että keskinkertainen pelimanni ei pääse sisään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/35 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sittenkin pop jazz opisto oikea paikka? 

Vierailija
34/35 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityislinjoille hakiessa puolet pisteistä tulee pääsykokeesta ja puolet todistuksesta eli 10 + 10 = 20 on maksimi. Mutta en tiedä, miksi pääsykokeessa kysyttiin keskiarvoa, koska peruskoulun päättötodistuksestahan se lasketaan.

Kyllä juuri näin, 10+10 = 20 maks. Mutta ennen pääsykoetta (muutama viikko etukäteen) he pyytävät täyttämään lomakkeen, jossa on kysely musiikillisesta taustastasi sekä arvioimaan, mikä keskiarvo sinulla tulee olemaan. Kaikki nämä tiedot ovat heidän käytössään pääsykokeen aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/35 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää varmaan osata oikeasti soittaa jotain instrumenttia. Kilpailu taitaa olla sen verran kovaa että keskinkertainen pelimanni ei pääse sisään.

Kyllä tietenkin, juuri niin. Kukaan ei sitä kyseenalaista!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi