Ylppäreistä ja kustannusten jaosta
Ex-puolison kanssa yhteinen lapsi kirjoitti ylioppilaaksi ja niin kuin eroperheissä kai tavallista, juhlien järkkäämiseen liittyy vähän mietittävää. Ex otti juhlat saman tien itselleen niin, että ne pidetään hänen kotonaan, eikä minua tai sukulaisiani kutsuta. Sen verran kävi armo oikeudesta, että saadaan kuulemma pitää omat pienemmän juhlat joskus myöhemmin kesällä.
No tämä nyt vielä menisi kun meillä on ex-vaimon kanssa niin nihkeät välit etten itsekään olisi hirveän innostunut useamman tunnin hammastenkiristelystä hänen ja sukulaistensa keskellä. Juhlakalullekin on oletettavasti mukavampaa kun ei tarvi kummassakaan tilaisuudessa jänskätä, milloin tiuskiminen alkaa. Se mistä kuppini kuitenkin keikahti, oli exältä pöytään lennähtänyt pyyntö osallistua noiden hänen järkkäämiensä juhlien kustannuksiin. Ei kai tällaisessa tilanteessa ole aivan pelisilmätöntä sanoa, etten oikein näe perusteltuna maksaa yhtikäs mitään? Ja tämä ei ole minulle raha- vaan periaatekysymys.
M50
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ap sinun olisi aiheellista osallistua ylppäriasun/-tarvikkeiden ja kuvien kustantamiseen. Muut juhlapäivän kulut menköön exälle.
Näihin olen jo osallistunut. Noiden kulujen jakaminen on ihan perusteltua.
ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö me käsitelty tämä juttu jo toukokuun alussa?
Niin, sinä et halua osallistua lapsesi juhlan kuluihin. Siitähän tässä nyt on kyse. Et halua, että lapsesi kaverit ja ystävät saavat kakkua ja kahvia, joten käännät tylysti selkäsi jälkikasvulle ja toteat, että mennään joskus yhdessä syömään. Et halua maksaa osaasi juhla-asusta, et nuoren iltajuhlista, vaan toteat tylysti, että maksakoot se vanhempi, joka sinua enemmän rakastaa.
Sinulla on periaatteesi, jonka mukaan lapsesi ei ole sinun lapsesi ellet sinä saa määrätä sääntöjä. Ole huoleti, eiköhän äiti maksa niin vaatteet, lakin kuin muutkin kulut. Hän on jo niin tottunut siihen, että sinä et katso tarpeelliseksi huolehtia jälkikasvustasi.
Nää sun provoilu vastaukset junnaa paikallaan, aina samanlaista kuivaa tekstiä. keksi näihin joskus jotain uutta ja raflaavaa.
Et tietenkään maksa mitään. Kysy lapselta milloin hän haluaa juhlia sinun puolen suvun kanssa. Nehän voi pitää lakkiaispäivän iltana tai sitten sunnuntaina. Lapsi voi lakkiaispäivänä lähteä äidin luota klo 18 ja tulle teille, jossa vieraat jo odottaa. Ex-vaimosi ei voi päättää juhlapäivää.
Kumma kun ei aikuiset voi olla sovussa sen aikaa, että yhdet ylioppilasjuhlat voisi pitää. Omat vanhemmat erosivat varsin riitaisissa merkeissä (pettäminen) mutta kyllä minun juhliin mahtui aina molemmat sekä sukulaisia niin isän kuin äidinkin puolelta.
Koska exäsi ei halua sinua juhliin saati muutakaan sukuasi on hyvin epäoikeudenmukaista vaatia sinulta rahaa juhlakuluihin.Ja vaikka päätyisitkin antamaan rahaa exäsi vastuulla on silloin neuvotella kanssasi juhlista ja kuluista, mitä voit ja haluat maksaa. Hän ei voi päättää yksin summaa, mitä sinä maksaisit.
Koska lastanne ei selkeästikään kuunnella kannattaisi sinun kysyä onko hänelle ok, että järjestät myös omat juhlasi hänelle ja johon osalistuvat sitten sinun sukulaisesi. Joku rennompi ja hänen ehdoillaan. Lapset ovat usein niin joviaaleja riitaisia vanhempia kohtaan, että sitäkin suuremmalla syyllä kohtele lastasi hyvin ja keskustele mitä hän toivoo.
Jos lapsi haluaisi sinulta rahaa exän järjestämiin juhliin sovi hänen kanssaan summa, jolla lapsi voi hankkia juhliin sitä mitä lapsenne haluaa. Et ole velvollinen kysymään exäsi mielipideittä etenkin, kun kyse on jo täysi-ikäisestä lapsesta.
Muista myös kertoa lapselle syy miksi sinua ja sukuasi ei hänen juhlissaan ole, että äiti itsekkäänä kielsi! Ja kerro että haluaisit myös juhlia hänen saavutustaan joku toinen päivä kun hänelle sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen aloitus
Eronneen isän suru lapsen yo-juhlista
Vierailija
07.05.2025 | 20:55
Ainoa lapseni saa lakin nyt keväällä. Lapsen äiti järjestää lapselle juhlat entisessä yhteisessä kodissamme. Minä ja minun puoleni harvat sukulaiset emme ole sinne tervetulleita. Juhlat ovat aika isot ja ihan koko päivä kuulemma menee, joten ei kuulemma sovi että samana päivänä minä järjestäisin toiset juhlat. Kuulemma voidaan kuitenkin pitää joku tilaisuus joskus myöhemmin kesällä jos halutaan.
Olen tosi surullinen mutta en halua tehdä asiasta mitään draamaa lapselle kun hänen juhlansahan se on. Ja toisaalta äitinsä luona on enimmäkseen asunut. Onko tämä normaalia ja pitääkö vain kestää?
Niin näyttää olevan. Ja tuolla naisella ei näytä olevan minkäänlaista empatian tai kohtuullisuuden tajua, kun nyt vaatii ex-puolisoaan
Ei nämä ongelmat tosiaan harvinaisia ole kun eronneita on viiskybäsistä melkein enemmistö. Mulle juhlajärjestelyt ei itsessään mikään ylitsepääsemätön ongelma ole. Niihin liittyvä rahapyyntö vain kiehautti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä voi kysyä perusteluja. "Eli ymmärsinkö nyt oikein: haluat minun osallistuvan omille sukulaisillesi järjestämiesi kestien kustannuksiin, vaikka itseäni ja omille sukulaisilleni on kielletty juhliin osallistumasta mitenkään? Millä perustelet kuluihin osallistumista?" Jos välit ovat jo jäätävät, niin ainakaan pahenemista ei tarvitse pelätä, ja lapsikin on jo aikuisten kirjoissa.
En mä ajatellut alkaa tästä erityisemmin keskustelemaan kun ei siitä seuraa mitään rakentavaa. Sivuutan vain aiheen lyhyesti ja sitten mennään eteenpäin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sitä lapsen juhlakuluihin osallistumista kyselty lähinnä vitsinä. Niin lapsi kuin äitikin tietävät, että sinä et maksa mitään, mutta nyt saavat hyvän syyn kertoa isänpuolen sukulaisille, että kyllä me olisi kutsuttu, mutta kun isä ilmoitti, ettei maksa euroakaan juhlakuluista, niin rajattiin sitten vain kavereihin, naapureihin, äidin sukulaisiin ja perhetuttuihin. Isä lupasi järjestää omat juhlansa, toki niihin tulee kutsu, vaikka voi olla ajankohdan kanssa vähän hankalaa, kun lapsi muuttaa jo kesän alussa täiden perässä muualle.
Usko mua, ei ollut vitsi :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Muista myös kertoa lapselle syy miksi sinua ja sukuasi ei hänen juhlissaan ole, että äiti itsekkäänä kielsi! Ja kerro että haluaisit myös juhlia hänen saavutustaan joku toinen päivä kun hänelle sopii.
Lapsi tietää asianlaidan ihan kertomattakin kun ei mikään puusilmä ole. Ei näitä aikuisten välisiä juttuja sentään hänen naamaansa tarvi hieroa, kun on niistä aivan tarpeeksi jo kärsinyt siihen nähden ettei ole niihin mitenkään syyllinen.
ap
Olette sitten semmoisia tiuskijoita kumpikin? Ettekö osaa käyttäytyä?
Niin näyttää olevan. Ja tuolla naisella ei näytä olevan minkäänlaista empatian tai kohtuullisuuden tajua, kun nyt vaatii ex-puolisoaan vielä osallistumaan juhlien kustannuksiinkin.