Kaveri nostaa aina itsensä keskipisteeksi
Kaveriporukassamme on alkanut ilmetä tällaista, että yksi kavereistamme on aina suuna ja päänä, keskipisteenä. Puhuu paljon ja nimenomaan itsestään. Taannoin olimme viettämässä yhden meistä synttäreitä ja synttärisankari ei saanut illallisen aikana sanottua juuri mitään, kun tämä yksi kaveri piti omaa showtaan. Eipä tuntunut kuitenkaan kaikkia muita haittaavan, vaan menivät mukaan siihen. Itse tykkäisin että kaikki otetaan porukassa huomioon. Miten asiasta voisi sanoa nätisti, vai olisiko jotain muuta tapaa korjata tilanne?
Kommentit (35)
Näitä pelkästään omaan napaansa keskittyviä perttejä ja pirjoja on todella paljon. Ihanko todella teitä muita ei ärsytä asia? Itse en ainakaan jaksa kuunnella yhden miehen showta yhtään. Se on pahimmillaan just sitä että se pirjo tuppautuu järjestäjäksi ja esiintyjäksi joka asiaan, vaikka tilaisuus ei edes koske pirjoa. Silti hänen on päästävä sinne laulamaan tai lausumaan runoja tai mitä ikinä, jotta pääsisi keskipisteeksi.
Tiedän ilmiön. Pidemmän päälle se on äärettömän rasittavaa, vaikka keskushenkilö itse ajattelisi olevansa räiskyvä ilopilleri, jota kaikki tykkäävät kuunnella. Tykkäävät aluksi, ja tykkäävät jatkossakin, jos henkilö osaisi olla hauska myös yleisellä tasolla ja ottaa keskusteluun yleisiä asioita ja muut keskustelijat. Sellaisiakin taitavia seuranaisia ja -miehiä on. Mutta yleensä nuo suuna päänä olevat kertoo aika pitkiä tarinoita siitä, mitä heille on tapahtunut. Heidän elämänsä on aina erityistä, muiden ei.
Oireellista, että esimerkkihenkilöksi nimetään Pertti, siis eläkeikäinen mies. Kun ongelma on mitä suurin nuorten aikuispissisten parissa.
Vierailija kirjoitti:
Oireellista, että esimerkkihenkilöksi nimetään Pertti, siis eläkeikäinen mies. Kun ongelma on mitä suurin nuorten aikuispissisten parissa.
Neli-viisikymppisiä ollaan eikä mitään pissiksiä...
Helpoin keino on jättää tämä kaveri kutsumatta juhliin.
'Pertti?' 'Pirjo?' Kuulostaa 1940-1965 syntyneiltä. Minun ikäryhmässäni luokassa oli Sannaa, Maria, Annea, Mikkoa, Teemua, Kimmoa. Opettajistani löytyi nämä nimet; Pertit, Pirjot, Annelit, Matit, Pekat, Jarit..
Onko kyseessä seniori-iltamat 65+, jossa Pera keulii Thaimaan nuorikollaan?🥳
Nuoremmathan tunnetusti tapaavat scrollata älylaitettaan jopa ruokapöydässä/ illanvietoissa katsekontaktia ja pidempiä monologeja vältellen.
Ottakaa vähän kevyemmin.
Myrsky vesilasissa ei oo kovin paha.
Vierailija kirjoitti:
Helpoin keino on jättää tämä kaveri kutsumatta juhliin.
Siihen emme kyllä lähde.
Vierailija kirjoitti:
'Pertti?' 'Pirjo?' Kuulostaa 1940-1965 syntyneiltä. Minun ikäryhmässäni luokassa oli Sannaa, Maria, Annea, Mikkoa, Teemua, Kimmoa. Opettajistani löytyi nämä nimet; Pertit, Pirjot, Annelit, Matit, Pekat, Jarit..
Onko kyseessä seniori-iltamat 65+, jossa Pera keulii Thaimaan nuorikollaan?🥳
Nuoremmathan tunnetusti tapaavat scrollata älylaitettaan jopa ruokapöydässä/ illanvietoissa katsekontaktia ja pidempiä monologeja vältellen.
Ottakaa vähän kevyemmin.
Myrsky vesilasissa ei oo kovin paha.
No ei sentään tuollaista Mutta Pertti on hurahtanut hippeilyyn ja esiintymiseen, ja ei pysty muuta ajattelemaankaan. Ja tosiaan tunkee itsensä ohjelmaksi joka paikkaan.
Ärsyttävää tollane yhden miehen show.
En osaa enempää kommentoida, koska en tapaa osallistua porukkailtamiin, kun olen alkoton enkä pidä joukoista, välttelen niitä parhaani mukaan.
Olen mieluimmin kahden kesken ystävän kanssa. Joskus lapset mukana, sopii sekin.
Porukoissa otan hiljaisen tarkkailijan roolin.
Ei siis tällaista ongelmaa.
Tsemppiä seuraaviin kemuihin.
Näitä on ja paljon. Varsinkin lasten synttäreillä ärsyttää, kun joku tekee lasten juhlapäivästä oman tilaisuutensa. Varsinkin jos aiheet ovat näitä sivistymättömiä "mitä nämä ei-binääriset sukupuolet ovat. en minäkään käsitä hehheh", joita ei ole muutenkaan kiva alkaa selittää lapsille, joille ei vielä sukupuoliasiat kuulu.
Oma valinta antaako Pertille huomiota vai ei. Mutta eivät nämä Pertitkään välttämättä omassa roolissaan viihdy. Kokevat ehkä, että heiltä odotetaan tietynlaista käyttäytymistä. Sivusta seuranneena..
Mitä ihme nössöilyä?! Pertti on selvästi mäntti, eikä osaa käyttäytyä. Silloin on ihan ok ottaa sitä tilaa Pertiltä, ilman suurempaa numeroa, mutta varmoin ottein.
Ei siihen tarvitse alkaa toisena idioottina huutamaan omia juttujaan, vaan voi esim. kysyä toisilta, että mites teidän kokemukset tästä asiasta on ja mitäs teille muille kuuluu. Pidätte katsekontaktin tässä toisessa henkilössä, kuin Perttiä ei olisikaan ja Pertin vetäessä henkeä kysytte kuuluvasti: "niin mitä olitkaan sanomassa....?"
Ja jos kaveri on juhliinsa miettinyt ohjelman ja Pertti on ainoa, joka ei siihen suostu ja sooloilee, niin miksi ihmeessä sitten seuraatte juuri Pertin ohjausta? Teette niin kuin juhlien järjestäjä ehdottaa ja jätätte Pertin mölinät huomioimatta. "Joo, eikun Viivillä oli katsoppas tässä tällainen aktiviteetti suunniteltuna, tule vaan tänne mukaan...."