Ovatko kesäkukat mielestäsi "kertakäyttökulttuuria"?
Kommentit (65)
Ei ole kertakäyttöisiä. Otan aina krasseista ja kehäkukista siemenet talteen ja kylvän keväällä. Samat pelargonialaatimot ovat talvehtineet autotallin ikkunalla ainakin 10 vuotta. Kevätnarsissit istutan kukkamaahan. Lisäksi on paljon perennoita.
Enpäs ole ajatellutkaan asiaa noin. Onhan tuossa tottakin. Toisaalta pihassa on sitten kaikenlaista pörriäistä ja kimalaista. Nekin on tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm... riippuu niin kukista. Mulla on ruukuissa pelargonioita, muutama rungollinen verenpisara, oliivi. Nämä olen saanut talvetettua sisällä.
Oliivi kiinostaisi, mutta talvehdittaminen pelottaa. Kerran ostin ison rosmariinin ja se ei selvinnyt talvesta.
Enligt H:fors stad är olivträden säsongprodukter. Man slänger dem efter sommaren och skaffar nya. Ekologist och förmånligt.
Vierailija kirjoitti:
Ovathan ne kauniita, ja olen köyhinäkin aikoina käyttänyt vähiä rahoja kesäkukkiin. Yleensä kasvattamalla itse, vaihtelevalla menestyksellä. Paljon turhempaakin kertakäyttökulttuuria on. Kaksivuotiset orvokit itse kasvatettuina ei ole sellaisia.
Minusta on todella omituista, että hautausmailla pitää olla yksivuotisia kesäkukkia. Ei sille pitäisi olla mitään estettä, että saisi laittaa jotain monivuotista, joka ei ole paha leviämään.
Eihän sille ole estettä jos itse istuttaa haudalle monivuotisia ja hoitaa niitä. Niin monella haudalla näkyy olevan omia istutuksia. Esim. matala pioni on ihastuttava, samoin ruusu.
Seurakunnat laittavat vain yksivuotisia kukkia.
Silmän ilon lisäksi, se on suuri ympäristöteko, auttaa pölyttäjiä ja muita, joka taas ediistää ruuan tuotantoa ja runsasta satoa esim. marjat, hedelmät, vihannekset, viljat jne.
Olen huono kesäkukkien ostaja/viljelijä, mutta sitäkin enemmän luonnonkukkia ja perennoja, kun lähes 4000m2 puutarha. Ja parasta on puutarha.
Kyllästyin ostamaan joka kesä uusia ruukkukukkia,nii nyt oon usealla satasella laittanu monivuotisia kasveja (kukkia,kukkivia pensaita ja kukkivia puita) pihalleni.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kertakäyttöisiä. Otan aina krasseista ja kehäkukista siemenet talteen ja kylvän keväällä. Samat pelargonialaatimot ovat talvehtineet autotallin ikkunalla ainakin 10 vuotta. Kevätnarsissit istutan kukkamaahan. Lisäksi on paljon perennoita.
Tämä. En pidä kesäkukkia kertakäyttöisenä, sillä talvehtin pelargonit, verenpisarat jne. ja vanhimmat lähes 15v pensaita, lisäksi kerään kukista siemenet ja kylvän ne seuraava vuonna uudestaa esim. keijunmekot, mustasilmäsusannat, kehäkukat jne.
Vierailija kirjoitti:
Ennen tuhlasin vaatteisiin, nykyään tuhlaan kukkiin ja nautin näkemästäni koko kesän!
Onhan ne pikamuotivaatteet paljon pahempaa kertakamaa ja tuhlausta kuin kesäkukkaset!
No orgaaninen kertakäyttöisyys on vähän eri asia kuin joku muovihärpäke, joka muuttuu hajoamattomaksi ja samalla tarpeettomaksi jätteeksi. Kukat sentään hajoavat jonkin ravinnoksi. Olemmehan me kaikki aika kertakäyttöisiä, jos sitä tarkasti alkaa miettimään.
Vierailija kirjoitti:
Ovathan ne kauniita, ja olen köyhinäkin aikoina käyttänyt vähiä rahoja kesäkukkiin. Yleensä kasvattamalla itse, vaihtelevalla menestyksellä. Paljon turhempaakin kertakäyttökulttuuria on. Kaksivuotiset orvokit itse kasvatettuina ei ole sellaisia.
Minusta on todella omituista, että hautausmailla pitää olla yksivuotisia kesäkukkia. Ei sille pitäisi olla mitään estettä, että saisi laittaa jotain monivuotista, joka ei ole paha leviämään.
Seurakunnat ovat jo vuosia suositelleet hautakukaksi perennoja, koska usein ne ovat näyttävämpiä, kuin kesäkukat, jos ei ole niille säännöllistä hoitoa.
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/-tee-perennoista-nayttava-kokonaisuus…
Ei. Siemenet voi kerätä talteen ja ruukut käyttää uudelleen. Houkuttelee myös perhosia ja pörriäisiä. Ja kesään nyt kuuluu kukat, olkoon sitten ostettuja, luonnonkukkia tai itse kasvatettuja.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Kukat ovat osa hyvinvointia kesällä. Inholla muistelen sitä aikaa kun parvekkeella oli vain tuhkakuppi ja tyhjiä tölkkejä kasseissa. Kun vaihtui muija, niin parvekkeesta tuli kukkiva keidas, jossa on hyvin viihtyisää teetä thaimaalaisittan nauttien.
Piti sitten muija vaihtaa, et sai parvekkeen viihtyisäksi? Olisit itse laittanut kukkia sen edellisen muijan aikana? Vai kielsikö ihan? Meilläkin mies istutti parvekkeelle kerran mansikoita, teki istutuslaatikotkin puusta itse. Itseä ei napannut, mut mikäs siinä, jos halus yrittää kasvattaa vähän mansikkaa, ei mua haitannut niin vapaasti sai laittaa. Ehkä säkin olisit voinut, saanut jos vaan olisit laittanut kukkia?
Vierailija kirjoitti:
Purra
Sama levy sulla.😂 Harrastaisit sinäkin vaikka kukkien kasvatusta, niin vointisi saattaisi kohentua.
Ei. Kasvit ovat ilmastolle hyvä asia. Muovipurkit olisi syytä korvata esim pahvilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Kukat ovat osa hyvinvointia kesällä. Inholla muistelen sitä aikaa kun parvekkeella oli vain tuhkakuppi ja tyhjiä tölkkejä kasseissa. Kun vaihtui muija, niin parvekkeesta tuli kukkiva keidas, jossa on hyvin viihtyisää teetä thaimaalaisittan nauttien.
Kyllä suomalaisnaisetkin kasvattavat kukkia😁
Vierailija kirjoitti:
Ennen tuhlasin vaatteisiin, nykyään tuhlaan kukkiin ja nautin näkemästäni koko kesän!
Kun kasvattaa siemenistä ei paljoa maksa
Esim. kehäkukka, hajuherne, samettikukka ja krassi kasvavat nopeasti siemenistä