Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Piilotyöpaikat ovat out, nyt tulevat haamutyöpaikat! YLE:n selvitys työpaikoista, jotka kummittelevat hauissa, mutta joita ei ole

Vierailija
26.05.2025 |

YLE kertoo suomalaisten työnhakijoiden olevan aivan kyllästyneitä olemattomiin työpaikkoihin, joihin haetaan tekijöitä. Nämä rekryt haaskaavat kaikkien aikaa eikä töitä ole. Haamutyöpaikat ovat henkilöstöyritysten tapa houkutella ihmisiä listoilleen, vaikka työpaikkoja ei sillä hetkellä ole olemassakaan. Haamupaikat myös vääristävät avointen työpaikkojen tilastointia.

"Työnhakijat moittivat henkilöstöyritysten toimintatapoja ja näkivät rekrytointifirmat pääosin välikätenä, joka hyötyy sekä työnantajan että työntekijän kustannuksella.

Heidän mielestä rekrytointiyritykset keskittyvät enemmän hakijatietojen keräämiseen ja niiden myymiseen kuin aidosti auttamaan työnhakijoita työllistymään.

Osa työnhakijoista kritisoi rekrytointiyrityksiä epäeettisestä toiminnasta ja koki niiden saaneen vuosien saatossa liian vahvan roolin työmarkkinoilla."

https://yle.fi/a/74-20161801

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän paikkakunnalla on yritys, jonka työpaikkailmoitus on ollut jo vuoden työkkärin sivuilla. Ainut yhteydenottotapa sähköposti. Olen ottanut useasti yhteyttä, vaan koskaan en ole vastausta saanut, ja samaa olen kuullut muiden suusta. Kunnan sivuilla yritys haki juuri kesätyöntekijöitä, eli ihan toiminnassa oleva on. Laitoin työkkäriin palautetta, että onko tämä ilmoitus jäänyt vahingossa roikkumaan vai mitä, mutta ei sekään vastannut. Siellä tuo ilmoitus edelleen on.

Vierailija
2/2 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän paikkakunnalla on yritys, jonka työpaikkailmoitus on ollut jo vuoden työkkärin sivuilla. Ainut yhteydenottotapa sähköposti. Olen ottanut useasti yhteyttä, vaan koskaan en ole vastausta saanut, ja samaa olen kuullut muiden suusta. Kunnan sivuilla yritys haki juuri kesätyöntekijöitä, eli ihan toiminnassa oleva on. Laitoin työkkäriin palautetta, että onko tämä ilmoitus jäänyt vahingossa roikkumaan vai mitä, mutta ei sekään vastannut. Siellä tuo ilmoitus edelleen on.

Todella erikoista touhua. Luulisi olevan helppoa vastata, että joko paikka on jo täytetty, tai hakija ei tullut siihen valituksi. Paljon on törkeää toimintaa myös hakijoita kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi