Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vaikeaa on päästä Sibelius-lukioon?

Vierailija
28.05.2025 |

Nuori on opetellut itse soittamaan pianoa ja kitaraa, säveltää, soittaa korvakuulolta vaikeitakin sävellyksiä. Annan nuorelle jonkun biisin, ja hän soittaa sen minulle puolen tunnin päästä pianolla. Uskomaton sävelkorva.

Koulussa hän soittaa bändikerhossa ja on mukana muissakin projekteissa esiintymässä, saa jopa pientä rahallista korvausta. Pojalla on musiikki 10, mutta menestyy muissakin aineissa, kuten matematiikassa ja kielissä, kiitettävästi. Nuorella on autismi ja hän käy siksi peruskoulua vielä vuoden lisää, koska oli pitkään käymättä koulua ennen kuin sai apua. Eli hän hakee lukioon vasta ensi vuonna. Hän kuitenkin nyt jo haaveilee Sibelius-lukiosta. Olen vain ymmärtänyt että sinne on hirveän vaikea päästä. 

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Sibelius-lukioon pyrkivien tule osata lukea nuoteista ja hallita musiikin teoria? Korvakuulolta soittavien paikka on ehkä jossain muualla.

Vierailija
22/25 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni kävi kyseisen lukion. Oli kovin pettynyt. Oli tottunut peruskoulussaan jonkinlaiseen arvostukseen mutta Sibiksessä oli ihan omanlaisensa kullttuuri. Ei ole sen jälkeen juuri soittanut ei säveltänyt.

Siellä kaikki on tosi hyvä eli jos haluaa olla paras, kannattaa mennä muualle. Jos haluaa soittaa muiden kanssa ja kestää, että ei ole se paras, niin lämmin suositus!  Yhteishenki on ihan mahtava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota Sibeliuslukioon yhteyttä ja selvitä mitä pääsykokeissa tulee osata ja onko muita vaatimuksia. Nyt on hyvin vuosi aikaa valmistautua niihin. Pääsykokeissa saattaa olla musiikinteoriaosuuksia ja vuodessa motivoitunut voi oppia niinkin paljon ja sille tasolle, että pärjää pääsykokeissa. Uskoisin, että suurin osa musiikkilinjalle hakijoista ovat opiskelleet soittamisen lisäksi musiikinteoriaa ja se hyvin hallussa.

Vierailija
24/25 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sinne nyt niin vaikea ole mennä, aukaisee oven ja menee sisään.

Vierailija
25/25 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on tosi hyviä kokemuksia Sibelius-lukiosta. Valintaan vaikuttaa musiikin lisäksi aika paljon keskiarvo. Kannattaa ainakin yrittää!