Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylppäreistä ja kustannusten jaosta

Vierailija
26.05.2025 |

Ex-puolison kanssa yhteinen lapsi kirjoitti ylioppilaaksi ja niin kuin eroperheissä kai tavallista, juhlien järkkäämiseen liittyy vähän mietittävää. Ex otti juhlat saman tien itselleen niin, että ne pidetään hänen kotonaan, eikä minua tai sukulaisiani kutsuta. Sen verran kävi armo oikeudesta, että saadaan kuulemma pitää omat pienemmän juhlat joskus myöhemmin kesällä.

No tämä nyt vielä menisi kun meillä on ex-vaimon kanssa niin nihkeät välit etten itsekään olisi hirveän innostunut useamman tunnin hammastenkiristelystä hänen ja sukulaistensa keskellä. Juhlakalullekin on oletettavasti mukavampaa kun ei tarvi kummassakaan tilaisuudessa jänskätä, milloin tiuskiminen alkaa. Se mistä kuppini kuitenkin keikahti, oli exältä pöytään lennähtänyt pyyntö osallistua noiden hänen järkkäämiensä juhlien kustannuksiin. Ei kai tällaisessa tilanteessa ole aivan pelisilmätöntä sanoa, etten oikein näe perusteltuna maksaa yhtikäs mitään? Ja tämä ei ole minulle raha- vaan periaatekysymys.

M50

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilasjuhlat on nuorelle ikimuistoinen tapahtuma joten olisi kiva että tarjoilutkin olisi hyvät tai sellaiset mistä nuori itse tykkää. Jos sinulla on parempi tulotaso kuin ex-puolisollasi niin miksi et voisi osalllistua nuoren vuoksi juhlien kustannuksiin? Toki jos puolisokin on hyvätuloinen niin silloin hänellä on varmaan varaa maksaa omat juhlansa.

Vierailija
22/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole halukas maksamaan lapsesi ainutkertaisen juhlan vaatteita tai iltamenoja? Eikö lapsi merkitse sinulle mitään?

Usko tai älä, osoittamasi ylenkatse rikkoo pahasti sinun ja lapsesi välit.

Eikö se ex eli juhlien järjestäjä mieti ollenkaan lapsen etua, eikö lapsen ilo omista juhlista pitäisi mennä edelle ja sinne pitäisi kutsua kaikki lapselle tärkeät henkilöt juhlimaan hänen saavutustaan.

jos minun äitini olisi vetänyt tällaisen rajan minun juhliini, olisin ollut todella pettynyt häneen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ole halukas maksamaan lapsesi ainutkertaisen juhlan vaatteita tai iltamenoja? Eikö lapsi merkitse sinulle mitään?

Kuka haluaa kustantaa juhlia, joihin ei itse saa osallistua ja johon ei omia sukulaisiakaan ole kutsuttu. Eli AP joutuisi sekä maksamaan exän sukulaisille tarkoitettuja juhlia + maksamaan erikseen juhlat omille sukulaisilleen. Kai se exä sitten osallistuu näiden jälkimmäisten juhlien kustannuksiin ihan tasapuolisuuden vuoksi?

Kyseessä on lapsen juhla, ei exän juhla. Ymmärrätkö eroa? Jos olettaa, että lapsen elämässä on vain äidin suku ja isän suku eikä lainkaan ystäviä ja harrastuskavereita, niin aika kapeasti katsoo maailmaa. Uskon, että exä osallistuisi myös isän järjestämien juhlien kuluihin, jos sinne kutsutaan lapsen kaveriporukkaa eikä vain isän sukulaisia.

Vierailija
24/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et tietenkään maksa kun et juhliinkaan saa osallistua. 

Vierailija
25/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ex eli juhlien järjestäjä mieti ollenkaan lapsen etua, eikö lapsen ilo omista juhlista pitäisi mennä edelle ja sinne pitäisi kutsua kaikki lapselle tärkeät henkilöt juhlimaan hänen saavutustaan.

jos minun äitini olisi vetänyt tällaisen rajan minun juhliini, olisin ollut todella pettynyt häneen.

Tuskin tuore ylioppilas haluaa juhliinsa isää, joka tulee paikalle valmiina taas kerran pilaamaan tilaisuuden riitelyllä. Ap:n kaltaiset isät eivät ole niitä isiä, jotka saattavat tyttärensä alttarille sitten joskus tulevaisuudessa.

Vierailija
26/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylioppilasjuhlat on nuorelle ikimuistoinen tapahtuma joten olisi kiva että tarjoilutkin olisi hyvät tai sellaiset mistä nuori itse tykkää. Jos sinulla on parempi tulotaso kuin ex-puolisollasi niin miksi et voisi osalllistua nuoren vuoksi juhlien kustannuksiin? Toki jos puolisokin on hyvätuloinen niin silloin hänellä on varmaan varaa maksaa omat juhlansa.

Jos yhdessä maksetaan, silloin myös yhdessä juhlitaan. 

Vierailija
27/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan erottu ja pidetty molemmille pojille sellaiset juhlat mihin kaikki sukulaiset saa tulla onpa kumman tahansa sukulaisia. Toisiin juhliin minä järjestelin kaiken ja ex-puoliso maksoi pitopalvelun laskun. Toiseen tehtiin järjestelyt suunnilleen puoliksi ja maksettiin kulut puoliksi. Jos ex kieltäisi minua ja sukulaisiani tulemasta niin en varmasti maksaisi mitään vaan pyytäisin voidaanko unohtaa erimielisyydet vähäksi aikaa ja pitää yhteiset juhlat ja maksaa puoliksi tai tehdä joku muu järjestely. Aika törkeää lasta kohtaan tuollainen kaksien juhlien pitäminen tai toisten sukulaisten kieltäminen. Eihän se ero lapsen syy ole, hän on ansainnut riidattomat juhlat johon voi tulla kaikki läheiset.

Vierailija
28/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa kustantaa juhlia, joihin ei itse saa osallistua ja johon ei omia sukulaisiakaan ole kutsuttu. Eli AP joutuisi sekä maksamaan exän sukulaisille tarkoitettuja juhlia + maksamaan erikseen juhlat omille sukulaisilleen. Kai se exä sitten osallistuu näiden jälkimmäisten juhlien kustannuksiin ihan tasapuolisuuden vuoksi?

Kyseessä on lapsen juhla, ei exän juhla. Ymmärrätkö eroa? Jos olettaa, että lapsen elämässä on vain äidin suku ja isän suku eikä lainkaan ystäviä ja harrastuskavereita, niin aika kapeasti katsoo maailmaa. Uskon, että exä osallistuisi myös isän järjestämien juhlien kuluihin,

No miksei se turvenuija sit kutsu lapsen isää ja sukulaisiaan sinne jos se on kerta lapsen juhla?j

Lopeta jo tuo jankkaus.

Vierailija
29/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksä maksaa järjestämänsä juhlat itse. Sinä vastaavasti vastaat järjestämiesi juhlien kustannuksista. Ihan selvä juttu.

Vierailija
30/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa yritti miehen ex-vaimo, suuttui verisesti kun mies sopi lapsen kanssa että alku illasta mennään syömään miehen sukulaisten kanssa ja olemme vuokranneet ravintotilan koko illaksi ja lapsi voi sitten siellä jatkaa juhlimista ystävien kanssa (lapsen oma toive)

Nyt hänen juhlansa ovat kuulemma pilalla kun mies oli lapsen. Ei ole koskaan ymmärtänyt että myös isällä on oikeus osallistua lapsen juhliin ja olla mukana järjestämässä niitä. 

Vierailija
31/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on lapsen juhla, ei exän juhla. Ymmärrätkö eroa? Jos olettaa, että lapsen elämässä on vain äidin suku ja isän suku eikä lainkaan ystäviä ja harrastuskavereita, niin aika kapeasti katsoo maailmaa. Uskon, että exä osallistuisi myös isän järjestämien juhlien kuluihin,

Eli lapselle tärkeämpiä ovat äidin puolen sukulaiset ja kaverit kuin isän puolen sukulaiset?

Vierailija
32/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä exälläsi tuulee. Itse joudun maksamaan yksin kaikki lastemme isot juhlat ja menot, ex-mies ei osallistu kuluihin. Pidämme aina yhdet juhlat molempien suvuille.

Vierailija
33/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö me käsitelty tämä juttu jo toukokuun alussa?

Niin, sinä et halua osallistua lapsesi juhlan kuluihin. Siitähän tässä nyt on kyse. Et halua, että lapsesi kaverit ja ystävät saavat kakkua ja kahvia, joten käännät tylysti selkäsi jälkikasvulle ja toteat, että mennään joskus yhdessä syömään. Et halua maksaa osaasi juhla-asusta, et nuoren iltajuhlista, vaan toteat tylysti, että maksakoot se vanhempi, joka sinua enemmän rakastaa.

Sinulla on periaatteesi, jonka mukaan lapsesi ei ole sinun lapsesi ellet sinä saa määrätä sääntöjä. Ole huoleti, eiköhän äiti maksa niin vaatteet, lakin kuin muutkin kulut. Hän on jo niin tottunut siihen, että sinä et katso tarpeelliseksi huolehtia jälkikasvustasi.

Uskoisin ap:n tarjoavan lapselleen ja tämän kavereille kakkua ja kahvia järjestämissään juhlissa. Eli huoli pois.

Vierailija
34/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin tuore ylioppilas haluaa juhliinsa isää, joka tulee paikalle valmiina taas kerran pilaamaan tilaisuuden riitelyllä. Ap:n kaltaiset isät eivät ole niitä isiä, jotka saattavat tyttärensä alttarille sitten joskus tulevaisuudessa.

Äitihän se tuossa riitaa haastaa kun kieltää lapsen isää ja isän sukua tulemasta lapsen juhliin. Ja silti vaatii osallistumaan kuluihin. Sairasta meininkiä

Vierailija
35/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eksälläsi ei ole varaa järjestää juhlia, olisi ehkä parempi että sinä järjestät juhlat. Tuore ylioppilas saa toki kutsua järjestämiisi juhliin haluamansa henkilöt.

Vierailija
36/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ap sinun olisi aiheellista osallistua ylppäriasun/-tarvikkeiden ja kuvien kustantamiseen. Muut juhlapäivän kulut menköön exälle.

Vierailija
37/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ap sinun olisi aiheellista osallistua ylppäriasun/-tarvikkeiden ja kuvien kustantamiseen. Muut juhlapäivän kulut menköön exälle.

Siis nämä yllämainituthan kulut tulevat, vietettiin kotona juhlia tai ei. Niihin on syytä osallistua, ei exän juhliin.

Vierailija
38/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen aloitus

Eronneen isän suru lapsen yo-juhlista

Vierailija

07.05.2025 | 20:55

Ainoa lapseni saa lakin nyt keväällä. Lapsen äiti järjestää lapselle juhlat entisessä yhteisessä kodissamme. Minä ja minun puoleni harvat sukulaiset emme ole sinne tervetulleita. Juhlat ovat aika isot ja ihan koko päivä kuulemma menee, joten ei kuulemma sovi että samana päivänä minä järjestäisin toiset juhlat. Kuulemma voidaan kuitenkin pitää joku tilaisuus joskus myöhemmin kesällä jos halutaan.

Olen tosi surullinen mutta en halua tehdä asiasta mitään draamaa lapselle kun hänen juhlansahan se on. Ja toisaalta äitinsä luona on enimmäkseen asunut. Onko tämä normaalia ja pitääkö vain kestää?

Vierailija
39/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan maksa kun ei saa itse edes osallistua juhliin.

Vierailija
40/52 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi osallistuisit juhlien kustannuksiin, jos sinne ei kutsuta yhtään "sinun kautta tulevaa" vierasta? Kysy millä logiikalla hän maksua pyytää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi