Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vielä joitakin perheitä/sukuja, joissa ei ole yhtään ylioppilasta?

Vierailija
28.05.2025 |

Tuli tästä Hesarin jutusta mieleen, että voiko vielä nykypäivänä ettei ole yhtäkään ylioppilasta? 😱

https://www.hs.fi/feature/art-2000011169977.html

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän laajassa suvussa (äidillä sisaria ollut 8 ja kaikilla lapsia ja lapsenlapsia jo) niin minä, veljeni ja yksi serkku ainostaan ylioppilaita. Kaikki ysärin puolivälissä jo kirjoittaneita. 

Vierailija
2/29 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo tyttö on jo töissä ja omillaan 18-vuotiaana. Hienoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun perheessä ei ole, ja minua naisena on yritetty estää opiskelemasta "käsienheilutteluammattia". Suoritan tällä hetkellä aikuislukiota, perheeseen olen katkonut välit. Pienillä paikkakunnilla on vielä sukuja, joissa kaikki ovat lähihoitajia, autonrassaajia tms. eikä lapsia kannusteta muuhun, kuin em. kaltaisiin ammatteihin. Naisten tehtävä on monesti olla ainoastaan synnytyskoneena.

Vierailija
4/29 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä varmasti vielä tänäkin päivänä olemassa.

Itse olen sukuni ensimmäinen ylioppilas ja korkeakoulututkinnon (AMK tosin vain) suorittanut, tämä ihme tapahtui parikymmentä vuotta sitten. Sen jälkeen ihmeitä ei suvussani ole tietääkseni tapahtunut ja tuskin tapahtuu jatkossakaan ennen kuin oma lapseni on siinä iässä.

Tosi surullistahan tämä on, kun sitä yhtään ajattelee. 

Vierailija
5/29 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikki ylioppilaita, mutta en ihmettele hesarin juttua vaan aloittajan hämmästelyä.

Ei kumpikaan ole toistaan parempi - lukio tai amis, ihan sama kunhan nuori saa tarvitsemansa.  Ihmiset ja perheet nyt sattuvat olemaan omanlaisiaan. 

Vierailija
6/29 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun perheessä ei ole, ja minua naisena on yritetty estää opiskelemasta "käsienheilutteluammattia". Suoritan tällä hetkellä aikuislukiota, perheeseen olen katkonut välit. Pienillä paikkakunnilla on vielä sukuja, joissa kaikki ovat lähihoitajia, autonrassaajia tms. eikä lapsia kannusteta muuhun, kuin em. kaltaisiin ammatteihin. Naisten tehtävä on monesti olla ainoastaan synnytyskoneena.

Hämmentävää, en olisi voinut ajatella että näinkin voi tänä päivänä olla.

Vierailija
7/29 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kyllä kyse ihan muusta kuin ammattikoulu vs lukio. 

Ikävällä tavalla kirjoittaja kyllä puhuu autonrassaajista ja lähihoitajista. Itse arvostan molempia ammatteja, oma elämä olisi ihan sekaisin jos joutuisin itse huoltamaan autoni tai käymään dementoituneen äitini luona kolmesti päivässä.

Vierailija
8/29 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kaikki ylioppilaita, mutta en ihmettele hesarin juttua vaan aloittajan hämmästelyä.

Ei kumpikaan ole toistaan parempi - lukio tai amis, ihan sama kunhan nuori saa tarvitsemansa.  Ihmiset ja perheet nyt sattuvat olemaan omanlaisiaan. 

Tietysti lukio on parempi. En ymmärrä miksei sitä saa sanoa ääneen nykypäivänä. Lähihoitajaksi valmistuneellekin sanotaan kiusaantuneena "löytyy varmasti töitä :)" mutta ei tuollaista ikinä sanottaisi esim. lääkäriksi valmistuvalle.

Itse asiaan: Serkun perheessä ei ole yhtään ylioppilasta. Vähän sellainen Simpsonien perhe, jos Lisan tilalle laitetaan naispuolinen Bart.

Vierailija
9/29 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki ole keskiluokkaisia tai kaupunkilaisia...

Vierailija
10/29 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja hämmästelee enemmän kuin Petteri Orpo. Jatkuvasti tätä "syövätkö jotkut vielä tänä päivänä puuro/makaronilaatikkoa" jne ja nyt sitten koulutushämmästelyä. Hohhoijaa.

Vierailija
11/29 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi lähihoitajasta on tullut näin halveksittava ammatti, että kun halutaan kuvata surkeutta, otetaan esimerkkinä lähihoitaja.

Olen tavannut rautaisia ammattilaisa ja vähemmän hyviä, kivoja ja vähemmän kivoja. Ihan kuin missä tahansa ammateissa. Mutta työ on raskasta ja huonosti palkattua. Kunnioitus edes? 

Vierailija
12/29 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi lähihoitajasta on tullut näin halveksittava ammatti, että kun halutaan kuvata surkeutta, otetaan esimerkkinä lähihoitaja.

Olen tavannut rautaisia ammattilaisa ja vähemmän hyviä, kivoja ja vähemmän kivoja. Ihan kuin missä tahansa ammateissa. Mutta työ on raskasta ja huonosti palkattua. Kunnioitus edes? 

Onhan se aika rupunen ammatti. Lähärikoulutukseen tungetaan se kaikkein pölösin aines, joka ei muualle pääse. Huono palkka ja lähäreillä paikat hajalla ennen eläkeikää.

Vierailija
13/29 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se aika rupunen ammatti. Lähärikoulutukseen tungetaan se kaikkein pölösin aines, joka ei muualle pääse. Huono palkka ja lähäreillä paikat hajalla ennen eläkeikää.

Paljon myös kiusaamista. Täälläkin on välillä keskusteluja missä kysellään hirveimpiä työpaikkoja, niissä hoitotyö on yliedustettuna.

Vierailija
14/29 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne yhtään persua, joka ei olisi ylioppilas.

Vierailija
15/29 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne yhtään persua, joka ei olisi ylioppilas.

Onhan noita kansanedustajissakin. 

Vierailija
16/29 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa on jo kaikki nuoremmat ylioppilaita.

Vierailija
17/29 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kyllä kyse ihan muusta kuin ammattikoulu vs lukio. 

Ikävällä tavalla kirjoittaja kyllä puhuu autonrassaajista ja lähihoitajista. Itse arvostan molempia ammatteja, oma elämä olisi ihan sekaisin jos joutuisin itse huoltamaan autoni tai käymään dementoituneen äitini luona kolmesti päivässä.

Kyllä minä laskin, että lisineen saan lähihoitajan töistä nyt 3600€ noin kuussa. Ja ei tarvitse ottaa sen kummempaa ajattelua käyttöön, koska minä en nyt tällä hetkellä jaksa yhtään enää sellaista. 

Olen parit maisterit käynyt, näistä en maininnut mitään. Enkä mainitse, ei tuo mitään lisäarvoa. Ja tänä päivänä tuokin raha on tiukassa jo osastonhoitajan hommissa ja se homma, jos mikä, on aivan syvältä. Ei kannata katsella yhtään ketään ikinä nenänvartta pitkin, ellei nyt halua korostaa omaa mielen pienuuttaan.

Vierailija
18/29 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sukuni ensimmäinen ylioppilas ja korkeakoulututkinnon (AMK tosin vain) suorittanut, tämä ihme tapahtui parikymmentä vuotta sitten. Sen jälkeen ihmeitä ei suvussani ole tietääkseni tapahtunut ja tuskin tapahtuu jatkossakaan ennen kuin oma lapseni on siinä iässä.

Mitä surullista siinä on? Minä olen sukuni ainoa akateeminen ja olin pettynyt yliopistoon päästyäni siitä, kuinka tyhmää porukkaa siellä oli, ei kaikki tosin, mutta huomattavan moni. Luulin päässeeni ns. parempiin piireihin, mutta aika äkkiä pilvilinnat romahtivat. Akateeminen tutkinto ja ylioppilastutkinto nyt varsinkaan ei ole nykyään mikään tae mistään luokkanoususta.

Vierailija
19/29 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sukuhaarassa ei ollut lainkaan ylioppilaita. No, minusta tuli luonnollisesti sitten tekniikan tohtori. Täysin loogista.

Vierailija
20/29 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä surullista siinä on? Minä olen sukuni ainoa akateeminen ja olin pettynyt yliopistoon päästyäni siitä, kuinka tyhmää porukkaa siellä oli, ei kaikki tosin, mutta huomattavan moni. Luulin päässeeni ns. parempiin piireihin, mutta aika äkkiä pilvilinnat romahtivat. Akateeminen tutkinto ja ylioppilastutkinto nyt varsinkaan ei ole nykyään mikään tae mistään luokkanoususta.

Ei olekaan, mutta toisin päin ammattikoulutuksen tämän päivän taso on niin huono, että heikot eväät se elämässä menestymiseen nuorelle antaa. Lukio tai kaksoistutkinto ainoa suositukseni nykynuorille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi