Kuinka vaikeaa on päästä Sibelius-lukioon?
Nuori on opetellut itse soittamaan pianoa ja kitaraa, säveltää, soittaa korvakuulolta vaikeitakin sävellyksiä. Annan nuorelle jonkun biisin, ja hän soittaa sen minulle puolen tunnin päästä pianolla. Uskomaton sävelkorva.
Koulussa hän soittaa bändikerhossa ja on mukana muissakin projekteissa esiintymässä, saa jopa pientä rahallista korvausta. Pojalla on musiikki 10, mutta menestyy muissakin aineissa, kuten matematiikassa ja kielissä, kiitettävästi. Nuorella on autismi ja hän käy siksi peruskoulua vielä vuoden lisää, koska oli pitkään käymättä koulua ennen kuin sai apua. Eli hän hakee lukioon vasta ensi vuonna. Hän kuitenkin nyt jo haaveilee Sibelius-lukiosta. Olen vain ymmärtänyt että sinne on hirveän vaikea päästä.
Kommentit (25)
Kävele sisään. Saat olla siellä vähän aikaa. Vaksit aikanaan sitten tyyräävät sut ulko-ovelle..
Hankkii suositukset opettajilta (instrumentit, yhtyeet) ja lähettää osoituksen harrastuneisuudesta (musiikkikilpailujen voitot, produktiot ym). Sitten vain lähettää samalla kiitettävän todistuksensa sinne. Jotkut kutsutaan vielä esiintymään raadille, jos eivät ole varmoja, ottavatko sisään.
Jos on tosi hyvä musiikissa, eiköhän pääse. Pääsykokeessa vain hyvä suoritus. Siellä on myös yleislinja, jolle voi päästä muuten hyvällä todistuksella.
Reilusti yli ysin keskiarvo pitää olla ja pärjätä pääsykokeessa tarpeeksi hyvin tyyliine 17/20 pistettä.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä ollut erityisnuoria.
Alapeukuttajat, kertokaa millaisia erityisnuoria siellä teidän aikananne oli.
Sibelius lukiossa ka v 2024 9,31 yleislinja. Musiikkilinjalle pääsy vaatii pääsykokeen lisäksi hyvää peruskoulun päättötodistuksen keskiarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Hankkii suositukset opettajilta (instrumentit, yhtyeet) ja lähettää osoituksen harrastuneisuudesta (musiikkikilpailujen voitot, produktiot ym). Sitten vain lähettää samalla kiitettävän todistuksensa sinne. Jotkut kutsutaan vielä esiintymään raadille, jos eivät ole varmoja, ottavatko sisään.
Tämä olikin vanhentunutta tietoa, nykyisin on KAIKILLE pääsykokeet, ja muu hoituu sähköisesti. Sama
Vierailija kirjoitti:
musiikissa lahjakkaita nuoria, saattaa olla myös kaikenlisäksi matematiikassa lahjakkaita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
musiikissa lahjakkaita nuoria, saattaa olla myös kaikenlisäksi matematiikassa lahjakkaita
Mitä yrität kertoa?
Sibelius-lukiossa yleislinjalle pääsyn keskiarvoraja vuonna 2024 oli 9,31. Yleislinjan pääsyrajat ja -pisterajat vuodelta 2024 on listattu seuraavasti:
Yleislinja (KA-raja): 9,31
Musiikkilinja (Pisteraja, max. 20): 16,82
Tanssilinja (Pisteraja, max. 20): 16,81
Auttaa jos on lähisukulaisia musiikkialalla. Omalta yläasteeltani 2 jotka pääsivät, molempien isät tunnettuja musiikin parissa
Minun lapseni kävi kyseisen lukion. Oli kovin pettynyt. Oli tottunut peruskoulussaan jonkinlaiseen arvostukseen mutta Sibiksessä oli ihan omanlaisensa kullttuuri. Ei ole sen jälkeen juuri soittanut ei säveltänyt.
Vierailija kirjoitti:
Niin silloin. Nyt joka toinen on erityishenkilö.
Kuka tietää, vaikka olisi jo kiintiöt eri pölhöille ja poikkeaville nuorille.
Mun tytär pääsi ja kirjoitti sieltä. Hyvä todistus ja onnistunut pääsykoe. Pitää kyllä olla musiikki aika monipuolisesti hallussa, teoriaa myöten. Suosituksia ei ole eli vain osaaminen ja ysin todistus.
Oli tosi kiva koulu. Mahtavia ne nuorten esitykset aina syksyisin.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni kävi kyseisen lukion. Oli kovin pettynyt. Oli tottunut peruskoulussaan jonkinlaiseen arvostukseen mutta Sibiksessä oli ihan omanlaisensa kullttuuri. Ei ole sen jälkeen juuri soittanut ei säveltänyt.
Sibelius-lukio on yksi parhaista paikoista maan päällä.
Eikö Sibeliusta ole vielä canceloitu?