Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Moka työharjoittelussa, ylireagoinko?

Vierailija
27.05.2025 |

Olen ollut jo useamman kuukauden ajan työssäoppimassa eräässä teollisen alan myymälässä. Työni ovat sujuneet moitteettomasti ja olen saanut paljon hyvää palautetta. Olen täysi-ikäinen ammattikouluopiskelija.

Tänään kuitenkin tein tahattomasti ymmärtämättömyyttäni ison mokan töissä. Olin firman takapihalla lemppaamassa rullakosta pahvijätteitä puristimeen, kuulokkeet korvilla ja palava savuke huulilla. Kyllä, tupakointi on inhottavaa, haisevaa ja epäterveellistä, enkä tarvitse valistusta. En myöskään ikinä pidä töissä "ylimääräisiä" tupakkataukoja, vaan ainoastaan kahvi- ja ruokatauolla tai tuollaisen ulkotyön ohessa, jottei työaikaa kulu kessutteluun.

Pomo sattui samaan aikaan pihalle kun olin tekemässä näin, ja hän huomautti asiallisesti tupakointiin liittyvästä työturvallisuusriskistä; tuuli voisi irrottaa palavasta savukkeesta kekäleen joka puolestaan voi lentää pahvien sekaan ja sytyttää tulipalon. Ai saat*na kun mua alkoi hävettämään ja hävettää oma tyhmyyteni, en ollut vain yhtään tullut aatelleeksi tuollaista asiaa eikä puristimessa ollut kieltotarraa. Täysin minun moka, ja ihan aiheesta pomo huomautti. Enempää seuraamuksia ei tullut.

Nyt pelkään potentiaalisen kesätyöpaikkani puolesta tuon mokan takia. Olen aina ollut neuroottinen luonne ja täydellisyyden tavoittelija. Ylireagoinko? Otanko asian vielä huomenna puheeksi ja pyydän anteeksi ajattelemattomuuttani? 

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylireagoit. Ei mitään hätää.

Vierailija
2/8 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylireagoit. Voit kyllä ottaa asian puheeksi jos se häiritsee ja siten saat paremman mielen itsellesi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työturvallisuussäännöt on yleensä ihan asian vuoksi laadittu, vaikka saattavatkin vaikuttaa joskus niuhotukselta. 

Teit virheen, sait asiallisen huomautuksen, nyt vaan ota opiksesi virheestä ja jatkossa sitten paremmin. 

Vierailija
4/8 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota asia puheeksi jos se vaivaa, ja sano että otit opiksesi. Se siitä. Ei tuo nyt kummoinen moka ollut, iso moka olisi ollut työntää vaikkapa pomo tai joku muu työkaveri sinne puristimeen.

Vierailija
5/8 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylireagoit. Ei mitään hätää.

Joo, näin, samaa mieltä.

Mutta itse samanlaisena hulluna olisin nuorena käyny varmaan suoraan sanomassa pomolle, että kiitos, oli kyllä asiallinen huomautus, eikä tule toistumaan, ja toivottavasti jatkossakin tuollaisesta mun ajattelemattomuudesta sanotaan heti :)

Näin vanhemmalla iällä en enää viitsisi vaivautua.

Vierailija
6/8 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esihenkilösihän suhtautui ajattelemattomuuteesi juuri niinkuin pitää. Asiallisesti huomauttaen .

Vierailija
7/8 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo tuskin muistaa asiaa huomenna, mutta jos se sinun mieltä rauhoittaa, niin sano hänelle, että kiitos kun huomautit, et tee samaa virhettä enää jatkossa.

Vierailija
8/8 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos otit palautteen vastaan asiallisesti etkä enää toiste tee samaa, niin se on jo hyvä asia ja puhuu sen puolesta, että saat paikan - yllättävän monelle negatiivisen palautteen vastaanottaminen on todella vaikeaa, toiset suorastaan alkavat inttämään vastaan